Sven Nys jubelt: waarom stevig beschermde Thibau vliegt op 'vernieuwende' lime-groene fiets (met ketting-issue) Veldrijden
Veldrijden

Sven Nys jubelt: waarom stevig beschermde Thibau vliegt op 'vernieuwende' lime-groene fiets (met ketting-issue)

Sven Nys jubelt: waarom stevig beschermde Thibau vliegt op 'vernieuwende' lime-groene fiets (met ketting-issue)

Sven Nys loopt er deze dagen vrolijk bij. De cross-legende zag afgelopen zondag zijn zoon Thibau Europees kampioen worden in het veld en zijn ploeg Baloise Trek Lions is dit seizoen sowieso al uitstekend bezig, op een meer dan opvallende lime-groene fiets. Dat toptalent David Haverdings bij de beloften een EK-titel misliep door een kettingbreuk, wordt in een uitgebreid gesprek met In de Leiderstrui zelfs positief uitgelegd.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de kettingproblemen op het EK. Ik kan me voorstellen dat er al even gesproken is met SRAM?

'We zijn intern wel aan het kijken naar wat we kunnen doen in de toekomst, maar dat zijn geen dingen waar we nu verder over gaan communiceren. Het zijn issues die soms weleens voorkomen, waarbij je dingen gaat onderzoeken. Maar geen zaak waar we ons zorgen om moeten maken. Het is jammer dat het gebeurt en vooral ook in competitie. Bij andere merken gebeurt het misschien op iets minder opvallende momenten, maar het blijft een mechanische sport, waarin je iedere keer wel met pech te maken hebt.'

Je vertelde al wel dat jullie al wel problemen kenden toen jullie begonnen met deze nieuwe set van SRAM. Ging dat ook om kettingbreuken, of om andere dingen?

'Dat was inderdaad hetzelfde en iets wat ieder jaar weleens voorkomt. Dat kan ook toevallig zijn, dus daarom moeten we het ook verder gaan onderzoeken, waarin dat zit. Ik kan daar verder geen informatie over geven, omdat we dat intern bekijken.'

Heb je nog veel energie moeten steken in het oppeppen van David Haverdings, na zijn best wel dramatisch verlopen slotronde?

'Nee, eigenlijk niet. Dat komt omdat David de afgelopen jaren iemand was, die in kampioenschappen niet altijd het maximale uit zijn prestaties haalde. Soms door omstandigheden, dat hij conditioneel niet helemaal lekker in z'n vel zat. Maar soms ook door de druk, die hij zichzelf oplegde. Uiteraard was de teleurstelling daar, maar wat aan het einde van zijn EK-wedstrijd vooral bleef hangen, was de bevestiging dat hij op een kampioenschap echt kan knokken tot op de finish, om een titel te pakken. Dat heeft hem eigenlijk wel heel goed gedaan. Daar heeft hij een enorme boost van gekregen.'

Had hij die boost dan zo nodig?

'David heeft vorig jaar fysiek gewoon heel veel pech gehad, waardoor zijn veldritseizoen in het water viel. Als je kijkt hoe hij zich nu heeft voorbereid en dat hij sterker en zelfverzekerder is geworden, dan komt hij als pure crosser gewoon heel goed tot z'n recht. Hij is nog maar 20 jaar en er moet ieder jaar progressie worden gemaakt, maar die stap is nu heel groot geweest. Zondag kregen we de bevestiging van wat we al een paar maanden zagen. Hij is echt klaar om in die beloftencategorie echt mee koers te maken, ook al zijn daar niet heel veel kansen meer voor. Dit was de eerste en hij was meteen op de afspraak.'

Lees verder onder de foto

david haverdings
David Haverdings wordt getroost na zijn verloren EK-strijd

Thibau Nys heeft vader Sven toch weer verbaasd

Hoeveel rode wijntjes zijn het zondagavond uiteindelijk geworden?

'Hahaha, twee. En dat was voldoende, ik ben goed in slaap gevallen.'

Nu, enkele dagen na het EK: ben je met terugwerkende kracht toch nog best wel verrast door wat Thibau Nys heeft laten zien?

'Goh, enerzijds wel en anderzijds niet. We hebben natuurlijk de afgelopen maanden op de weg en in de cross al gezien tot waartoe hij in staat is. De voorbereiding werd door die ziekte echter wel verstoord, dus was het afwachten of de puzzel op tijd in elkaar zou vallen. Hij heeft getoond dat hij weet welke weg hij moet bewandelen, om het maximale eruit te halen. Het was allemaal onzeker, maar in de cross zagen we al snel dat het draaide zoals het moest. Thibau is dan wel iemand die onder druk heel goed presteert en dat is nog maar eens bevestigd. De eerste keer op een kampioenschap bij de elite en het was weer van een andere orde.'

Jij hebt in interviews al wel gezegd dat jullie moeten uitkijken hoeveel Thibau doet en ook Paul Herygers waarschuwde hem dat hij het beter rustig aan doet. Hoe remmen jullie Thibau de komende periode af?

'Dat zit 'm vooral in de aandacht die hij krijgt, dat kost doordeweeks heel veel energie. Thibau is het ermee eens dat het nu om trainen, eten en slapen gaat. Al het andere wat erbij komt kijken en de aanvragen die op hem afkomen, daar wil hij zoveel mogelijk energie proberen te sparen. Dat is ook de naam dragen. Hij krijgt aanbiedingen om iedere dag langs te komen in tv- en radio-programma's, maar wij moeten ons concentreren op waar we ons op willen concentreren. Dat is op zijn prestaties. Zijn conditie zal snel achteruit gaan als hij dingen gaat doen, waar hij niet mee bezig wil zijn. Dat is zijn grootste bezorgdheid en daar moeten wij hem dus zo goed mogelijk in beschermen. Er moeten interviews gegeven worden, maar dat kun je goed kaderen. Die verantwoordelijkheid nemen wij, want zijn frisheid en conditie is wel daar om deze vorm de komende weken aan te houden.'

De naam Nys zal voor de Belgen alleen maar groter en belangrijker worden als Van der Poel en Pidcock deze winter helemaal niet zouden gaan crossen en Van Aert pas eind december komt kijken...

'Ja. We weten heel goed wat we moeten doen, als het gaat om trainen, eten en slapen. Maar de impact daar omheen, waarbij de goede en slechte dingen worden uitvergroot, heeft ook invloed op zijn prestaties. Het is daarom niet alleen fysiek heel knap wat hij nu doet, maar ook dat hij daar mentaal zo mee omgaat. Dat is niet altijd evident, daar heb ik wel echt bewondering voor.'

Lees verder onder de foto

thibau nys
Thibau Nys viert zijn EK-titel

Baloise Trek Lions betrekt renners bij maken nieuwe fiets

Nog even terug naar het materiaal, want naast de kettingbreuken rijden jullie dit jaar volgens de crossers rond met veel sneller materiaal. Wat opvalt is het lime groene frame. Waar kwam dat idee vandaan?

'Eigenlijk was dat een ideetje van Trek, dat deze fiets en kleur graag wilde promoten. Ik moet zeggen dat ik het heel mooi vind, als ik ze in het veld zie rondrijden. Het is opvallend, want we waren de afgelopen jaren altijd blauw gewend in onze kleuren. Nu trekken we dat helemaal uit z'n context en ik vind dat Trek daarin een gewaagde keuze heeft gemaakt, die desondanks op een mooie manier tot z'n recht komt. Het matcht, ondanks dat het totaal niet overeen komt met onze truitjes, heel goed met waar wij voor staan: vernieuwend, opvallend en het trekt jeugd aan. Het lijkt wel alsof de hele fiets geplakt is met tattoos, maar het is echt wel gespoten. Het brengt verjonging in onze fietsen.'

De donkerblauwe variant is er ook nog, daar zagen we vooral Lucinda Brand wel veel voor kiezen. Ligt die keuze bij de renners?

'Ja, iedere crosser heeft twee groene en twee blauwe fietsen. Daar kunnen ze wat mee spelen.'

Is Thibau zijn fiets als wit-blauw gespoten na zijn Europese titel?

'Dat zal niet meteen gebeuren. De blauwe fiets past sowieso heel mooi bij die kampioenstrui, maar hij zal het ook niet erg vinden om de groene fiets te gaan gebruiken in zijn Europese kleuren. Daar gaan we dus niet meteen aanpassingen aan doen.'

Tot slot het snelle element. Waarin is jullie fiets dan echt sneller geworden?

'Dan komen we wel terug bij de nieuwe groep van SRAM, waardoor de fiets veel lichter is geworden en de remcapaciteit enorm van is verbeterd. Het schakelen gaat ook een tikkeltje sneller en als je fiets lichter is, maar wel dezelfde stijfheid behoudt, ga je gewoon sneller kunnen accelereren enzovoorts. We hebben de afgelopen jaren ook wat extra aërodynamica in onze fietsen gestopt, wat goed tot z'n recht komt. Qua cross en innovatie hebben we met Trek enorme stappen gemaakt, want sinds 2013 hebben we al vier edities van de fiets gehad. Daarin zijn we uniek, met de investeringen die Trek heeft gedaan in de veldritfiets. Geen enkel ander merk heeft dat gedaan en dat is fijn, dat ze daarin blijven geloven.'

Springen over zo'n hogere EK-balk van 40 centimeter is met zo'n fiets dus ook makkelijker?

'Ja, absoluut. Maar ook in het aanzetten en het dragen van de fiets. Bovendien gebruiken we onze renners om onze fiets in de toekomst te verbeteren. We zijn nu al aan het praten over de komende generatie veldritfietsen. Dat is fijn, dat een renner betrokken wordt bij het proces voor een nieuwe fiets. Geen echte Thibau-fiets, de kennis van al onze renners wordt gebruikt om een stap te maken.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws