Het zag er op TV - en social media - misschien wat ongelukkig uit, maar bij de dames van Jumbo-Visma wisten ze zaterdag echt wel waar ze mee bezig waren nadat kopvrouw Marianne Vos vroeg lekreed. Lieselot Decroix, ploegleidster bij de geelzware formatie, verklaarde de tactische keuzes na afloop tegenover In de Leiderstrui.
In het eerste wedstrijduur ontstond er al een ambetante situatie voor Vos en co: een kopgroep van achttien dames, zonder ook maar één renster van Jumbo-Visma. 'Het was niet ons plan om heel veel energie te verspelen in die eerste zestig kilometer, dus we waren ook niet heel actief in het plan om daar iemand mee te sturen.'
'Natuurlijk wil je iemand mee hebben als er zo'n grote groep gaat, maar het is ook niet alleen onze verantwoordelijkheid om ze terug te halen. Veel grote ploegen verspelen daar ook hun koers, door die groep de ruimte te geven', aldus Decroix. Uiteindelijk kwam winnares Alison Jackson uit de vroege vlucht, terwijl Vos en co op twaalf seconden binnen kwamen druppelen. Onder meer Lotte Kopecky en Lucinda Brand gaven na afloop aan de tactiek van onder andere Jumbo-Visma niet te begrijpen.
Wachten op Vos was niet de beste optie: 'Dan heb je niemand meer in laatste tachtig kilometer'
Op de eerste kasseistrook van die dag werd het wedstrijdplan van Jumbo-Visma opnieuw omgegooid. 'Marianne reed direct lek. Ze werd gedepanneerd met een Mavic-wiel, maar dat was niet de beste set-up. Op dat moment hebben we zo snel mogelijk een fietswissel gedaan', aldus de Belgische ploegleidster, die ook uitlegt waarom de neutrale service niet ideaal was. 'De wielen, de banden en de spanning daarop. Dat heeft in een wedstrijd als Roubaix heel grote invloed. Als team hebben we ons daar goed op voorbereid, dan wil je niet op tachtig kilometer van de finish met een suboptimale set-up komen te fietsen', verklaart Decroix.
Vanaf dat moment leek het alsof Vos al een verloren koers reed, waarbij er via commentaren op social media ook werd gekeken naar de afwezigheid van ploeggenotes op de tussenstroken. Decroix pareert die kritiek. 'Op dat moment hebben onze eerste twee rensters, die al de lead-out richting die strook gedaan, hun best gedaan om Marianne te helpen tussen de auto's. Dat was in de fase dat ze van groepje naar groepje reed, waarbij er door de auto's barrage werd gemaakt omdat er zoveel geloste renners waren.'
'Je kunt er dan voor kiezen om je hele ploeg te laten wachten, maar dan is gelijk heel je ploeg naar de vaantjes en heb je niemand meer in de laatste tachtig kilometer', stelt ze. 'Op dat moment hebben we dus een andere call gemaakt. Marianne is terug in koers gekomen, waarbij ze op dat moment dus nog twee ploegmaats had die haar konden ondersteunen. Dat is deels door die val, dat besef ik ook. Parijs-Roubaix is echter een koers waarin heel veel kan gebeuren, en dat weten we ook.'
Vos ging volledig mee in het verhaal van haar ploeg, zo verklaarde ze na afloop. 'Je kunt ook niet zomaar iedereen laten wachten. Dat heeft ook weinig zin, want dan weet je zeker dat je uiteindelijk te weinig mensen hebt. Aan het einde heb ik nog heel veel hulp gehad, dus dat heeft me nog wel redelijk in de wedstrijd gebracht. Je zou kunnen denken dat iedereen laten wachten een goede tactiek is, maar dat is het niet. Dan ben je er allemaal af, dat heeft geen zin. Ik moest gewoon zo hard mogelijk blijven rijden.'
Decroix teleurgesteld, maar ook trots op haar meiden
In een chaoskoers als Parijs-Roubaix is het daarnaast niet altijd even makkelijk om overzicht te houden. 'Je hebt niet constant een helder beeld van waar iedereen rijdt, dus dat maakt het ook wat lastiger om beslissingen te nemen en om goed te communiceren', aldus Decroix, die aangeeft dat alle vrouwen van Jumbo-Visma zich uiteindelijk hebben ingezet voor Vos, die daar na afloop ook heel dankbaar voor was.
'Natuurlijk hadden we een plan. We hebben uiteindelijk onze hele ploeg opgeofferd, maar dat in delen gedaan. Je kan de koers niet voorspellen, maar ook die scenario's zijn uiteraard besproken', stelt de sportief directrice, die daarbij ook veel kan vertrouwen op een dame als Vos. 'Uiteraard moet je kalm blijven en communiceren. Dat is echter ook het voordeel van een heel ervaren renster als Marianne. Als zij op dat moment de juiste informatie krijgt, dan kan ze zelf ook de juiste beslissing nemen.'
'Het algehele gevoel nu is wel teleurstelling natuurlijk, maar ik ben ook wel trots dat de dames door zijn blijven vechten', overziet Decroix. 'Dat is Parijs-Roubaix. Het is nooit gedaan tot je op de Velodroom bent. Hate it or love it. Nu is het hate it, maar volgend jaar hopelijk love it.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties