Tadej Pogacar smeerde Jonas Vingegaard in de veertiende etappe van de Tour de France meer dan 40 seconden tijdverlies aan op de slotklim. Een topdag voor UAE-Team Emirates, waar de wenkbrauwen nog niet per se van begonnen te fronsen. UAE speelde het slim en volgens Vingegaard was Pogacar op het steile niet beter dan hem. Totdat er uit de hoek van Visma | Lease a Bike plots werd gezegd dat de Deen kennelijk toch zo sterk was, dat hij eigenlijk niet veel harder kan... Analisten en cijfer-fanaten bogen zich zodoende over de vraag: hoe kon Pogacar zo ver wegrijden?
In de vele wielerpodcasts in binnen- en buitenland waren de reacties in eerste instantie nog niet eens vol verbazing. Er werd vooral verrast gereageerd op het feit dat UAE-Team Emirates in de veertiende rit de hele dag controleerde. 'De theorie was dat ze daarmee Vingegaard in de kaart speelden, door het tempo zo hoog te houden', stelt Thijs Zonneveld in de podcast In het Wiel. 'Maar als je ziet hoe explosief Pogacar was, dan had hij niet veel geleden. Ze deden het eindelijk een keer goed door hun goede renners te gebruiken en dat ze de hele dag op kop hebben gereden, lijkt te zeggen dat er woensdag wel echt iets fout ging in de voedsel- en bidonstrategie bij Pogacar. Hij was conditioneel duidelijk weer de betere, dus moet het daar aan een suikertekort hebben gelegen.'
'Het verschil is maar heel klein, dus als je een verschil wil maken, zit het in details', hoorden we de wielerjournalist verder zeggen. Dat Vingegaard bij Visma | Lease a Bike zonder luxe-knecht Sepp Kuss rondrijdt, is volgens Niki Terpstra zo'n belangrijk detail. 'De hele Visma-ploeg is niet zo super als de afgelopen twee jaar. Toen was de ploeg zo sterk, dat ze Pogacar helemaal uit konden wringen en dan kwam dat kleine dieseltje van Vingegaard boven. Nu is het niet zo overheersend. Kijk naar die aanval van Adam Yates: met een goede Kuss hadden ze zo hard gereden, dat Yates nooit een springplank had kunnen zijn voor Pogacar. Dat zijn allemaal kleine dingetjes die meespelen, al heeft de sterkste man gewonnen.'
Lees verder onder de foto
Kan Visma | Lease a Bike nog een Granon-scenario ontwikkelen voor Vingegaard?
'Dit was uit het boekje', looft Laurens ten Dam bij Live Slow Ride Fast de tactische move van UAE-Team Emirates om Yates vooruit te sturen. 'Pogacar was die 28 seconden in het wiel van Yates even aan het herstellen en Vingegaard leek er naartoe te rijden. Daarna liep hij verder uit en in die laatste kilometer pakte hij relatief nog het meeste tijd. Pogacar reed ook zó hard naar die finish toe... Die laatste bocht voor de finish vloog 'ie bijna uit. Het was echt sterk. Een onverwachte meevaller, ook voor die ploeg.' Dat beaamt Thomas Dekker, die benieuwd is naar de reactie van Visma | Lease a Bike. 'Vingegaard moet all-in om iets te forceren, maar ze missen Kuss en Roglic... Zulke renners rijden er nu niet meer rond.'
Bij Sporza stelden ze zichzelf ook de vraag: hoe moet Vingegaard deze Tour nog gaan winnen? 'Misschien zegt Vingegaard wel: mannen, na wat er gebeurd is in de Ronde van het Baskenland, ben ik tevreden met mijn tweede plaats', gooit Christophe Vandegoor op. Oud-renner Serge Pauwels verwacht echter nog wel iets. 'De enige kans voor Vingegaard om de Tour nog te winnen is door de inspanning te verlengen. Zo kan hij Pogacar op zijn zwakke punt pakken en dat is wanneer zijn tank leeg raakt. Qua motor zijn ze aan elkaar gewaagd. Daar kan Vingegaard Pogacar niet op pakken. Als hij wacht tot de laatste col en Pogacar een slechte dag heeft, dan gaat hij misschien 20 tot 40 seconden terugpakken. Maar als ze de koers zodanig hard maken dat Pogacar diep in zijn reserves moet gaan en tegen het einde van zijn krachten komt, dan heeft Vingegaard misschien een kans. Dat is de enige manier om Pogacar te kloppen, zoals Vingegaard het twee jaar geleden ook deed op de Col du Granon.'
Lees verder onder de foto
Is Tadej Pogacar niet gewoon beter dan ooit?
Bij Lanterne Rouge beginnen ze niet eens over een comeback van Vingegaard, maar staan ze stil bij de prestatie van Pogacar. Want buiten de tactiek van UAE en het ontbreken van Kuss blijft de opmerking van Merijn Zeeman hangen. 'Jonas kan niet veel harder.' Hoe dat kan? Omdat Pogacar ongelofelijk hard ging. 'Het was mogelijk de beste klimprestatie van de UAE-superster ooit en misschien wel de beste in de 21e eeuw, gezien de hoogtemeters en zwaarte van de etappe. Pogacar reed 6,85 watt per kilogram voor 27 minuten en 50 seconden. Op zeeniveau is dat een genormaliseerd vermogen van 7,16 watt per kilogram. Vingegaard reed één van z'n beste beklimmingen en verloor aan 6,67 watt per kilogram over 28 minuten en 29 seconden alsnog 39 seconden op Pogacar', zo valt te lezen.
De Strava-KOM van de Pla d'Adet werd vermorzeld door Pogacar. Hij was twee minuten (!) sneller dan Lance Armstrong 23 jaar geleden en reed aan 21,8 kilometer per uur omhoog op een segment van 8,4 procent gemiddeld. Volgens Lanterne Rouge dé reden voor de verschillen, Pogacar beleefde simpelweg een dag zoals Vingegaard dat in 2023 in z'n tijdrit in de derde week beleefde. Want naast Vingegaard reden ook de anderen ongelofelijk hard. 'Simon Yates werd dertiende met een genormaliseerd vermogen van 6,65 watt per kilogram, één van z'n beste klimprestaties. Hij verloor 93 seconden op Pogacar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties