De wielersport blijft groeien. Mede dankzij supersterren als Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel blijft het wielrennen een gigantische attractie, en dat betekent dat het geldmolentje ook blijft draaien. Er wordt meer en meer geld in de ploegen gestopt. Teams als UAE Team Emirates en Visma | Lease a Bike hebben een budget om U tegen te zeggen, maar onderaan de ranglijst hebben ploegen meer moeite met rondkomen.
Zo ook Intermarché-Wanty. De Belgische ploeg heeft met 14 miljoen euro het kleinste budget van de WorldTour, de helft van het gemiddelde. 'Het vergt goed en minutieus beheer. Soms is het echt rekenen', vertelt performance manager Aike Visbeek aan Het Laatste Nieuws. 'De eerste zes maanden tot de Tour waren qua energieverbruik, om het geheel goed te laten draaien, misschien wel de moeilijkste ooit. 'Nú zijn we vertrokken’, dachten we een paar keer. Maar door enkele foute beslissingen in de sprinttreinen van Bini Girmay en Gerben Thijssen en zware valpartijen sloeg de motor toch steeds weer aan het sputteren. Pas vanaf eind mei viel alles wat in zijn plooi.'
Ondanks de financiële puzzel wist de Belgische formatie zich aardig drijvende te houden: een vijftiende plek op de UCI-ranking, met superster Biniam Girmay in de individuel top-tien. 'Om met dit krappe budget te kunnen blijven werken, moet je bij voorbeeld vol inzetten op talentontwikkeling. En het beschikbare potentieel optimaal benutten. Precies wat we aan het doen zijn.' Problemen zijn de vertrekkende sterkhouders, waaronder Mike Teunissen. 'Zeer jammer. Toen Visma-Lease a Bike en later Astana (waar hij uiteindelijk naartoe trekt, red.) begonnen te bieden, wisten we al gauw: hier kunnen we niet tegenop.'
Lees verder onder de foto!
'Beste lead-out' Teunissen niet te houden voor Intermarché-Wanty
'Mike hoort net als Danny van Poppel bij de beste lead-outs ter wereld', gaat de Nederlander verder. 'Dan praten we al gauw over minstens een half miljoen euro. (Té) veel geld voor ons. Focus dus op interne alternatieven. We hebben Petit. Page en Rex ook, die we in de trein een plek willen laten opschuiven. Rex in de plaats van Mike, Page in de plaats van Rex. Om dan verder aan te vullen met jonge(re) talenten als Vansintmaartensdijk, Braet en nieuwkomer en Europees kampioen Huub Artz.'
Het zijn niet de namen die men in eerste instantie verwacht als vaste lead-outs van de winnaar van de groene trui in de Tour de France. De Eritreeër heeft zijn toekomst verbonden aan de ploeg: hij heeft tot en met 2028 bijgetekend. 'Nu moeten we gewoon doorschakelen en vanaf 2025 voor onze volgende droom gaan, zei ik tegen CEO Jean-François Bourlart: een klassiek Monument. Mét Bini, in eerste instantie.' Naast Girmay wil Intermarché-Wanty zich ook richten op de ontwikkeling van Gerben Thijssen, die indruk maakt met zijn snelheid maar ook veel pech zag in 2024.
Lees verder onder de foto!
Verdwijnen shirtsponsor Circus brengt risicos: 'Tijd dat er vers geld komt'
Verder is het jonge talent een belangrijke troef voor de formatie. Jongens als de Italiaan Francesco Busatto en de Noor felix Ørn-Kristoff, het broertje van Alexander Kristoff, moeten het gaan doen in de toekomst. 'Het makkelijkste zou zijn om enkele renners te halen die er net een fantastisch seizoen hebben opzitten en pakweg een sterke klassementspion naast Bini en co. te zetten die voor meer rust en balans zorgt. Maar dat is financieel onhaalbaar.'
Het belangrijkste devies: groeien. Financieel gezien moeten er stappen gezet worden. 'Zo niet riskeren we het faillissement, tenzij de aansluiting van onder af perfect verloopt en je met het minimum aantal mensen altijd het maximum resultaat blijft boeken. Een schier onmogelijke opgave. Het wordt dus stilaan tijd dat er vers geld komt.' Na het vertrek van shirtsponsor Circus is er een gat ontstaan, wat niet makkelijk opgevuld wordt. 'Met Girmay hebben we toch iemand met een eigen identiteit, die in Amerika de voorpagina’s haalde en er op de internationale markt enorm uitspringt? We hopen van harte dat het er alsnog van komt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties