Hij mag op 37-jarige leeftijd dan al beginnen aan zijn zeventiende profseizoen, met de overstap naar XDS Astana voelt het voor Wout Poels toch nog een klein beetje als een nieuw begin. De immer vrolijke Noord-Limburger stond in het oude, vertrouwde Altea, waar hij ook met zijn vorige ploeg Bahrain Victorious 's winters op stage trok, In de Leiderstrui uitgebreid te woord om eens vooruit te blikken op het wielerjaar 2025.
Bij een dergelijke zit luidt de eerste vraag natuurlijk altijd: hoe is het bij je nieuwe ploeg? ‘Het bevalt eigenlijk wel goed. Iedereen is supervriendelijk en ik voel me echt welkom, dus dat is wel fijn', antwoordt Poels. Klein beetje wennen wel, maar dat is natuurlijk helemaal niet erg. ‘Ik heb vijf jaar bij Bahrain gereden, dus daar was ik het allemaal wel gewend. Maar zo was het ook toen ik van Sky naar Bahrain ging. Ik ken die jongens ook al wel een beetje uit het peloton natuurlijk, dus dat helpt altijd mee.’
‘Ook zo’n stage in Spanje: nu alles nieuw is, is het ook echt wel fijn weer om alles en iedereen te leren kennen', doelt Poels op het decemberkamp van XDS Astana. 'Het personeel, de renners, mijn trainer… noem maar op, eigenlijk was dat wel spannend. Niet zo spannend als toen ik van Vacansoleil naar Quick Step ging, want toen was ik véél nerveuzer. Stond je daar ineens met Tom Boonen en Mark Cavendish, daar keek ik wel echt tegenop. Naarmate je ouder word, neemt dat ook al wel af. Maar je moet toch wel even je weg vinden.’
Die weg is iets makkelijker gevonden met enkele extra Nederlanders in de ploeg. XDS Astana heeft er komend seizoen vijf, met ook Mike Teunissen, Ide Schelling, Cees Bol en Darren van Bekkum. ‘Ik heb de laatste jaren eigenlijk niet echt meer in ploegen gereden met veel Nederlanders, dus op zich is dat wel leuk. Op het begin zoek je mekaar dan natuurlijk wel wat op, maar ik probeer ook wel echt bewust te mixen met de rest.’
Lees verder onder de foto!
Poels over Nederlandse ploeggenoten en 'Chinese' fiets XDS Astana
Met Teunissen (uit Ysselsteyn) en Poels (Blitterswijck) is er zelfs een Noord-Limburgse alliantie aanwezig in de Chinees-Kazachstaanse ploeg, maar aan het Limburgs waagt de in Monaco residerende Poels zich hedendaags niet tot zelden meer. 'Ik en Mike hebben vroeger bij dezelfde club gereden, bij Buitenlust (in Helmond, red.). Dus ik ken hem eigenlijk al heel lang, maar ook weer niet echt. Ik ben toch wel wat jaartjes ouder dan Mike, dus dat leeftijdsverschil was vroeger best groot.'
Momenteel is het leeftijdsverschil met de van Visma | Lease a Bike overgekomen Van Bekkum - 22 jaar - groot. Poels kan met zijn ervaring van belang zijn voor zijn landgenoot, maar denkt dat hij op zijn beurt ook nog het nodige op kan steken van Van Bekkum. ‘Ik zat de eerste dagen op het trainingskamp bij hem in het groepje, dus dan trek je toch wel naar elkaar toe. Wat ik wel merk met de jonge renners, is dat ze veel professioneler al overkomen. Ze zijn al zoveel met voeding bezig en hebben allemaal al hoogtestages gedaan – mijn eerste was toen ik 27 jaar was, bij Sky. Tegenwoordig weten ze bijna alles al, vooral als ze bij Visma | Lease a Bike hebben gereden. Ook in de beloftenploeg, waar ze ook al echt veel leren. Dan is de stap naar de profs ook kleiner.’
Goed, die eerste indruk is dus belangrijk bij een nieuwe ploeg. ‘Het ziet er bij Astana Qazaqstan Team allemaal goed uit', aldus Poels, die net als zijn ploeggenoten volgend jaar op een XDS-fiets zal gaan rijden. 'Ook die is positief bevallen, dus daar was ik wel blij mee. Het was toch wel iets van een onzekere factor, maar ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Op training voelt het goed aan, maar we moeten zien hoe dat in de koersen gaat zijn. Bij Decathlon (met de Van Rysel-fiets, red.) kwamen ze ook met een klap binnen, maar weet je wat het is? XDS maakt acht miljoen fietsen paar jaar, dus daar zit ook wel wat knowhow. Ze maken ook de frames voor veel bekende merken en ze hebben budget, dus ze weten daar wel wat ze moeten doen.’
Lees verder onder de foto!
Niet-selectie voor Giro speelde geen rol bij transfer Poels
Poels maakte dus de overstap van Bahrain Victorious naar XDS Astana, nadat velen na zijn niet-selectie voor de Giro al wel aan zagen komen dat hij ging vertrekken. Wat dat betreft lijkt het erop dat die soep niet zo heet gegeten wordt als dat die is opgediend. 'Het was een keuze van de ploeg, maar het is ook totaal niet zo dat het daar is mis gegaan ofzo, ik kon zelfs bij de ploeg bijtekenen. Maar op een gegeven moment maak je er een optelsommetje van: wil je blijven, wil je niet blijven? Dan maak je een lijstje met dingen die voor jezelf belangrijk zijn, en nu kón ik nog een avontuur aangaan. Sowieso is het na vijf jaar niet verkeerd om er een nieuwe wind doorheen te laten waaien', aldus de klimmer.
‘Voor mij was het belangrijk dat ik invloed had op het programma dat ik mocht rijden', vervolgt hij. 'En ik heb natuurlijk minder jaren voor me dan achter me, dus ik bekijk het nu ook wel jaar per jaar. Als ik mijn niveau gewoon haal van de afgelopen jaren, waarom zou ik er dan nog niet een jaar aan vastplakken? Je kunt maar één keer stoppen met een topsportleven, dus daar moet je zo lang mogelijk van genieten.’
Waar mogen we hem in 2025 dan verwachten? ‘Ik wil de Giro wel heel graag gaan doen. Verder zullen het weer de koersen zijn die ik altijd een beetje doe: Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico, een Ronde van Catalonië… dat soort koersen. En dat vind ik ook wel het leukste om te doen', aldus Poels, die niet bang is dat hij naar kleinere wedstrijden moet om maar WorldTour-punten te halen. 'Dat we punten moeten halen, wordt ook een groot doel in die koersen die ik noemde. Ik weet wel dat we daar voor moeten gaan. En als ik kleinere koersen moet gaan doen, is dat ook niet erg. Ook daar wordt hard gereden. Neem zo’n Ronde van Hongarije van dit jaar, het was heel leuk om daar voor de zege mee te doen.'
Goed, Poels is nu 37 jaar oud. Veel (ex-)renners van die leeftijd hebben het er alsmaar meer over dat het allemaal zo hard en serieus gaat hedendaags, maar daar heeft de Limburger een zeer passende respons op. ‘Toen ik kwam reden ze hard, en nu nog steeds. Dus daar is niet zo veel aan veranderd, haha!', lacht hij. 'Het materiaal wordt natuurlijk steeds beter, dus dat is wellicht het grootste verschil. Ik kan nog steeds meedoen om de prijzen, dus wat dat betreft veranderde er niet zoveel. En ik geniet vooral nog steeds van het topsportleven, wat ook heel belangrijk is. Soms heb ik het gevoel dat dat niet altijd meer mag.'
Lees verder onder de foto!
Poels timmert naast het fietsen ook aan de weg met podcast, samen met Van Baarle
Vergis u niet: Poels is nog altijd hyperambitieus. ‘Ik kan er wel van balen als het niet goed gaat. Ik kom ook wel eens thuis met het gevoel van: dit was gewoon niets. Maar je moet de draad ook dan toch weer oppakken, anders wordt het heel lastig. Zoals afgelopen jaar in de Tour: dat was niet alles. Daar werd zo ontiegelijk hard gereden en als die klassementsrenners dan ook nog eens alle ritten pakken… daar ga ik niet over klagen van ‘het zijn veelvraten’, want dat is gewoon koers. Maar er bleef weinig meer over. Het jaar daarvoor was het ook afzien, maar toen zat ik vaker mee en won ik ook. Dus dat is dan toch ook het spelletje.’
Het spelletje waar hij zo veel van houdt, dat hij er tegenwoordig ook veel over praat. Poels heeft samen met Dylan van Baarle (Visma | Lease a Bike) en AD-journalist Marijn Abbenhuis de podcast In Koers, waarin ze de borrelpraat van in het peloton op een luchtige wijze bespreken. Op het moment dat we deze bezigheid aanhaalden, begonnen de mondhoeken van de klimmer toch nog iets gekrulder te staan. 'Ik vind dat heel leuk om te doen met Dylan en Marijn. Het begon eigenlijk een beetje te kriebelen toen ik een keer in de podcast bij G (Geraint Thomas, red.) had gezeten. Dus doen had ik het er met Dylan over, en hij vond het ook wel leuk. Toen hebben we dat bij Marijn, een vriend van Dylan van vroeger die nu in de Formule 1 zit, geopperd en zo zijn we ermee begonnen.’
‘Ik zie het eigenlijk ook als hobby', vertelt Poels. 'Naast het fietsen heb ik niet superveel hobby’s, maar dit is echt gaaf om te doen. Ik hoor van best wel wat mensen dat ze luisteren, dus dat is altijd wel leuk om te horen. Sommige renners vinden het niks en dat mag ook, want we praten toch vooral over ons eigen leven. Het is niet dat we koersen helemaal analyseren, maar het is wel lekker luchtig over wat we meemaken en hoe we ons voelen. Dat is dan wel grappig om te horen dat mensen dat leuk vinden, dat doet me eigenlijk wel goed!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties