Alsof het nog niet erg genoeg was: Martin tekent na Tourkritiek én mea culpa richting Cofidis bij grote rivaal Wielrennen
Wielrennen

Alsof het nog niet erg genoeg was: Martin tekent na Tourkritiek én mea culpa richting Cofidis bij grote rivaal

Alsof het nog niet erg genoeg was: Martin tekent na Tourkritiek én mea culpa richting Cofidis bij grote rivaal

Guillaume Martin is normaliter een rustige jongen, niet voor niets de filosoof genoemd in het peloton. De Fransman haalde zich na de Tour de France echter een hoop gedoe op de hals na kritiek over zijn materiaal bij Cofidis. Na een ietwat gedwongen excuus deed Martin er donderdag nog een schepje bovenop door bij grote rivaal Groupama-FDJ te tekenen.

In een interview met Le Monde gaf Martin op de laatste Tourdag op 21 juli goudeerlijk aan verklaring voor de anonieme Tour de France van Cofidis. Hij stelde doodleuk dat de fietsen van zijn ploeg veel te zwaar zijn en dat hijzelf geen idee heeft hoe goed hij presteert, door het ontbreken van een fietscomputer. Martin, die in het verleden al vooraan stond als het ging om meningen over doping, het Tour-parcours en de ontwikkeling van de wielersport, kwam er met Cofidis geen moment aan te pas. De ploeg won in 2024 sowieso nog maar vier keer, al zat daar wel een Giro-etappe tussen van Benjamin Thomas. In het Tourklassement finishte Martin als dertiende, op bijna drie kwartier van Tadej Pogacar. Het hielp verder niet mee dat klimmers Ion Izagirre en Jesús Herrada ziek naar huis moesten en sprinters Bryan Coquard en Axel Zingle met elkaar overhoop lagen.

Volgens Martin heeft Cofidis de slechte prestaties echter vooral aan zichzelf te danken. Op de vraag of hij zijn vermogensgegevens wilde analyseren, reageerde de klimmer: 'Dat is onmogelijk, want ik heb geen vermogensmeter. Onze fietsen wegen 7,7 kilogram, 1 kilogram meer dan de toegestane limiet. Ik wil mijn fiets niet nóg zwaarder maken met een fietscomputer van 200 gram. We letten het hele jaar op het gewicht via voeding, dus dan lijkt 200 gram niet veel. Maar als je doorrekent met een fiets die een kilo te veel woog, zou ik niet 45 seconden achter de groep-Pogacar boven zijn gekomen op de top van de Bonette (op dag negentien, red.). Ik was erbij gebleven en had de tijd kunnen nemen om beter te eten. Ik was overall rustiger geweest.'

Lees verder onder de foto

Alsof het nog niet erg genoeg was: Martin tekent na Tourkritiek én mea culpa richting Cofidis bij grote rivaal

Had Guillaume Martin voor een top tien kunnen gaan?

Een reactie vanuit de formatie van Cedric Vasseur liet niet op zich wachten, daar er op social media wat ophef was over de uitspraken van Martin. 'De fietsen die door alle renners worden gebruikt, zijn ontworpen in samenwerking met onze performace-afdeling en de ontwerp- en onderzoeksbureaus van onze partners. Sommige van onze renners namen actief deel aan dit ontwerp door hun expertise ter beschikking te stellen en hun ervaringen te delen, om het team hightech uitrusting aan te bieden.'

'Het gewicht van de fiets is een belangrijk aandachtspunt, maar niet de enige prestatiefactor', aldus Cofidis. 'De door Martin gebruikte fiets is onderworpen aan specifieke keuzes om de 7,4 kilogram niet te overschrijden, een maatstaf die iets onder het gemiddelde ligt van de fietsen van de beste renners uit het peloton. Onze renners profiteren met de frames van LOOK over geavanceerd materiaal. Wij zijn ervan overtuigd dat onze partners ons in staat hebben gesteld om te concurreren met onze tegenstand. We hebben met dezelfde fiets ook verschillende overwinningen behaald in de Tour de France 2023, de Vuelta 2023 en de Giro in 2024 en zijn zojuist opnieuw de Tour beëindigd met de best geklasseerde Franse renner in het klassement. We willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om al onze partners te bedanken voor hun vertrouwen en hun drang om het beste materiaal te ontwikkelen.'

Lees verder onder de tweet

Martin slaat mea culpa, en tekent dan bij Groupama-FDJ

Enkele dagen later kwam Martin zelf nog met een nabrander. 'De afgelopen dagen is er wat controverse geweest rondom mijn materiaal, wat mij buitenproportioneel leek. Ter verduidelijking: mijn fiets werd aan de finish van de Le Lioran-rit gewogen door de UCI, waar het niet optimaal bleek. Gewicht is slechts één onderdeel van een fiets en door het werk van de monteurs hebben we het voor elkaar gekregen om het gewicht te verlagen naar 7,23 kilogram. Daarom maak ik van dit bericht gebruik om mijn vertrouwen in de sponsors van het team uit te spreken', aldus de Fransman.

De eerlijkheid van Martin zou verklaard kunnen worden door de transfer die op 1 augustus vervolgens werd aangekondigd. Martin rijdt vanaf 2025 voor Groupama-FDJ, samen met Cofidis en Decathlon AG2R La Mondiale de Franse inbreng in de WorldTour. 'Vijf keer top vijftien in de Tour, Guillaume zal ons team per 1 januari komen versterken', klonk het in een kort bericht.

HBO Max | Sport neemt het stokje over van Eurosport als online streamingdienst voor wielerfans! Meld je nu aan en mis geen koerskilometer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws