Tadej Pogacar was de topfavoriet en maakte die rol meer dan waar op dag twee in de Giro d'Italia. Ondanks een valpartijtje richting de slotklim naar Oropa rolde UAE-Team Emirates tot in perfectie een plan uit. Pogacar maakte dat vervolgens in stijl af. Een eerste tik naar de concurrentie en de grote vraag is: hoe nu verder?
Pogacar was voorafgaand aan de Giro al de grote favoriet en de eerste twee dagen hebben dat alleen maar bevestigd. Werd hij in de eerste etappe nog verrassend geklopt door Jhonatan Narváez, een dag later op de slotklim naar Oropa was er niks meer aan hem te doen. 'Nadat ik in de Tour de France won, was dat mijn droom: ook een rit in de Giro d'Italia winnen. Dat zat altijd in mijn gedachten. Het winnen van een rit in alle drie grote rondes is niet iets wat veel renners kunnen zeggen. Het is iets groots in het wielrennen. Ik ben er superblij mee', straalde de Sloveen na afloop van oor tot oor.
Dat Pogacar zou gaan, zag iedereen wel aankomen. UAE-Team Emirates controleerde grote delen van de rit, al kreeg de ploeg ook hulp van INEOS Grenadiers. Ploegbaas Joxean Matxin stelt tegenover In de Leiderstrui dat zijn formatie het geduldig afwachtte en een plan in het hoofd had. 'Zaterdag was heel explosief, een inspanning van minder dan vijf minuten. Een klim voor punchers, voor Narváez of Alaphilippe. Vandaag was anders, met een langere klim en het plan om op 5,5 kilometer van de finish vol te gaan met Rafal Majka. Twaalf minuten vol gas, om niet weer in de ruimte van de punchers te komen. Hen wilden we lossen.'
Dat lukte met verve. 'Het plan was zaterdag al om de rit te winnen, maar daar kwam ik iets te kort. Het was fantastisch werk van de ploeg', zei de nieuwe roze truidrager in de persconferentie. Matxin zag daarbij tevreden toe hoe zijn leider de benen goed in toom hield. 'Het is niet moeilijk om hem af te remmen, hij is een heel intelligente jongen. Hij kan de race en zijn rivalen lezen. We zijn in deze rit alsnog voor het roze en de ritzege gegaan.'
Lees verder onder de foto!
Pogacar en UAE over valpartijtje en behouden roze trui
Dat Pogacar in volle finale tegen de grond ging in een bocht, daar konden renner en ploegbaas na afloop wel om lachen. 'Ik bleef rustig. Ik kreeg een lekke band door een gat in de weg. Ook was het wiel gebroken', legde de hoofdrolspeler uit. Daarbij wijst hij met de vinger naar z'n ploeg. 'Er was wat verwarring. Ik wilde namelijk voor de bocht stoppen en niet erna, zoals de ploegleider dacht. Toen viel ik, maar het was niets serieus. Ik voelde me goed en ook de ploeg was sterk. Zij brachten me terug naar voren. Daarna reden we een straf tempo en verliep alles perfect', klonk het in het flash interview. Bij de persconferentie voegde hij er vervolgens aan toe: 'Het was geen goed besluit om na de bocht te stoppen, maar het was zonder erg.'
Kortom: dag geslaagd! 'Ik wilde de ritzege, wat tijd pakken en de benen testen. Het roze pakken was de droom. Nu kunnen de ploeg en ik de komende dagen wat relaxen', was de conclusie van Pogacar. De grote vraag is nu: gaat hij de leiderstrui nog afstaan? 'Na de gravelrit (dag zes, red.) en de tijdrit (dag zeven, red.) zullen we zien wat de verschillen zijn en wie onze concurrenten zijn', zegt Matxin. 'De Tour de France zit daarbij niet in ons hoofd, dat hebben we voor de Giro met elkaar afgesproken. We hebben respect voor deze wedstrijd en als je aan de Tour gaat denken, verlies je de mentaliteit en concentratie om deze koers te winnen.'
Dat betekent misschien niet veel goeds voor de rest. Zij zullen hopen dat Pogacar op een gegeven moment wat vaart mindert. 'Tadej is perfect voor alle scenario’s, dus hij wil altijd winnen. Als het aan hem had gelegen, had hij zaterdag al aangevallen op de Maddelena (de voorlaatste klim, red.), maar ik heb tegen hem gezegd dat dit de Giro d’Italia is, een wedstrijd van 21 dagen. We moeten voorbereid zijn voor wat er nog komen gaat. Natuurlijk wil Tadej de gravelrit winnen. We starten iedere dag om te winnen.'
De kopman zelf was iets voorzichtiger: 'De gravelrit zal vooral gaan om geen tijd verliezen, en niet per se om tijd winnen. De tijdrit de dag erna is natuurlijk een ander verhaal. Ik ga mijn best doen en dan zullen we zien wat de rivalen doen. Geraint Thomas is een specialist, ik ben benieuwd wat hij gaat doen. Ik rijd niet veel tijdritten, maar ga voor het maximale. Ik heb ‘m verkend en kan niet wachten.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties