Bij Visma | Lease a Bike haalden ze vrijdag opgelucht adem, na de vijfde etappe in de Tirreno-Adriatico. De Nederlandse formatie zag Cian Uijtdebroeks uitstekend door de eerste vier dagen komen, maar de Belg zat in volle finale in etappe 5 plots achter een scheur in de groep der favorieten. Het werd opgelost, maar binnen de ploeg werd bij In de Leiderstrui wel gewezen op een belangrijk leerpunt.
Uijtdebroeks vertelde begin deze Tirreno al dat hij rittenkoersen als deze rijdt, om in 2025 een grote stap te maken in het koersen voor klassementen en het zijn van een leider. In dat opzicht was vrijdag een eerste test. In een ongelofelijk lastige finale vol klimmetjes en steile afdalingen was Uijtdebroeks lang op de afspraak, totdat op het allerlaatste knikje ineens een aanval volgde van Tom Pidcock (Q36.5) en Juan Ayuso (UAE Team Emirates-XRG). De voorste groep scheurde en Uijtdebroeks was niet mee.
'Ik weet hoe het komt, want ik zat gewoon te ver op de klim en er viel een gat', zei hij na afloop schuldbewust tegenover deze website. 'Ik had mijn move naar voren al iets eerder gedaan, maar dat had ik beter later kunnen doen. Nu was ik weer wat teruggezakt en viel net het gat voor mij. Dat moest ik dichtrijden en dat heb ik voor 50 procent zelf gedaan, omdat de power er nog wel was. Ik zat niet per se op de limiet, al heb ik op één van de laatste steile stukjes nog wel een bidon weggegooid, om zo wat gewicht te besparen.'
Lees verder onder de foto

Uijtdebroeks mist explosiviteit, dus positionering is cruciaal
Dat Uijtdebroeks én Simon Yates weer kwamen aansluiten en zo geen tijd verloren, was een opsteker. Toch beaamde Uijtdebroeks dat hij er nog niet is op het gebied van explosiviteit. 'Dat blijft een werkpunt, zeker. Dit soort beklimmingen met vlak-steil-vlak-steil ligt mij sowieso niet zo goed, omdat het heel punchy is. Ik moet dan echt goed timen wanneer ik mijn move plaats om naar voren te komen, maar de timing was nu niet goed. De klim van zaterdag ligt mij veel beter.'
Dat zei ook ploegleider Maarten Wynants desgevraagd. 'Voor Cian is dit een leerpunt, vrijdag gaat voor hem een stuk makkelijker zijn met aankomst bergop. Dan kan hij zich uitleven tot aan de finish. Dit zijn situaties waar we tijd en energie insteken, maar hij is niet de meest explosieve van de bende. Dan wordt het voor hem moeilijker. We wisten dat Ayuso, Pidcock of misschien zelfs Van der Poel op die laatste steile knik zouden gaan. Dan komt alles op de rekker.'
Lees verder onder de foto

Simon Yates toonde beterschap voor Visma | Lease a Bike
Er was dus wel coulance vanuit Visma | Lease a Bike, maar Wynants was ook streng voor Uijtdebroeks en Yates. 'Onze mannen hadden het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken, want we wisten dat het een technische afdaling was. Dan weet je dat het gaat scheuren en als je er dan net achter zit… Gelukkig kwam alles nog samen, dus het is goed afgelopen, maar dit zijn wel leerpunten als je klassementsrenner wil zijn. Dan moet je vooraan zitten.'
Vanuit de auto werd er niet gefoeterd, omdat er volgens Wynants simpelweg altijd sprake is van wat vertraging op de lijn. 'Op zo’n moment is het al gebeurd, zodra wij het zien. Je moet het even ondergaan en moesten erop vertrouwen dat er nog mannen naar die eerste groep wilden en dat het nog wat stil zou vallen. Dat gebeurde, dus daar hadden we geluk mee.' En Yates? Die verloor op dag 3 nog 31 seconden bergop, nu was hij mee. 'Hij toonde beterschap, dat is vertrouwen dat je moet opbouwen. Dit is de eerste stap voor hem, hopelijk volgt zaterdag weer een stapje.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties