De (nu al winnende) kopstart van Marie Schreiber uitgelegd: van 'vol gas vanaf de start' tot 'uit de problemen blijven' Veldrijden
Veldrijden

De (nu al winnende) kopstart van Marie Schreiber uitgelegd: van 'vol gas vanaf de start' tot 'uit de problemen blijven'

De (nu al winnende) kopstart van Marie Schreiber uitgelegd: van 'vol gas vanaf de start' tot 'uit de problemen blijven'

Marie Schreiber verbaasde vriend en vijand met haar zege in het Zeeuwse Hulst. De Luxemburgse wist een knappe solo vanaf de start te voltooien. Dat de renster van SD Worx-Protime als eerste het veld in dook, is niet zo gek: dat doet de snelle startster bijna in elke cross. In de leiderstrui ging daarom in Hulst op onderzoek uit.

Voor de start legde ploegleider Christian Kos al uit waarom Schreiber bijna altijd het veld als eerste induikt. 'Marie heeft een hele goede start. Die heeft dat gewoon. Het is niet per se het doel om als eerste het veld in te duiken, maar het is wel het voordeel dat je uit alle gedrang en miserie blijft. Dus het is geen specifieke tactiek, maar het kan wel in ons voordeel gebruikt worden.'

Zo beschrijft de kersvers ploegleider van het Nederlandse team waarom het zo belangrijk is om vooraan (of als eerste) het veld in te duiken. 'Je blijft vrij lang uit de problemen, je kunt je eigen lijnen kiezen, je maakt zelf zo min mogelijk fouten en je kan meer je eigen wedstrijd rijden dan dat je wel ingesloten raakt en moet anticiperen op wat anderen doen. Het is dus geen echte tactiek, maar we proberen het dus wel in ons voordeel te gebruiken.'

Tekst loopt hierna verder.

Ook de winnares zelf ziet het belang van een goede start, dus deed ze in Hulst weer wat ze bijna het hele seizoen doet: de kopstart nemen. 'De start is hier belangrijk, omdat het daarna zo technisch is', aldus Schreiber na afloop van de koers. 'Ik bedoel, ik deed hetzelfde als normaal, maar ik wilde gewoon uit de problemen blijven. En op een gegeven moment had ik een gat en bleef ik gaan. Ik weet niet precies wat er aan de hand was. Ik reed daarna gewoon een tijdrit en dat verliep goed.'

Schreiber had haar eigen tempo onder controle in Hulst: 'Alleen tijdsverschillen doorgegeven'

De start is dus niet probleem voor de pas 21-jarige renster. Vooral de koers na de eerste ronde is de zere plek voor haar, waar ze posities moet toegeven op de rest. 'Zaak voor mij is om het vooral in de derde en vierde ronde niet te gek te doen. Ik moet altijd wat overhouden voor het einde, omdat ik weet dat bijvoorbeeld een Lucinda (Brand, red.) altijd snel komt aan het einde. Ik was vandaag wel bang dat dat hetzelfde zou zijn. Maar ik concentreerde op mezelf, al voelde ik wel wat druk omdat ik werd achtervolgd. Ik moest proberen om in de focus te blijven.'

Ook haar ploegleider ziet het gevaar dat ze zichzelf vaak tegenkomt tijdens de koers, na een snelle start. 'Ik denk dat als je naar het verleden - en vooral afgelopen seizoen - kijkt, dat je bij Marie zag dat ze zichzelf overschatte. Ik denk dat we dit seizoen bewust zijn dat ze haar eigen tempo moet zoeken en net ff gas terug kan nemen na de start of eerste ronden om het wel vol te kunnen houden tot het einde.'

Dat de jonge belofte leert van haar fouten, blijkt wel tijdens de koers. Ploegleider Kos heeft weinig instructies over haar tempo hoeven geven, dat deelde de renster zelf goed in, aldus Kos. 'Ik heb alleen de tijdsverschillen doorgegeven.'

Tekst loopt hierna verder.

Ook concurrente Brand ziet gevaar van Schreiber: 'Ik heb haar nooit gezien'

Ook haar concurrentes in het veld kennen de snelle start van Schreiber. In de podcast Dirty Talks, van veldrijders Maghalie Rochette en Lucinda Brand, weet die laatste wel waar ze op zou gaan letten bij de start in Hulst. 'Dan ga ik achter je aan', aldus Brand, die wel tweede werd in Hulst.

Lachend kijkt ze na de podium ceremonie terug op die uitspraak. 'Ik houd haar in de gaten van een paar meters achter haar. Haar volgen is heel lastig. Ik wilde wel, maar zoals vandaag schiet ik weer uit mijn pedaal. Dan is het helemaal snel klaar, dus ik heb haar nooit gezien.'

Ook niet tegen het einde van koers, waar Schreiber vaak een terugval ziet in haar voorsprong. 'Ja, ze zegt altijd dat ze maar half start, dus ik moet alle remmen los doen de volgende keer. Ze kan het blijkbaar heel goed doseren', concludeerde de runner-up.

Ploegleider Kos zag het voor de koers al: 'Het zou zomaar vandaag kunnen'

Hoe hard gaat Schreiber dan bij de start? 'Vanaf het fluitsignaal ga ik wel vol gas ja. Dan kom ik wel over de duizend watt, dan zit ik wel dicht tegen de limiet. In zo'n eerste ronde ga je uiteraard niet helemaal volle bak, maar je doet er wel alles aan om die positie te houden.'

En die positie hield ze in Hulst wel tot het einde. Vooraf vertelde Kos al dat het erin zit. 'Ik ga er geen druk op leggen, want het komt wanneer het komt. Het zou zomaar vandaag kunnen, want ze zijn er aan toe', aldus de Noord-Hollander op de vraag die dus een vooruitziende blik had als hem gevraagd werd of één van zijn dames zou kunnen winnen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws