Interview | SD Worx-ploegleider Lars Boom: 'Was teveel gevraagd om Markus af te laten zakken voor Kopecky' Vrouwenwielrennen
Vrouwenwielrennen

Interview | SD Worx-ploegleider Lars Boom: 'Was teveel gevraagd om Markus af te laten zakken voor Kopecky'

Interview | SD Worx-ploegleider Lars Boom: 'Was teveel gevraagd om Markus af te laten zakken voor Kopecky'

Ze gingen als echte topfavorietes van start, maar verlieten Roubaix zaterdag uiteindelijk zonder kassei in de bus: SD Worx kende een pechkoers, maar treurde na afloop niet. In de Leiderstrui legde het oor nog eens te luister bij ploegleider Lars Boom, bij wie elk woord na afloop van de koers raak was.

We zien een lichte vorm van teleurstelling op het hoofd van Boom, die natuurlijk zelf ook wel weet wat het is om op de kasseien te rijden. Femke Markus was zojuist in een positie waarin ze kansrijk was voor de overwinning tegen de grond gegaan op de wielerbaan, terwijl kopvrouw Lotte Kopecky the best of the rest was achter de zes dames die overbleven uit de vroege vlucht.

Te beginnen met Markus. 'De blauwe lijn onderin op de wielerbaan was nat, is mijn vermoeden. Ze zit net wat te laag en daardoor glijdt haar voorwiel weg, denk ik', analyseert Boom. 'Femke is teleurgesteld, natuurlijk. Het is haar droomwedstrijd en die moet ze op zo'n manier afsluiten, dat is balen. Of ze had kunnen winnen? Ik denk dat ze nog een heel goede sprint in de benen had en zo zag ik haar ook fietsen.'

Boom over crash Markus: 'Wat gebeurt hier nou?'

Markus was present in een kopgroep van achttien dames, die veel ruimte kreeg in Parijs-Roubaix. 'Je weet dat er zo'n groep kan gaan rijden in Parijs-Roubaix. Femke was dan mee voor ons, wat heel mooi was', legt Boom uit, die aangeeft dat ze bij SD Worx al uitgingen van zo'n mogelijk scenario. 'Het was ook de bedoeling dat één van onze dames, of het nu Femke, Barbara Guarischi, Christine Majerus of Elena Cecchini was, daar mee kon zitten. Dan weet je gewoon bijna zeker dat je nog een pion in de finale hebt, helemaal als ze zes minuten voorsprong krijgen.'

'Dat heb ik Femke ook de hele tijd gezegd', gaat de Brabander verder. 'Meedraaien, eten, drinken en zichzelf klaarmaken voor de finale.' In die absolute finale kwam Markus dus ook, maar daar ging het op bizarre wijze mis op de wielerbaan in Roubaix. 'Wij zaten alle drie in de auto van: fuck, wat gebeurt hier nou?', aldus Boom, die het kan relativeren. 'Het is Parijs-Roubaix, zal ik maar zeggen. Dat is de charme van de koers. Natuurlijk is het balen, want je wil die koers graag winnen.'

'Lotte zal blij zijn dat ze niets aan die val heeft overgehouden'

SD Worx-ploegleider Boom

Daarachter was het klip-en-klaar dat Kopecky de beste vrouw in koers was, maar zij werd - net als ploeggenote Lorena Wiebes - teruggeworpen door een valpartij in de favorietengroep. Hierdoor moest Kopecky voor een tweede maal aan een inhaalrace beginnen, maar uiteindelijk had ze toch nog zicht op de zege. 'Natuurlijk hadden we tactisch wel wat vraagtekens gedurende de koers. Dat overleg ik in de auto dan met Danny Stam en dan maken we een keuze. Ik denk niet dat we heel veel anders hadden kunnen of hoeven doen.'

'Lotte zal blij zijn dat ze niets aan die valpartij over heeft gehouden', schetst de sportief directeur van SD Worx. 'Ze won natuurlijk de sprint achter die groep, dus ze zal er wel van balen dat ze niet doorpakken in die achtervolgende groep', zegt Boom, die niet denkt dat andere ploegen niet doorpakten ómdat Kopecky daar zat. 'Er zitten meer goede rensters daar, zoals Elisa Longo Borghini en Lucinda Brand. Als ik daar iemand op kop had kunnen zetten, dan had ik dat gedaan. In die situatie zit je niet en het was ook teveel gevraagd om Femke af te laten zakken', verklaart Boom.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws