De NAVO-top, die in juni 2025 plaatsvindt in Den Haag, heeft grote gevolgen voor de Nederlandse wielersport. Dat maakten de wielerorganisatoren en de wielerbond KNWU vorige week bekend. Van 1 januari tot en met 31 augustus 2025 is er geen capaciteit beschikbaar om motoragenten in te zetten voor de begeleiding van wielerwedstrijden.
De kwestie werd afgelopen dinsdag besproken in de Tweede Kamer, waar zorgen werden geuit over het doorgaan van wielerkoersen. Kamerleden drongen er bij de staatssecretaris op aan om snel actie te ondernemen en duidelijkheid te verschaffen over de inzet van alternatieve burgermotards.
Staatssecretaris Vincent Karremans van Jeugd, Preventie en Sport, erkende de problemen tijdens het plenaire debat. Karremans benadrukte dat de inzet van politiecapaciteit voor de NAVO-top bredere gevolgen heeft voor de maatschappij, inclusief de wielersport. 'Er zijn gesprekken gaande tussen de politie en de KNWU om te kijken hoe we wielerwedstrijden toch mogelijk kunnen maken, maar het is duidelijk dat er een effect zal zijn op de koersen', aldus Karremans.
Tekst gaat door onder de foto
'Ik blijf het een vreemd verhaal vinden'
Onder andere coalitiepartijen VVD en NSC uitten hun ongenoegen over de situatie. Jacqueline van den Hil (VVD) noemde het onacceptabel dat er tot begin januari onzekerheid blijft over de doorgang van grote koersen zoals de Amstel Gold Race. 'Als je een Amstel Gold Race organiseert, dat is geen wielerwedstrijd voor de buurjongetjes om de hoek. Daar moet je op tijd mee beginnen. Praatjes vullen geen gaatjes. Als ze pas begin januari weten of bepaalde koersen door kunnen gaan, vind ik dat onbestaanbaar.'
Ilse Saris (NSC) steunde deze kritiek en vroeg zich af waarom motoragenten al vanaf januari ingezet zouden worden voor de NAVO-top, terwijl deze pas eind juni plaatsvindt. 'Ik begrijp best dat de NAVO-top buitengewoon veel politiecapaciteit vraagt, maar rondom wielerwedstrijden heb je specifieke agenten nodig: de motoragenten. Ik kan me niet voorstellen dat deze motoragenten in januari al rondrijden daarvoor en dat er eind maart en half april geen motoragent beschikbaar is. Ik blijf het een heel vreemd verhaal vinden. Ik wil de collega's hier dan ook ondersteunen dat we u hierin oproepen om meer druk uit te oefenen.'
Tekst gaat door onder de foto
Jaarlijks 40.000 euro voor organisatoren voor burgermotards?
Daarmee doelt Saris onder andere op het amendement van het CDA, SP en GroenLinks-PvdA, om budget vrij te maken voor de wielerunie om een richtlijn voor inzet van burgermotards op te stellen. Volgens CDA-kamerlid Inge van Dijk is dat nu urgenter dan ooit. 'Maar daarmee zijn we er nog niet, vervolgens is er jaarlijks 40.000 euro nodig om de kosten te dekken die organisatoren maken voor de inzet van burgermotards.' Dit laatste was overigens niet onderdeel van het amendement. Karremans beloofde actie te ondernemen en gesprekken aan te gaan over structurele oplossingen, ook met burgermotards. Garanties kon en wilde hij echter niet geven.
Een duidelijk antwoord waarom motoragenten die hele periode niet beschikbaar zijn gaf hij niet. Wel heeft hij gesprekken gevoerd met zijn collega van justitie om de situatie te verbeteren. 'Maar er kunnen helaas geen extra agenten worden 'bijgeprint'. Ik heb de hoop dat de KNWU, zeker voor de Amstel Gold Race, samen met de lokale autoriteiten tot een goede oplossing kan komen, maar dat moeten we nog afwachten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties