De 28-jarige Bryan Coquard sprintte in etappekoers Parijs-Nice weer tussen de grote namen. De Fransman van B&B Hotels p/b KTM is altijd op de afspraak, maar weet niet altijd als eerste zijn wiel over de finish te drukken (zie foto). In ons beste Frans vroeg In de Leiderstrui hem hoe dat te verbeteren is en welke herinneringen hij heeft aan oud-ploeggenoten Thomas Voeckler en Tom-Jelte Slagter.
Dag Bryan, welk programma heb je na Parijs – Nice?
‘Ik neem deel aan de klassiekers Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, De Ronde van Vlaanderen en de Brabantse Pijl*. Daarna neem ik wat rust om mij optimaal voor te kunnen bereiden op de Tour de France.’
* Momenteel staat Coquard ook op de startlijst van de Oxyclean Classic Brugge-De Panne.
Waarom hebben de Vlaamse klassiekers jouw voorkeur?
‘Die Vlaamse klassiekers passen bij mij. Ik houd van dat soort inspanning. Dat kortere en intensere werk ligt mij beter dan de langere koersen.’
En dan eind juni en in juli dit jaar de Tour de France. Gaat een etappe winnen eindelijk lukken? Vorig jaar een keer derde én vierde in de sprint. In 2016 een keert tweede én derde. In 2015 op de laatste dag in Parijs, op de Champs-Élysées werd je tweede (achter Greipel).
‘Een overwinning in de Tour is natuurlijk een doel voor mij. Beter gezegd: een droom die ik nog niet heb kunnen vervullen.’
We dromen met je mee. Die andere Franse topsprinter, Arnoud Démare, is ook goed. Kun jij zijn prestaties evenaren? Wat is het verschil tussen jullie beiden.
‘Ik doe mijn best. Arnaud Démare is erg sterk en snel in zeer vlakke finishes. Ik zelf ben meer op mijn gemak als de etappe een beetje moeilijk is of in de kleine heuvels.’
'Een Tour-etappe winnen is een droom die ik nog niet heb kunnen vervullen'
Ga je de combinatie Olympische Spelen en Tour de France doen? Weet je al meer?
‘De baankeuze is door de bondscoach voor de Spelen nog niet gemaakt, maar het lijkt erop dat ik niet word geselecteerd! Dus ga ik, zoals het er nu naar uitziet, alleen de Tour rijden.’
Baanwielrennen is een specialisme. Onze landgenoot Jan-Willem van Schip is inventief met zijn stuurtje, de Deense helm is ook een uitvinding. Helpen dit soort dingen om sneller te worden?
‘Aerodynamica is erg belangrijk. Het niveau wordt steeds hoger. Details kunnen je soms aan overwinningen helpen. Er is zeker een link. Neem bijvoorbeeld de pakken, de aerodynamische sokken en, niet onbelangrijk: de positie op de fiets. Ook het materiaal van de fiets zelf. Het speelt allemaal mee.’
Welke invloed had trouwens voormalig teamgenoot bij Team Europcar, Thomas Voeckler, op jou?
‘Thomas Voeckler was erg belangrijk voor mijn carrière. Ik had de kans om mijn carrière bij hem te beginnen. Hij heeft me veel geleerd over mijn beroep. De taken die ik moest doen. Hoe ik het beste kon rijden in de koers.’
Je voormalige teamgenoot Tom-Jelte Slagter is nu boer en zit op een tractor. Zou jij zelf ook zoiets gaan doen als je moest stoppen met fietsen?
‘Haha, Tom was een fijne teamgenoot. Een geweldig persoon, die zich erg professioneel gedroeg. Maar of ik zelf op een tractor ga zitten, nee. Ik weet nog niet wat ik zou willen doen na mijn carrière.’
Eerst nog maar eens flink koersen. Welke vaardigheden zijn nodig om in kleinere wedstrijden (waar de grote mannen niet aan de start staan) sprints te winnen?
‘Om te winnen in de sprint moet je de laatste meters erg krachtig en explosief zijn. Het verschil tussen de grote en de kleine races is de snelheid en de moeilijkheid om je voor de laatste 200 meter goed te plaatsen.’
De Amstel Gold Race gaat door dit jaar. Een wedstrijd die je graag rijdt? Kun je podium halen?
‘In 2016 eindigde ik als vierde in de Amstel. Ik houd van deze Nederlandse race en zou hem heel graag ooit eens winnen. Dus wie weet. Mijn ambities zijn dit jaar in de Tour de France een etappe te winnen en geweldige klassiekers neer te zetten.’
Gerrit van Loon - g.vanloon@indeleiderstrui.nl
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties