Benoit Cosnefroy (AG2R Citroën Team) heeft de sprint gewonnen in een natgeregende Tour du Finistère. Hij was op de slotklim van een kilometer net te sterk voor Sean de Bie (Bingoal-Wallonie Bruxelles). Beide renners moesten lang wachten op de bevestiging na een spannende fotofinish.
In het altijd mooie Bretagne namen al gauw vijf mannen de benen: Matteo Dal-Cin (Rally Cycling), Gil Gelders (Sport Vlaanderen-Baloise), Gianni Marchand (Tartoletto-Isorex), Samuel Leroux (Xellis-Roubaix Lille Métropole) en Louis Louvet (St Michel-Auber93). De maximale voorsprong van dit vijftal was 6.30 minuten met nog 110 kilometer voor de wielen.
Renners nemen verkeerde afslag, peloton verliest tijd
De voorsprong van de vijf voorin begon vervolgens snel af te nemen op het heuvelachtige parcours. Dit veranderde plots toen een stuk of acht coureurs de verkeerde afslag namen op een rotonde met nog 62 kilometer te gaan. Dit waren de voorste renners van het peloton, onder wie Alexys Brunel van Groupama-FDJ. Hij was een van de grote namen van de ploeg. De acht volgden de motor, wat grappige camerabeelden opleverden. Deze groep reed iets later namelijk onder de brug door waar het peloton overheen reed.
Het peloton was duidelijk even van slag en liet de touwtjes wat vieren. Twee renners gingen in de tegenaanval. Arne van Niekerk (St Michel-Auber 93) en Louis Blauwe (Bingoal-Wallonie Bruxelles) beproeften hun geluk. Zij kwamen met nog vijftig kilometer te gaan bij Louis Lovet, de eerste geloste van de kopgroep. Hij haakte even aan en verrichtte kopwerk voor Van Niekerk. Hij loste echter vrij snel definitief. Het peloton miste duidelijk een paar controleurs en verloor een klein beetje de grip op de kopgroep. De voorsprong liep weer terug omhoog. Met nog 28 kilometer te gaan, ondertussen op het finaleparcours, was het gat twee minuten tussen de vier man voorin en het peloton.
Spervuur aan demarrages in finale, kopgroep verliest kans op winst
Daarna ging het rap. Meerdere ploegen besloten renners mee op kop te sturen van het peloton. Met name Uno-X Pro Cycling Team was in grote getalen plots voorin te zien. Met nog iets minder dan twintig kilometer te gaan was het verschil tussen de kopgroep en het peloton al teruggezakt naar onder de minuut. Verschillende renners deelden vanuit het peloton al wat speldenprikjes uit, vooral Frederik Backaert (B&B Hotels-Vital Concept) was erg actief. Van Niekerk en Blauwe waren ondertussen ingelopen.
Om de beurt vertrokken daarna eenlingen of koppeltjes, welke allemaal makkelijk geneutraliseerd werden door de overgebleven knechten van de sprinters aan het vertrek. In het peloton was het hollen en stilstaan, waardoor de kopgroep uiteindelijk nog redelijk lang stand hield. Met nog tien kilometer te gaan werden de laatste vier ingelopen op de heuvel waar de wedstrijd een ronde later ook zou finishen.
Demarrages zorgen voor vroege schifting, grote groep naar de finale
Met nog acht kilometer te gaan zette Dorian Godon (AG2R Citroën Team) flink aan, een groep van zes kreeg een serieus gat. De samenwerking was echter ver te zoeken waardoor ook deze aanval strandde. Vanuit het groepje Godon sprongen vlak voor het peloton ze terugpakte twee coureurs weg. Laurent Pichon (Arkéa Samsic) en Franck Bonnamour (B&B Hotels-Vital Concept) pakten een serieus gat. Steeds meer renners probeerden het gat te overbruggen, waarna Pichon solo doorzette.
Met nog vier kilometer te gaan werd hij teruggepakt. Arkéa Samsic was actief, want hierna stuurde de ploeg Clément Russo mee met Olivier Le Gac (Groupama-FDJ). De rest van de kopgroep reageerde hierop attent. Een stuk of tien renners reden met nog drie kilomter te gaan luttele seconden voor het peloton. Maar het peloton was net optijd. Met nog één kilometer te gaan zat alles weer bij elkaar.
Op de laatste klim zorgde AG2R Citroën Team voor een snelle schifting. Cosnefroy was duidelijk heel erg sterk. Met nog een paar honderd meter te rijden zette hij zijn sprint van kop af aan. Het werd vervolgens heel nipt tussen hem en De Bie. Na een minuutje nagelbijten kreeg de Fransman door dat hij gewonnen had. De ontlading was duidelijk zichtbaar!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties