De Wereldbeker is in het veldrijden verre van onomstreden. In 2019 werd het programma veranderd: meer wedstrijden, maar in minder tijd. Waar vroeger in september al werd gekoerst, moeten de crossers nu wachten tot halverwege oktober. Door het volle programma moeten crossers keuzes maken, en dat valt bij de UCI in het verkeerde keelgat.
UCI-president Davide Lappartient dreigde vorig jaar nog met uitsluiting van de Wereldbeker, mochten renners ervoor kiezen een andere cross te rijden. Peter Van Den Abeele, Sports Director bij de wielerbond, komt daar nu ietwat op terug. 'We willen inderdaad de renners meer betrekken bij de UCI Wereldbeker en ze aanzetten om deel te nemen aan de manches', vertelt hij aan Het Nieuwsblad. 'En dus hebben we ervoor gekozen, in overleg met de rechtenhouder van de UCI Wereldbeker Flanders Classics, om dit jaar enerzijds minder manches te organiseren en anderzijds de periode waarin de manches zich afspelen, te verkorten. Om zo tot een compactere Wereldbeker te komen.'
Om de keuze voor een Wereldbekercross makkelijker te maken zijn er andere maatregelen genomen. 'We hebben ook bepaalde Wereldbekermanches het statuut van ‘beschermde cross’ gegeven. Besançon op 29 december is bijvoorbeeld een beschermde wedstrijd. Dat betekent dat de dag voordien geen andere internationale veldrit op het programma mag staan. Op die manier ga je afdwingen dat renners naar Besançon afreizen en niet passen omdat ze de dag voordien een contract hebben bij een andere cross.'
Lees verder onder de foto!
Wij willen niet andere crossen weg gaan vegen, hoor'
'Voor alle duidelijkheid: wij willen niet andere crossen weg gaan vegen, hoor', gaat Van Den Abeele verder. 'Maar je moet begrijpen: het is sneu als je naar nieuwe gebieden gaat en je die mensen dan moet ontgoochelen omdat er weinig of geen toppers aan de start staan. Daar is niemand bij gebaat en zeker de discipline zelf niet. In België draait alles goed en daar heeft niemand een probleem mee, maar we moeten de juiste balans vinden tussen het aanbod in en rond België en daarbuiten. En nu is er ook een duidelijke hiërarchie tussen de verschillende klassementen.'
Eli Iserbyt sprak zich eerder dit jaar nog fors uit tegen het format van de Wereldbeker. De Belgisch kampioen stelde dat de andere competities zullen lijden onder het beleid van de UCI. 'Uiteindelijk hebben wij als renners weinig te zeggen. Vorig jaar wilden ze Thibau zelfs schorsen voor het WK omdat hij twee Wereldbekermanches had overgeslagen. Dat was een duidelijk signaal van de UCI: wij moeten rijden, zij beslissen.'
De UCI is een jaar na de uitspraken van Lappartient ietsje zachter geworden in de mening, maar nog steeds dreigt er een donkere wolk over de renners, mochten zij andere keuzes maken. 'Als we zien dat de trend zich verderzet en er met die regel gespeeld wordt, dan kunnen we het nog harder spelen en kijken of we nog hardere maatregelen kunnen nemen. Maar in alle eerlijkheid: ik denk niet dat dat nodig zal zijn. Ik denk dat de puzzel die er nu ligt er een is waar iedereen zich in kan vinden. Bij mij gaat het er echt niet in dat je als fulltime crosser niet alles zou rijden. Ik vind dat heel moeilijk om te aanvaarden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties