Netflix toont interesse in TV-rechten wielrennen; streaminggigant op zoek naar inkomstenbronnen Wielrennen
Wielrennen

Netflix toont interesse in TV-rechten wielrennen; streaminggigant op zoek naar inkomstenbronnen

Netflix toont interesse in TV-rechten wielrennen; streaminggigant op zoek naar inkomstenbronnen

In zijn zoektocht naar nieuwe manieren om klanten aan zich te binden is Netflix de markt van livesport opgegaan. Volgens de betrouwbare Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal heeft het bedrijf van Reed Hastings daarbij ook interesse getoond in de rechten van wielerwedstrijden, al is het niet bekend om welke koersen het dan zou gaan.

Netflix ken je misschien van series als Narcos, The Crown of Orange is the New Black, maar het streamingsbedrijf uit Californië werkt tegenwoordig met een breder kleurenpalet dan pakweg vijf jaar geleden. En dat is nodig ook, want met bedrijven als ViaPlay, Amazon, Disney en HBO komen er steeds meer spelers bij op de zwaar concurrerende markt voor online content.

In april dit jaar rapporteerde Netflix bij de kwartaalcijfers van Q1 2022 een afname van het aantal abonnees, wat catastrofaal was voor de aandelenkoers van het bedrijf. Een groeibedrijf dat geen groei meer rapporteert: daar houden ze in Silicon Valley niet van. Vandaar dat Netflix in actie schoot en tegenwoordig onder meer voor het eerst advertenties toelaat en het delen van accounts aanpakt. Met name die advertenties zorgen ervoor dat het zich nu ook op live sport wil gaan richten, daar sport samen met het nieuws nog overeind blijft staan als het gaat om live bekeken uitzendingen.

Netflix heeft veel succes met sportdocumentaires

Een andere markt die het wil betreden is dus die van sport. Netflix kende veel succes met de documentaireseries The Last Dance (over Michael Jordan) en Drive to Survive: Formula 1 (over de Formule 1), waarbij met name die laatste een ontzettende voltreffer bleek in Noord-Amerika. Netflix trachtte in die regio dan ook de rechten voor de Formule 1 binnen te halen, maar verloor die aan ESPN.

Het Amerikaanse bedrijf ziet in wielrennen één van de nieuwe potentiële voltreffers, daar die sport na het tijdperk-Armstrong wat in populariteit is afgenomen aan de andere kant van de oceaan. In samenwerking met de ASO en France Télévisions was Netflix (met een crew van zestig man) afgelopen zomer bij de Tour de France voor een soortgelijke documentaire als die van de Formule 1, die in het voorjaar van 2023 uit wordt gebracht en acht afleveringen van zo'n 45 minuten kent. Volgens geruchten gaat het de naam Ride to Survive: Tour de France dragen.

Deze wordt mede geproduceerd door Box to Box, dat ook Drive to Survive maakt. Jumbo-Visma, AG2R Citroën, Alpecin-Deceuninck, BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, INEOS Grenadiers en Quick-Step Alpha Vinyl werkten afgelopen jaar mee en kregen ieder 50.000 euro, maar belangrijker nog: wint de wielersport net als Formule 1 ontzettend aan populariteit in Amerika, dan liggen daar ontzettend veel commerciële kansen.

Lees verder onder de foto.

In de jaren van Armstrong was wielrennen erg populair in de VS.
In de jaren van Armstrong was wielrennen erg populair in de VS.

In de wielerwereld gaan al langere tijd geluiden op dat er een nieuwe verdeelsleutel moet komen. Organisaties als de RCS en ASO hebben veel macht en verdienen redelijk wat geld met hun koersen, maar hier zien de ploegen (met name in de Tour) maar mondjesmaat wat van terug. Zo is het prijzengeld voor de winnaar van de Ronde van Frankrijk al sinds 2016 op 500.000 euro vastgesteld, terwijl de teams als deelnemers weinig terug zien van de vele miljoenen die de ASO vangt voor de rechten.

Hier echt een vuist tegen maken lukte tot op heden niet, al moet gezegd worden dat koersen als Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik ook georganiseerd kunnen worden doordat de Tour zo populair is. Op zichzelf zijn die klassiekers niet of nauwelijks winstgevend, terwijl de Tour verantwoordelijk is voor het leeuwendeel van de omzet.

Netflix wil niet in biedingsoorlogen verwikkeld raken

Het voordeel van de wielersport ten opzichte van bijvoorbeeld Formule 1, voetbal, tennis - waar Netflix naar verluidt ook interesse in toonde - en de Amerikaanse sporten is dat de kosten voor de rechten beduidend lager zijn. Dit past in de strategie die Netflix volgens WSJ gaat hanteren: het inkopen bij 'kleinere' sporten, om deze vervolgens naar een hoger niveau te tillen. Hierbij zou de voorkeur van Netflix zijn om zich in te kopen bij organisaties, zodat het niet om de zoveel jaar verwikkeld raakt in een biedingsoorlog met andere partijen.

Momenteel heeft Eurosport (onderdeel van Discovery) het grootste deel van de liverechten voor wielerkoersen in handen. Op Netflix zijn wel verschillende wielerdocumentaires te zien die - in tegenstelling tot de nieuwe Tour de France-serie - niet door het bedrijf zelf zijn geproduceerd.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws