Visma | Lease a Bike kwam de zwaarbevochten graveletappe van de Tour de France uiteindelijk zonder kleerscheuren door. Kopman Jonas Vingegaard moest er echt voor rijden, maar overschreed de finish uiteindelijk in dezelfde tijd als grote rivaal Tadej Pogacar. In de Leiderstrui was de gehele dag aanwezig in en rondom Troyes!
De geletruidrager uit Slovenië bonkte meermaals op de Visma | LaB-deur, maar kon hem uiteindelijk niet volledig openen. 'Ik denk dat het een geweldige ploegprestatie was in deze rit', oordeelde en complimenteerde ploegleider Grischa Niermann na afloop tegenover het toegesnelde wielerjournaille.
Vingegaard stond onder flinke druk van Pogacar
'Op de derde strook rijdt Jonas lek, maar gelukkig wisten we dat hij op de fiets van Jan (Tratnik, red.) verder zou kunnen doen. Die heeft dezelfde zadelhoogte en daar is ie uiteindelijk ook op gefinisht. Tiesj (Benoot, red.) reed ook nog lek en daardoor stonden we best wel onder druk.' Tratnik werd mede om deze reden meegenomen naar de Tour. 'We wisten dat Jan dezelfde maat heeft en Jonas wilde daar ook graag op rijden.'
Volgens Niermann kwam Visma | Lease a Bike goed weg, maar de concurrentie zeker ook. 'Jonas stond ook onder druk van Pogacar en dat heeft hij super gedaan, maar hij kan ook zijn ploeg danken. Ik weet niet of het zwaarder was dan verwacht, maar het was sowieso zwaar. Chapeau, dus. Aan Pogacar, maar ook aan Wout (Van Aert, red.), Christophe (Laporte, red.) en Matteo (Jorgenson, red.). Als zij er niet waren geweest, dan was Pogacar anderhalve minuut voor de andere renners aan de finish gekomen. Wij waren de enige ploeg die het nog recht konden zetten, dus écht chapeau', aldus de trotse Duitser.
Lees verder onder de foto!
Visma | Lease a Bike legt uit waarom Vingegaard (en ook Jorgenson) niet overnam van Pogacar
Dan was er ook nog ploegleider Arthur van Dongen, die ook een verhaal van de dag uit de doeken deed. 'We hebben inderdaad besloten om niet mee te rijden met Pogacar. Als we dat wel deden, hadden we onszelf verder in het verlies gereden', was ook de Noord-Brabander duidelijk. 'Als we met hem meerijden, worden we er zeker niet sterker op. Mocht Pogacar dan opnieuw aanvallen, moesten we misschien wel passen. Het was dus niet aan ons om de gele trui nog verder op weg te helpen.'
Opvallende teksten, aangezien het op een zeker moment toch een twee-tegen-een-situatie was: Jorgenson en Vingegaard versus Pogacar. 'Dat maakt niet uit', aldus Van Dongen. 'Dat had tactisch niet sterk geweest. Overnemen om vervolgens overboord gegooid te worden, dat was niet slim. Daarom hebben we dat besloten. Ik denk dat het de goede keuze is geweest, aangezien Tadej druk bleef zetten. Zo hebben ze minder energie moeten verspillen.'
'Dat was inderdaad belangrijker dan tijd winnen op Primoz Roglic en Remco Evenepoel', aldus Van Dongen. 'Daarom koersten we defensief, temeer omdat we Jan en Tiesj wegens pech of dus die fietswissel kwijtspeelden. Jonas stond derhalve onder druk op de gravelstroken, vooral op die waar het gravel wat los lag. Dan is het beter om te verdedigen. Jonas houdt zich deze ronde bijzonder sterk, ja. Vooral op de vlakke stukken blijft hij opvallend goed overeind. Dat is fijn om te weten.'
Volgens Van Dongen was het niet een eigen keuze van Vingegaard om niet over te pakken, maar eentje die vooraf door de ploeg bepaald is. 'Wij hoeven niet Tadej verder in het zadel te helpen. Integendeel zelfs. Het heeft geen zin om op dit terrein met hem mee te rijden, vooral als je al ziet hoe moeilijk we het überhaupt hadden om Jonas terug te brengen bij Tadej. Bij een volgende aanval zou hij overboord zijn en dat moesten we niet willen.'
Van Dongen ging al uit van meer dan hectische graveletappe
In de Leiderstrui sprak vóór de gravelrit nog met Van Dongen, die toen al duidde dat Vingegaard lekker in de ronde zit. 'In de graveletappe is hét grote hoofddoel om Jonas veilig binnen te loodsen. Dat staat bovenaan op de lijst. Het wordt waarschijnlijk heel hectisch', beschouwde hij toen al voor. 'Dat is het voornaamste. In principe is het alle ballen op Jonas. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat er allemaal gaat gebeuren en wat er op ons pad gaat komen.'
Lees verder onder de foto!
'Zenuwachtig zijn we niet per se, al brengt zo’n etappe natuurlijk voor iedereen wel wat extra spanning met zich mee', vertrouwde Van Dongen ons ook nog toe. 'Te veel stressen helpt natuurlijk ook niet. Maar het is niet zomaar een sprintersrit. Er komen veel andere dingen bij kijken en dat brengt veel nervositeit met zich mee.' Met de kennis van nu kunnen we dus zeker stellen dat de sympathieke ploegleider het allemaal juist voorspeld had.
Van Dongen vertelde ook nog dat hij in principe niet zo'n voorstander is van graveletappes in grote ronden. 'De geluksfactor wordt door heel het gravelgebeuren natuurlijk wel best groot. Wij hebben daar als teams verder geen invloed op. Het is natuurlijk ook al vaak over die kasseienritten in de Tour gezegd. Hoort dat er wel of niet in thuis? Voor ons is het anderzijds wel heel simpel. Het is de organisatie die de route uitstippelt. Het parcours kennen we dus van tevoren en je kunt jezelf er op instellen. Het zou echter wel heel zuur zijn als door pech één of meerdere favorieten achteruit geslagen worden. Dat wil ik wel gezegd hebben. Tuurlijk, je kan altijd pech hebben, maar hier zoeken ze de mogelijke pech wel wat meer op.' En zo bleek achteraf ook: Vingegaard reed vaak (!) lek, evenals vele anderen...
Zeeman deelt compliment uit aan Niermann voor Tratnik-idee, Vingegaard is zijn ploegmaats méér dan dankbaar
Keren we weer terug naar de finish van rit numero negen. Ook teammanager Merijn Zeeman liet toen bij de bus van zich horen. 'De gehele ploeg heeft geweldig gereden, maar ik moet Niermann ook complimenten geven. Hij is heel slim en door zijn idee reed Tratnik de gehele dag achter Vingegaard, zodat we - als het nodig was - konden wisselen. Daarnaast was de ploeg heel sterk, dus ik moet de staf ook complimenten geven', sprak hij hoofdzakelijk woorden van gelijke tred.
Ook Zeeman sprak nog even over het niet meerijden van de Visma-boys. 'We zijn zo blij met Matteo, maar Pogacar was ongelofelijk sterk. We hadden de gehele ploeg nodig om hem wat af te laten koelen. We wilden niet in zijn val trappen. We gaan ook in een twee-tegen-een-situatie niet overnemen. Dan valt Tadej nóg een keer aan en zijn we gezien. Straks verliezen we dan nog tijd. Dat wilden we niet. En we konden het ook niet. Die luxe hadden we niet', werd meer dan duidelijk dat er bij de killer bees op exact dezelfde wijze tegen het plan aangekeken werd.
En Vingegaard zelf dan? Ook de tweevoudig Tourwinnaar en titelverdediger reageerde na afloop nog. 'Ik ben vooral heel opgelucht. Het belangrijkste is dat ik veilig aan de finish ben geraakt. Ik heb geen tijd verloren, dus dat is mooi. Alleen de twee lekke banden waren wat jammer. Zodoende moest ik verder op de fiets van Jan. Ook in de laatste drie kilometer reed ik nog eens lek. Dat was een soort leegloper. Ik kon dus gelukkig op dezelfde fiets finishen. Ik moet al mijn ploeggenoten enorm bedanken', klonk het dankbaar.'
'Dat ben ik hen zeker schuldig. Zij hebben het supergoed gedaan', was de Deen lovend over zijn ploegmaats. 'Ik paste ook echt perfect op de fiets van Jan. Hij is even groot als ik, dus dat is fijn. De rest van de ploeg heeft me telkens goed van voren gehouden. Ik ben iedere gravelstrook vanuit een goede positie ingedoken. Toen ik één keer niet kon volgen, hebben de jongens dat gat ook dichtgereden. Ook daar ben ik dankbaar voor.'
Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties