Tim en Mick van Dijke krijgen bij Red Bull wat ze bij Visma niet kregen: 'Hoop dat Olav ons gaat missen' Wielrennen
Wielrennen

Tim en Mick van Dijke krijgen bij Red Bull wat ze bij Visma niet kregen: 'Hoop dat Olav ons gaat missen'

Tim en Mick van Dijke krijgen bij Red Bull wat ze bij Visma niet kregen: 'Hoop dat Olav ons gaat missen'

Mick en Tim van Dijke (24) hoorden bij het meubilair van Visma | Lease a Bike, maar kozen deze winter toch voor een transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Een transfer, voortgekomen uit de wens om voor eigen rekening te rijden. Een gedachte die werd gesterkt door de aanwezigheid van Wout van Aert enerzijds en anderzijds de Van Dijkes, die door Visma-blessures hun kansen grepen in het voorjaar. In de Leiderstrui sprak met de tweeling.

Er heerst hier een positieve vibe tijdens deze mediadag, hoe bevalt het jullie deze eerste dagen?

Tim: 'Ja zeker. Voor ons voelt het heel erg dat we op het juiste spoor zitten. Dat kunnen we aan van alles merken: de positieve vibe die je noemt, de gesprekken die we hebben, alle dingen die in de pijpleiding zitten hier... Daar voelen we ons heel goed bij, dus het is goed om hier op Mallorca met iedereen te zijn en al onze ploeggenoten beter te leren kennen.'

Wat gaan jullie doen komend jaar qua programma?

Mick: 'Onze focus ligt vooral op de klassiekers. Tim en ik hebben daar afgelopen seizoen allebei goed gepresteerd, zowel in dienst van als bijvoorbeeld in Parijs-Roubaix, waar we door omstandigheden zelf de kans kregen. Dat heeft ons enthousiast gemaakt en willen we daarom graag verder onderzoeken. Er is heel veel vertrouwen vanuit de ploeg, dus we gaan er alles aan doen om ons goed voorbereid aan de start te krijgen.'

Bij Visma | Lease a Bike was alles goed geregeld: je wist dat als je daar op de fiets zou stappen, je de beste versie van jezelf zou worden. Doen ze het hier heel anders?

Mick: 'Nou, dat gold bij Visma niet voor iedereen hoor. We hebben heel veel aan ze gehad, maar je moet ook zelf blijven nadenken. Ze werken hier op een heel andere manier en wat er voor mij vooral verandert, is dat ik niet de eerste en laatste wedstrijd van het seizoen hoef te rijden. Ik heb afgelopen seizoen Tour Down Under gedaan en het jaar ervoor China, waardoor ik drie weken rust had en vier weken om voor te bereiden. Dat is een winter die twee of drie keer zo kort is, dan iemand die ook naar de klassiekers gaat. Nu kunnen we na januari in februari op trainingskamp met een hoop staf, om in alle rust voor te bereiden en echt de beste versie van onszelf te worden. Daar kijk ik wel naar uit.'

Volgens mij was jij het Mick, die in een podcast zei dat als je Roubaix niet had kunnen rijden zonder Van Aert, je deze transfer naar Red Bull misschien wel niet gemaakt had. Was het echt zo'n eye-opener?

Mick: 'Nou ja, je weet dat het erin zit, maar het wordt niet altijd gezien. Veel mensen zien wel dat de gele jongens vooraan zitten en dat begint bij de knechten. Tim en ik hebben vaak ondankbaar werk gedaan, wat niet opvalt omdat de camera er vaak niet op staat. Dan val je minder op, terwijl je wordt gezien als iemand die het ook kan, als je finale rijdt. Als ik voor mezelf spreek: mijn beste wedstrijd was fysiek niet Parijs-Roubaix, ik heb betere wedstrijden gereden in dienst van anderen. In Roubaix viel het echter op en ging het balletje rollen.'

Tim, jij had dat waarschijnlijk bij de Giro d'Italia, waar je mij wel vaker verteld hebt dat die kans wel heel lekker was...

Tim: 'Ja, dat klopt. Ik stond niet op de Giro, ook niet als eerste of tweede reserve. Dat was ook voor een aantal klassiekers zo. Toen ik naar Giro ging, was ik eigenlijk al een tijdje aan rust toe en dat is voor je lichaam ook best stressvol. Nu weten we iets meer waar we aan toe zijn, al wil dat niet zeggen dat het met een gerichte voorbereiding allemaal beter uitpakt. Maar het was wel iets waar ik naar op zoek was.'

mick tim van dijke
Mick en Tim van Dijke in Milaan-Sanremo

Broers Van Dijke willen met Van Poppel in de sprinttrein

Compliment van Danny van Poppel aan jullie adres: hij zou jullie absoluut in zijn droom-sprinttrein zetten. Gaan jullie veel samenwerken in de trein?

Mick: 'Nou, de klassiekers zijn helaas maar een week of zes per jaar, dus daarnaast zullen wij veel in dienst van sprinters of een klassmementsrenner ons werk kunnen doen. We zullen veel met Danny optrekken, waarbij we op alle posities goed uit de voeten kunnen. Als je naar de renners voor de sprinttrein in deze ploeg kijkt, dan hoeven wij voor niemand te vrezen. We zullen onze sprinter normaliter heel goed in positie gaan krijgen, dat verwacht ik althans.'

Als ik op papier zie wie Jonathan Milan in z'n trein heeft, dan weet ik niet in welke ploeg ik in 2025 liever zou rijden...

Mick: 'Dat is een mooi compliment en Danny is in mijn ogen ook één van de allerbeste mensen die je kan hebben voor een sprinter. Zijn inzicht gaat ook ons heel veel helpen, we zijn nog maar 23 jaar. Hij heeft heel veel ervaring en ik lig nu ook bij hem op de kamer. Ik kan wel zeggen dat het heel goed klikt. Danny heeft ook wel een rol gespeeld in onze komst, hij heeft aangegeven bij de ploeg dat hij graag met ons zou samenwerken. We hebben heel veel power in huis met Danny, ons twee, Ryan Mullen...'

Tim: 'En vergeet veel andere snelle mannen niet, zoals Filip Maciejuk.'

Volgens Danny mist er heel misschien alleen nog een echte topsprinter. Wat denken jullie, kan Sam Welsford dat nog zijn?

Tim: 'Sam is heel snel hè, hij pakte vorig seizoen niet voor niets drie ritten in de Tour Down Under. Hij is een echte sprinter, dus als we hem op de rails krijgen... We zullen eerst aan elkaar moeten wennen. Bij Visma waren Olav Kooij en wij een geoliede machine, we wisten precies wat we gingen doen. Zo hebben we veel sprinters gewonnen, met dank aan Olav en de rest van de trein. Die tijd moeten we onszelf dus ook gunnen.'

Ik had de vraag inderdaad op de lijst staan, dus zal 'm nu stellen: hoe heeft Olav gereageerd?

Tim: 'Die was vooral heel blij voor ons, dat we deze stap konden maken. Dat is heel sympathiek van hem.'

Hij is zelf natuurlijk de sprintkopman, maar zal hij niet ook verscheurd zijn door zijn eigen succes enerzijds en anderzijds jullie ambities, die er bij Visma net niet uitkwamen?

Tim: 'Olav is iemand die heel goed weet wat hij zelf wil. Zijn kracht is ook dat hij het vooral bij zichzelf wil houden en daarin verantwoordelijkheid neemt. Hij wil gewoon de koers winnen, of hij nu Mick en mij of iemand anders voor zich heeft. Ik denk dat hij dat goed kan uitschakelen, al hoop ik natuurlijk dat hij ons gaat missen. Wij hem in ieder geval wel. We hebben vijf jaar lang alles met z'n drieën gedaan, van jonge beloftengasten tot aan die etappezege in de Giro in mei. We waren onderdeel van elkaars ontwikkeling en het was prachtig om die weg samen te bewandelen.'

Mick: 'Daar wil ik Tosh Van de Sande wel aan toevoegen als leermeester, die heeft ons wel echt de kneepjes van het vak geleerd.'

olav kooij
Olav Kooij won in de Giro

Zijn Tim en Mick van Dijke heel verschillend?

Mooi element in de genoemde podcast was ook: als ploeg krijg je Mick en Tim van Dijke als package deal. Is het echt zo hard op tafel gelegd bij geïnteresseerden?

Tim: 'Nou, wij maken elkaar gewoon sterker en Red Bull-BORA-hansgrohe zag dat ook. Het is nooit een gespreksonderwerp geweest dat er misschien één van ons zou komen of niet. Ze zagen onze kwaliteiten en die wilden ze toevoegen aan de puzzel.'

Hoe is het balletje bij jullie gaan rollen in de transfer? Maxim Van Gils wilde graag weg toen zijn ploeggenoten besloten weg te gaan. En jullie?

Mick: 'Dat ging bij ons niet op die manier. We hoeven niet onder stoelen of banken te schuiven dat er bij Visma een boel kwaliteit zit. Als jong talent is het niet makkelijk om daar tegenop te boksen. We hebben veel van ze geleerd en wisten heel goed wat we hadden. We stonden alleen wel open voor een nieuwe stap, helemaal na de klassiekers. We kenden Marc Lamberts als trainer en die zat hier al een jaar. Hij wist wat wij kunnen, maar je moet ook de kansen krijgen om de vermogens op je metertje weg te duwen. Daar waren we naar op zoek. We hebben onszelf in een positie gereden dat er meerdere interesse was en dan kun je wel wat vragen of eisen.'

Tim: 'Je hebt dan een goede onderhandelingspositie, dat is het eigenlijk.'

Bij Visma | Lease a Bike zei Grischa Niermann: ik zou heel graag iedereen een kans geven, maar als Wout van Aert fit is, rijden we allemaal voor hem...

Mick: 'En dat is logisch, dat is Wout van Aert. Dat snappen we ook, en Visma snapt ons ook. We hebben nooit om leiderschap gevraagd, maar dromen wel van het rijden van finales. Dat is uiteindelijk waar we de wereldtop mee hopen te halen. Dat zal niet op korte termijn zijn, maar je moet dan wel gaan denken over welk pad je in gaat slaan. We waren ook niet voor niets einde contract.'

Een cliché vraag, maar zijn er verschillen tussen jullie op de fiets?

Mick: 'Normaal is Tim wel echt sneller dan ik, hij is wat explosiever. Ik kan wat langer hard fietsen, maar in mijn ogen is het verschil niet heel groot. We zijn allemaal multi inzetbaar, daarom was Red Bull ook zo geïnteresseerd in ons als package deal. We kunnen allebei redelijk omhoog rijden en zijn allebei snel. Je kan ons in een sprinttrein zetten, we kunnen klassiekers rijden, zijn teamplayers en werken graag voor anderen. We zijn hetzelfde type renner, dat is ook wel logisch.'

Toch werd er bij Visma vaak tussen jullie gekozen. Hoe moesten zij die keuze dan maken, als het verschil zo klein is?

Mick: 'Tsja. Je hebt Van Aert en de rest wordt opgevuld met mannen die elders kopman zouden zijn. Daar zaten Tim, ik en Per Strand Hagenes dan achter en ze haalden nu met Niklas Behrens nog een talent. Dan zit je wel met een heleboel power te strijden om het laatste plekje, voor wie er op kop mag fietsen.'

Tim: 'En laat duidelijk zijn dat dat ten voordele komt van Visma, die hebben gewoon op iedere plek een kanon staan. De meeste mensen kijken pas na 160 kilometer naar een klassieker. Nou, dan hebben die mannen al een hoop gevechten uitgevochten. Die knechten lossen dan soms later dan leiders van andere ploegen, dat zegt veel over de kwaliteit in de breedte. Daarom zaten wij vaak in elkaar vaarwater voor selecties van wedstrijden, die we allebei graag hadden gereden.'

Mick: 'Ik wil er verder ook niet per se nog heel veel over loslaten. We hebben gekozen voor onze weg en respecteren de keuzes van Visma. Wij zagen het voor de komende drie jaar niet voor ons om bij Visma te blijven, maar respecteren de keuzes die ze hebben gemaakt.'

Je hebt natuurlijk niks te eisen, maar hoe heeft Red Bull-BORA-hansgrohe een soort van kunnen beloven dat je niet weer in zo'n situatie terecht gaat komen? Kennen jullie al een beetje jullie programma?

Tim: 'Het idee is wel om ook een grote ronde te doen, dat is iets wat we graag willen. Welke, daar kan ik nog niks over zeggen.'

Wanneer is jullie jaar, met die brandende ambities, geslaagd in 2025?

Mick: 'Pfoe, het lange termijndoel voor mij is dat ik een kasseienklassieker wil winnen, maar ik weet dat daar een hoop stappen aan vooraf gaan. Ik wil er geen één overslaan, dus ga er geen nummer op plakken. Ik wil gewoon zoveel mogelijk finales rijden en constant mogelijk zijn. Wie weet rolt daar dan iets moois uit.'

Tim: 'Voor mij klinkt het misschien saai, maar ik wil mijn eigen records van 2024 verbreken en zo een betere renner worden. Finales rijden en ik zou heel graag een wedstrijd winnen, of dat nu op de tijdritfiets is of op een normale racefiets. Weer eens winnen, heel graag zelfs. Daarbij ligt de focus op de klassiekers.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws