Hollandse sprinttrein De Kleijn bestormt wereldtop bij Tudor: 'Vooral bang dat vriendschap minder wordt' Wielrennen
Wielrennen

Hollandse sprinttrein De Kleijn bestormt wereldtop bij Tudor: 'Vooral bang dat vriendschap minder wordt'

Hollandse sprinttrein De Kleijn bestormt wereldtop bij Tudor: 'Vooral bang dat vriendschap minder wordt'

In een wereld waarin we ons vergapen aan de spurtdijen van Tim Merlier, Jonathan Milan en Olav Kooij bleef er in 2024 één uiterst succesvolle sprinttrein vol Nederlanders wat onder de radar. Bij het nieuwe wielerproject Tudor Pro Cycling bouwt men sinds 2023 aan een geoliede machine en de ambities voor 2025 reiken ver. In de Leiderstrui stelt in drie uitgebreide interviews de puzzelstukjes van de indrukwekkende Tudor-trein aan je voor. In deel I: de 30-jarige spurt-kopman Arvid de Kleijn.

De Kleijn is geen onbekende naam in het peloton en toch was het een kleine verrassing dat hij sinds z'n komst naar Tudor in 2023 elf (!) keer won. Dat begon met een dikke vis in Milaan-Turijn en vervolgens ritzeges in Boucles de la Mayenne, de ZLM Tour, de Deutschland Tour, Le Tour de Langkawi (vier stuks in twee jaar), Parijs-Nice én winst in de Franse eendagskoersen GP de Fourmies en de Grand Prix d'Isbergues.

In het procontinentale circuit had De Kleijn zich sinds 2020 al rap getoond bij Riwal Securitas, Rally Cycling en Human Powered Health, maar deze zegestorm? 'Ik weet niet of ik verrast ben door hun ontwikkeling', zegt Cancellara over de sprinttrein. 'De manier waarop ze hebben gepresteerd en hoe ze zijn gegroeid, is in de eerste plaats heel erg mooi. Als je ziet hoeveel wedstrijden Arvid al heeft gewonnen en wat hij heeft laten zien; van een semi-sprinter tot een sprinter van topklasse. Niet verrast dus, maar vooral trots', zo klinkt het lovend vanuit de Zwitserse ploeg-eigenaar.

Lees verder onder de foto

arvid de kleijn
De Kleijn stuntte in 2023 met winst in Milaan-Turijn

De Kleijn legde een andere weg af

Waarom het ineens zo hard is gegaan? De Kleijn heeft er, rustig hangend op een bank, wel een antwoord op: 'Dat heeft te maken met de weg die ik heb afgelegd. Er is nu een trend van jongeren die heel snel prof worden en meteen in opleidingsploegen zitten. Dat heb ik nooit meegemaakt, ik viel altijd net buiten de boot bij de opleidingsteams, waardoor ik een ander traject heb afgelegd. Die was niet minder mooi, maar het duurde wel langer, voordat ik op een bepaald niveau kwam.'

Toen hij in 2020 van het continentale (Metec-TKH) naar het procontinentale niveau ging, kwam hij in een wereld terecht die hem van België en Frankrijk naar Saoedi Arabië en Amerika leidde. 'Ik won weleens, maar ik had niet de support, die je nodig hebt om meerdere wedstrijden te winnen. De sprints die ik altijd moest rijden, waren vaak op geluk. Ik moest het alleen doen en hoewel je jezelf echt wel in goede positie probeert te krijgen, is dat op hogere niveaus wel lastig.'

'In 2022 werd ik gelukkig opgemerkt door Tudor', zegt hij dan. Cancellara stuurde zijn Tudor-project in 2023 richting de ProTour en had een rappe man nodig. 'Zij zagen hoe ik mijn sprints reed; altijd alleen van achteren en dan met veel snelheid komen. Ik hoef niet uit te leggen dat als je van positie 20 komt, je te veel moet goedmaken. Dan kun je nog zo snel zijn, maar dan red je het niet. Tudor zag hoe snel ik was en de nummers die ik kon trappen, dat vonden ze wel interessant. Voor 2023 heb ik getekend en nu zitten we hier.'

Lees verder onder de foto

fabian cancellara
Fabian Cancellara, ploeg-eigenaar van Tudor

Tudor gaf De Kleijn eindelijk een eigen sprinttrein

Samen met De Kleijn kwamen de Nederlanders Rick Pluimers en Maikel Zijlaard en de Deen Sebastian Kolze Changizi ook naar Tudor. De vier vormen sindsdien samen de sprinttrein van Tudor en dat maakt volgens De Kleijn een wereld van verschil. 'De support om me heen was er niet, niet qua renners en niet qua staf. Ik moest alles zelf uitvinden, niemand legde me uit hoe iets moest. Nu zit ik in een team dat ervoor zorgt dat de voorwaarden goed zijn om te presteren.'

Daarin doet Tudor volgens De Kleijn geen bijzondere dingen en hij benadrukt dat hij ook zelf blijft nadenken. 'Ik heb ervanuit vroeger nog wel een handje van om graag m'n eigen ding te doen. Het trainingsschema staat, het eetschema staat, maar dat gaat wel in overleg met mij. Als ik denk dat er iets meer moet gebeuren, dan zeg ik dat ook. In overleg kan er dan wel iets, al was dat in mijn eerste half jaar bij de ploeg nog niet zo. Daarna zijn mijn trainer en ik wel echt naar elkaar toegegroeid, heeft hij vertrouwen in mij gekregen en ik in hem. Die samenwerking is nu heel erg goed.'

Ook dat komt voort uit zijn andere route. 'Er wordt hier wel gezegd hoeveel je moet eten, maar ik weeg niet alles af. Ik weet ongeveer wat wat is en als ik de volgende dag om 06.00 uur m'n blokken moet doen, dan moet ik iets meer eten dan wanneer ik een rustige training heb. We zijn ermee bezig, eten gezond, maar het is ook lekker om met Kerst een biertje te pakken. Dat hoort er als mens ook gewoon bij en dat wordt hier gelukkig niet vergeten.'

Lees verder onder de foto

arvid de kleijn

Wat als Arvid de Kleijn op z'n 22e wél was opgepikt?

Er zit wel een kop op, bij de 30-jarige De Kleijn. Hij lacht erom. 'Ik was nog best lang onvolwassen als renner en was heel erg op zoek naar wat ik eigenlijk moest doen om prof te worden. Continentale renner worden, dat was voor mij al heel wat, maar was nog maar semi-professioneel. Ik had geen idee wat er voor de volgende stap nodig was en mensen om mij heen ook niet. Ik zat niet bij de opleidingsploeg van Rabobank, daar leggen ze het je wel uit.'

Zelf zocht hij de route naar succes. 'Fysiek had ik het altijd wel in me om het te halen, maar ik had lang niet de tools om daar ook heel snel te komen. Ik heb een beetje achterstand opgelopen, maar dat vind ik wel mooi. Ik heb een andere weg afgelegd, niks is voorgekauwd. Natuurlijk vraag ik me ook weleens af hoe het had kunnen zijn als ik op m'n 22e wel de beste begeleiding had gehad. Dat gaan we nooit weten en daar lig ik ook niet wakker van.'

De Kleijn kijkt liever naar wat er nog komen gaat, want 30 is nog maar 30. Hij heeft nog een contract tot het einde van 2026 en heeft net het meest succesvolle jaar uit z'n carrière achter de rug. 'Ik ben blij met hoe het nu gaat, waar ik nu ben en ben, maar ben zeker niet tevreden met de carrière die ik heb gehad. Ik kijk vooruit, ben een laatbloeier en heb nog heel veel jaren voor me. Het ziet er goed uit.'

Lees verder onder de foto

20240304pnc0138 aso billy ceusters
De Kleijn, winnend in Parijs-Nice

Pluimers, Zijlaard en Kolze Changizi naast lead-outs ook vrienden van De Kleijn

Oké, de sprinttrein dan. Pluimers, Zijlaard en Kolze Changizi dus, een bont gezelschap dat op één of andere manier perfect bij elkaar past. 'Als groep zijn wij zó goed op elkaar ingespeeld. Dat is vanaf het begin in 2023 ontstaan. Ik ben met mijn 30 jaar veruit de oudste van de vier. Die jongens zijn nog heel jong en alleen Rick had al wat ervaring met lead-outs. We willen echter alle vier wel heel graag en snel leren en doorpakken. Dan kan het balletje gaan rollen.'

'Ik weet nog goed dat we in de 2023 UAE Tour alles voor elkaar hadden', vervolgt hij. 'Het ging best goed op het hoogste niveau, maar de week erna ging het helemaal mis. Ik raakte die mannen kwijt, ze deden rare dingen, ik vertrouwde Maikel niet meer en deed m'n eigen ding in de slotkilometer... We hadden een goede nabespreking in een groepsapp, die we aanmaakten. Daarin zeiden we dat we dit moesten ombuigen. De week erna in Milaan-Turijn was het perfect en toen ging het echt los. De lead-out werd steeds beter.'

In die groepsapp werd duidelijk: 'We hebben heel veel lol, onze trein is echt een vriendengroep, maar we kunnen ook kei- en keihard tegen elkaar zijn. Vaak slapen Sebastian en ik bij elkaar op de kamer en Rick en Maikel ook. Sebastian en ik kunnen dan over-analyseren, en daar kan Rick ook wel in meegaan. Het is wel fijn dat we dan ook een Maikel hebben, die soms kan zeggen dat het even misging en dat we weer lekker door moeten. Dat is samen een heel goede chemie, het werkt heel makkelijk. We leren supersnel en zijn daardoor al een heel betrouwbare lead-out in het peloton.'

Lees verder onder de foto

arvid de kleijn
Maikel Zijlaard, de laatste man voor De Kleijn

De Kleijn is bang dat hij z'n vrienden kwijtraakt

Andere ploegen in het peloton zien dat volgens De Kleijn ook, de Tudor-trein is in twee jaar al een gerespecteerd vervoersmiddel geworden. Dat zorgt voor ambities. 'Er zijn heel veel redenen waarom wij op het hoogste niveau niet zouden kunnen winnen, maar ik kijk er vooral positief naar. Ik denk dat als we naar een grote ronde gaan, we echt mee kunnen doen. Dat is ook een voorwaarde die ik heb gesteld: ik ga geen grote ronde rijden om 'm te rijden. Ik wil meedoen voor overwinningen, in de finales zijn met die mannen. Dan kunnen we misschien wel ons ding gaan doen, dat is een droom die ik heb.'

Het leest allemaal als een sprookje en zo voelt het soms ook wel. 'Waar ik vooral bang voor ben, is dat de groep uit elkaar valt en dat de vriendschap minder wordt. Vooral dat laatste. Ik bedoel: die gasten zijn onvervangbaar, omdat we zo goed op elkaar ingespeeld zijn. Maar als we allemaal onze eigen weg gaan, dan staan er altijd weer andere jongens op. Dan krijg ik andere jongens voor me en kunnen we er weer iets van maken. Het is – buiten de lead-out - vooral heel speciaal wat wij nu hebben als vriendengroep.'

'De lead-out kan misschien ook wel met anderen, maar ik heb het gewoon super naar m'n zin met die mannen en zij volgens mij ook met mij', zegt hij liefdevol. 'Ik zou het liefste zo lang mogelijk met ze doorgaan en we hebben met z'n vieren in ieder geval nog tot het einde van 2026. Ik kan me voorstellen dat ploegen daarna wel gaan kijken naar Maikel, Rick en Sebastian, en misschien ook wel naar mij. Met z'n allen naar een andere ploeg? Dat ligt aan m'n onderhandelingspositie, dan moet ik mensen komende twee jaar wel héél erg gaan verbazen, haha.'

Een heel uniek groepje dus. 'Rick en Maikel hebben ook hun eigen ambities, Maikel met prologen en Rick kan in mijn ogen een heel goede klassieker-renner worden. Ze zijn nog jong en hebben alles nog voor zich, maar als ze met mij zijn en we gaan sprinten, dan eis ik alle energie en zit er heel veel vuur in mij. Ik vraag best wel veel van die mannen. Obsessief zijn voor lead-outs, omdat ik wil dat we daarin stappen blijven zetten en echt héél goed worden. Dit zijn wel jongens die daarin meegaan en dat waardeer ik enorm.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws