Florian Vermeersch hoopt dat Tadej Pogacar zondag in Parijs-Roubaix zijn kruid een beetje droog probeert te houden tot in de diepe finale. De Belg is sinds dit jaar ploeggenoot van Pogi bij UAE Team Emirates-XRG en weet als nummer twee van Parijs-Roubaix 2021 maar al te goed waar de gevaren schuilen voor zijn debuterende kopman. Bovendien zou een latere aanval zijn eigen kansen vergroten.
Vermeersch werd gehaald als nieuwe knecht voor Pogacar en die rol vervulde hij al met verve bij de overwinningen in de UAE Tour, Strade Bianche en de Ronde van Vlaanderen. Milaan-Sanremo deed hij niet en prompt wist Pogacar niet te winnen... Toeval? Zonder dollen: in Parijs-Roubaix is Vermeersch er wel gewoon bij en in gesprek met HLN geeft hij aan dat dat niet alleen maar voor Pogacar zal zijn. 'Dat is niet nodig. Hij heeft het parcours twee keer verkend en kent de stroken. Dankzij zijn ervaring in de Ronde weet hij hoe nerveus het er zondag aan toe zal gaan.'
Bovendien hoopt Vermeersch dat hij ook nog een beetje voor eigen rekening mag rijden. 'Tadej heeft vooral baat bij ploegmaten die de wedstrijd hard maken. De weersvoorspellingen - mee- of zijwind - spelen dat in de kaart. Het wordt een hele dag duwen. In de Ronde was de opdracht: Tadej afzetten aan de tweede keer Oude Kwaremont en vanaf dan moest hij het uitvechten met Van der Poel. In Roubaix is de kans groot dat we na het Bos van Wallers met een groep de finale ingaan en het een tactische strijd wordt.'
Lees verder onder de foto

Pogacar moet niet te vroeg gaan, waarschuwt Vermeersch
In die tactische strijd vindt Vermeersch dat Pogacar met z'n veelbesproken gewicht niet per se in het nadeel is. 'Dat hij minder weegt dan de andere favorieten, speelt amper een rol met banden van 32 millimeter. Met een halve kilo druk minder in de banden dan bij mij, zal hij ook niet dokkeren over de kasseien, maar door het ontbreken van klimkilometers wordt het moeilijker om een gat te slaan dan in de Ronde. Hij kan op vlakke kasseien zijn uitzonderlijk watt per kilogram lichaamsgewicht minder uitspelen.'
Het zal afwachten zijn of Pogacar een gat kan slaan. Zo niet, dan kan Vermeersch zelf misschien iets proberen. Hij spreekt van 'superbenen'. 'In E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem mocht ik mijn eigen koers rijden, maar liet ik na die kans ten volle te benutten, omdat ik slecht gepositioneerd zat. Ik was echt pissed omdat ik het zelf verkloot had. Het was de bedoeling om Parijs-Roubaix voor eigen rekening te rijden, maar toen was er nog geen sprake dat Tadej wou rijden. Zondag ben ik geen kopman, maar ik denk niet dat mijn winstkansen er kleiner zijn op geworden.'
Lees verder onder de foto

Vermeersch krijgt respect bij UAE
Winnen? 'Ja! Pas op, de prioriteit is en blijft Tadej, maar er moet altijd een plan B zijn. Sportief manager Joxean Matxin heeft zelf gezegd dat Roubaix honderd procent mijn koers is en ik kan winnen. Hij heeft dat zaadje in mijn hoofd gepland. Als het gaat over vlakke kasseien, ben ik ervan overtuigd dat weinig renners mij uit het wiel kunnen rijden en ik een van de beteren van het peloton ben. Parijs-Roubaix is ook niet louter snel over kasseien kunnen rijden, maar een zaak van positioneren en op de kasseistroken het kantje durven kiezen, wat mij als ex-crosser goed lukt.'
De Belg hoopt op een tactisch steekspel, waar hij zelf van kan profiteren. Want dat Vermeersch goed is en gerespecteerd wordt bij UAE, is duidelijk. 'Qua wattages was Strade Bianche de beste koers die ik ooit reed. Na zestig kilometer ben ik op kop beginnen rijden en wist ik dat iedereen pijn aan het doen was. Ik heb dat volgehouden tot Sante Marie, waar Tadej vertrok, om zelf nog achttiende te eindigen. Ze spreken in de ploeg nu nog over die prestatie. Ik was nieuw en moest mij bewijzen, maar ik heb mijn plek snel opgeëist.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties