BORA-hansgrohe-manager Ralph Denk heeft twee dagen voor de start van de Giro d'Italia op een persconferentie meer duidelijkheid gegeven over het op handen zijnde partnership met energiedrankgigant RedBull. Afgelopen januari kondigde de formatie van Primoz Roglic aan dat er een langetermijn-overeenkomst was gesloten met het Oostenrijkse merk, waar nu dus concreet meer over naar buiten is gebracht.
Begin januari kwam daar plots het nieuws van de inmenging van RedBull. 'Red Bull is van plan zijn betrokkenheid bij het wegwielrennen uit te breiden en streeft naar een samenwerking met BORA - hansgrohe. Door partner te worden in het bedrijf van teammanager Denk, streeft Red Bull ernaar de portefeuille van bestaande hoofdsponsors voor de lange termijn van het team aan te vullen, die op een langetermijnbasis zullen blijven', klonk het destijds.
Enkele maanden later lekte er al een mogelijk nieuw tenue uit dat veel weg had van de Formule 1-outfit van Max Verstappen, terwijl ook namen als Remco Evenepoel, Wout van Aert en concreter Jan Tratnik, Laurence Pithie en Giulio Pellizzari opdoken in de geruchtencarrousel. Uiteraard kon Denk daar donderdag nog niet veel over kwijt, daar de wielertransfermarkt officieel tot 1 augustus gesloten is. 'Zo'n beetje iedereen is wel aan ons gelinkt, maar de grote namen liggen nog onder contract. Het is niet onze ambitie om contracten weg te kopen bij andere ploegen.'
Lees verder onder de foto.
BORA-hansgrohe-manager Denk verschaft meer informatie over RedBull
Aan de spreekwoordelijke vooravond van de eerste grote ronde van 2024 kon hij wel enkele andere details naar buiten brengen. 'Ik wil de hele wielerwereld een update gegeven over onze joint venture met RedBull. De deal is done, met al het papierwerk en dergelijke. Vanaf dit moment kunnen we dus vooruitkijken. Eind januari hebben we het groene licht gekregen en binnen enkele weken hebben we het rond gekregen, waar we uiteraard heel blij mee zijn. Daarvoor moet ik BORA en hansgrohe ook bedanken, daar zij ook geloven in het project voor de toekomst. Deze twee bedrijven blijven aan boord en dat is uitstekend nieuws.'
'Waarom we dit begonnen zijn? Grote overwinningen drijven ons', windt Denk er geen doekjes om. 'Met de komst van RedBull kunnen we deze najagen. Daarbij gaat het niet alleen om de Tour de France. In het algemeen willen we op de (middel)lange termijn ons potentieel verwezenlijken, wat we nu hebben met RedBull. Dat ze ervoor gekozen hebben om in mijn project te investeren, maakt me een trots man.' De ploeg blijft - ondanks de Oostenrijkse roots van RedBull - wel op een Duitse licentie rijden. 'Want we blijven een internationale ploeg.'
'Vanaf de Tour hebben we een nieuwe naam: RedBull-BORA-hansgrohe, met drie naampartners dus. Daarbij krijgen we ook een nieuwe identiteit, qua kleding, fietsen, helmen en zo verder. Daar zit veel werk in, maar voor ons geeft dit heel veel motivatie. Onze hele structuur wordt hier op aangepast, met onder meer een beloftenploeg en een hoger budget. Zo kunnen we onze eigen talenten opleiden en die stabiliteit krijgen we nu. Een groot deel van het geld gaat dus ook naar de performance rondom de ploeg.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties