Tour de Tietema timmert al jaren aan de weg. Wat begon als een groep eigenwijze YouTubers, is uitgegroeid tot een serieuze wielerploeg met de oprechte ambitie om deel te nemen aan de Tour de France. Een unieke, vooruitstrevende ploeg - waarbij het YouTube-DNA door de aderen gonst - die probeert te slagen in zo'n conservatieve wereld als de wielrennerij. Hoe kan Bas Tietema zorgen dat de Tour de France zijn ploeg daadwerkelijk uitnodigt? In de Leiderstrui zocht hem op.
Ruim 1.800 mensen passen in het AFAS Circustheater in Scheveningen en bijna de hele zaal zit vol. Niet voor een grote musical als The Lion King of Disney's Aida, maar voor een film over wielrennen. De film die gedraaid wordt, is een documentaire over het eerste jaar van de wielerploeg TDT-Unibet. 'Het is eigenlijk uitzonderlijk dat deze zaal bijna uitverkocht is', vertelt ploegoprichter Tietema.
Van YouTube naar wielerploeg, maar het verhaal van Tour de Tietema blijft hetzelfde
Eigenlijk volstaat de term 'ploegoprichter' niet bij het omschrijven van de functie van Tietema, TDT-Unibet begon namelijk niet als wielerploeg. In 2019 startte de Zwollenaar het YouTube-kanaal 'Tour de Tietema'. Hij ging naar de Tour de France om challenges op te nemen, zonder accreditatie, zonder overnachting en zonder concreet plan. Twee mensen kreeg hij zover om met hem mee te gaan: de filmmakers Devin van der Wiel en Josse Wester.
Het YouTube-kanaal sloeg aan en de drie kregen steeds meer volgers op het platform. Er werden nieuwe series opgericht en in 2022 lukte het Tietema zelfs om, volledig gedocumenteerd op YouTube, een echte profwielrenner te worden bij Bingoal Pauwels Sauces WB. Als prof wist hij dat jaar alleen niet te imponeren, waarna hij bij die ploeg vertrok. Dat gaf dan weer ruimte voor een nieuw project: een eigen wielerploeg van Tour de Tietema, met Wester, Van der Wiel en Tietema zelf aan het roer. Unibet stapte als hoofdsponsor aan boord en TDT-Unibet was geboren. Intussen bleven de video's mateloos populair in wielerminnend Nederland en België.
'Ik denk dat onze video's twee keer zo hard kunnen gaan in het nieuwe jaar'
Via de wielerploeg heeft Tour de Tietema het hele jaar lang content in 2023. Zelfs video's over obscure wedstrijden als de Slag om Woensdrecht en de Rutland-Melton Cicle Classic behalen meer dan honderdduizend weergaven op YouTube. 'Eigenlijk hebben we dit jaar alleen maar koersen kunnen rijden waar het wielerpubliek niets om geeft', doelt Tietema op het niveau van die wedstrijden. 'In 2024 rijden we een niveau hoger en is er een kans dat we voor hele grote wedstrijden een uitnodiging krijgen. Ik denk dat onze video's twee keer zo hard kunnen gaan in het nieuwe jaar, omdat we belangrijkere koersen zullen rijden.'
Tietema blijft duidelijk ambitieus, en dat moet ook wel. Hij wil namelijk in 2026 met zijn ploeg deelnemen aan de Tour de France, de plek waar het voor Tour de Tietema allemaal begon. 'Ik durf te garanderen dat mensen speciaal voor ons naar grote koersen toe komen, omdat ze fan zijn geworden door onze content. Ik geloof ook richting de grote wedstrijden heilig in onze opzet met content, want op die manier maken we de sport aantrekkelijker voor het grote publiek. Daarmee hoop ik dat we op termijn aantrekkelijk genoeg worden voor de Tour de France.'
TDT-Unibet naar de Tour de France? 'Er is een hiaat in het systeem en daar zouden wij van kunnen profiteren'
Maar zo'n uitnodiging krijg je niet zomaar. Het vorige Nederlandse team dat in de tweede divisie van de wielersport opereerde, Roompot, mocht nooit naar Le Grande Boucle. 'Er zijn verschillende manieren waarop die uitnodigingen voor profwedstrijden worden uitgedeeld. De organisatie van een wielerwedstrijd heeft de vrijheid om een paar willekeurige ploegen uit te nodigen. Dan kan de uitnodiging naar een bevriende ploegeigenaar gaan, of naar een ploeg met een grote naam, of zelfs een ploeg met een lokaal bekende renner.'
Tietema heeft dat allemaal niet direct. 'Ons zou je dan uitnodigen voor de animo die we met ons meebrengen. In zekere zin is er een hiaat in dat systeem, want de selectieprocedure is lang niet altijd logisch op sportieve grond. Daar zouden wij van kunnen profiteren, want wij hebben een uniek verhaal. Het is alleen niet gezegd dat organisaties dat daadwerkelijk omarmen. Daarnaast willen we sportief natuurlijk een zo goed mogelijke ploeg hebben.'
Kijken we naar de selectie van TDT-Unibet in 2024, dan zien we drie Franse talenten. Alvast een knipoog naar de Tourorganisatie? 'Nee, eigenlijk niet. We hebben geen jongens aangetrokken om de kansen op uitnodigingen te vergroten. We hebben puur gekeken naar wat de jongens in de toekomst kunnen bereiken en hoe ze binnen onze ploeg zouden passen. De nationaliteit speelde geen rol, al hebben we vanwege visaproblemen wel vooral binnen Europa gekeken.'
Lees verder onder de foto
Geen Yentl Vandevelde bij TDT-Unibet in 2024
Een opvallende naam die in 2024 niet op de lijst van TDT-Unibet staat, is Yentl Vandevelde. De Vlaming reed in 2023 voor de ploeg en won een rit in de ZLM Tour. Een grotere zege zou de formatie niet behalen, maar toch kreeg Vandevelde geen contractverlenging. De renner verklaarde dat die keuze misschien niet met sportieve prestaties te maken had. 'Bij TDT-Unibet draait het ook om iets anders dan koersen en ik kan me misschien minder verkopen dan andere renners, maar ik win wel een koers. Dat ik het niveau niet zou aankunnen, vind ik een flauw excuus.'
Tietema geeft aan dat renners niet gecontracteerd worden als ze goed op camera staan. 'Om maar een voorbeeld te noemen: Joren Bloem (renner van de ploeg, red.) heeft geen eens sociale media. Het is absoluut geen noodzaak. Wij maken een verhaal over de ploeg en daarin hebben renners hoofd- of bijrollen. Als een renner daar zelf heel veel uit kan halen, dan is dat mooi meegenomen, maar het is zeker geen vereiste. Een nieuwe renner van ons, Cedrik (Bakke Christophersen, red.) heeft bijvoorbeeld een eigen YouTube-kanaal. We willen het wel faciliteren en we willen ook helpen, maar als een renner het niet wil, dan is dat geen probleem.'
Ook in het geval van Vandevelde maakte het dus niet uit. 'Als Yentl het zo gevoeld heeft, dan is dat zo. Maar vanuit ons is het vrij simpel: de manier waarop iemand zich profileert op sociale media heeft nul invloed op de voortgang van de renner binnen onze ploeg.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties