Vorige week donderdag ontsierde een zware val de Ronde van het Baskenland. De meest genoemde slachtoffers waren Remco Evenepoel, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard, maar er lagen ook mindere goden tegen het asfalt. Zo ook Steff Cras, die ook grote schade ondervond en in het ziekenhuis belandde.
Een geperforeerde long, een gebroken rib en gebroken ruggenwervels: het verdict voor de Belg van TotalEnergies was heel hard. Cras mocht aanvankelijk niet op het vliegtuig stappen door de geperforeerde long en keerde maandag met de ploegwagen vanuit het Baskenland terug. Donderdag gaf de 28-jarige klimmer een positieve update via de website van de ploeg.
'Het gaat beter', begint Cras. 'Na onderzoeken in België zijn de resultaten van de scans positiever. De pijn is er nog steeds, maar wordt elke dag minder. Met mijn longen gaat het ook beter. Ik ben blij met de vooruitgang en mentaal ben ik nog steeds vastberaden. Revalidatie en een vroege terugkeer naar de koers liggen in het vooruitzicht. Mijn doelen voor het seizoen blijven haalbaar. Ik ben teleurgesteld dat ik het einde van de Ronde van het Baskenland gemist heb, maar ik wil mijn ploegmaats en de staf bedanken voor hun steun.'
Lees verder onder de foto.
Cras over zijn bijna-doodervaring en het geluk dat Evenepoel, Vingegaard en Roglic er ook bij lagen
Cras bracht voor zijn terugkeer naar eigen land drie dagen door in het ziekenhuis van San Sebastian. 'Ik herinner mij nog alles van de val', vertelt Cras bij Het Nieuwsblad. 'We waren net aan een steile afdaling begonnen op een cruciaal punt in de etappe. Een paar plaatsen voor mij zag ik plots iemand in een bocht naar rechts rechtdoor rijden maar zelf kon ik mijn bocht goed nemen. Tot ik plots in mijn flank gegrepen werd door Primoz Roglic. Daardoor ben ik in die betonnen goot gekatapulteerd. Die ‘duiker’ heeft mijn val gebroken. Wat als die duiker er niet was? Dan gaan we gewoon de graskant in en gebeurt er misschien niets, al lagen er ook wel wat rotsen. Val ik twintig centimeter verder, dan knal ik los op die duiker en was ik morsdood geweest.'
Cras vond het dan ook niet slecht dat met Evenepoel, Vingegaard en Roglic ook de grote favorieten slachtoffer waren van de grote crash. 'Het zorgt ervoor dat er meer over veiligheid wordt gesproken want zo kan het echt niet verder. In Baskenland was er bijna elke dag wel een valpartij waarbij een grote naam moest opgeven. Valpartijen die de uitslag van een wedstrijd bepalen, dat is niet de essentie van wielrennen. Die verschrikkelijk grote versnellingen die we tegenwoordig duwen, spelen ook een rol. Het kan toch niet zijn dat we in een afdaling aan negentig kilometer per uur nog kunnen bijtrappen. Willen we het wielrennen veiliger maken, dan moeten we ook dat durven aanpakken. Doen we dat niet, dan gaat het de verkeerde richting uit met de sport.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties