De discussie over veiligheid in het wielrennen is de laatste jaren zeer actueel, met name door de verschillende fatale valpartijen die hebben plaatsgevonden in het recente verleden. Toch komen echte oplossingen maar niet echt van de grond. Het tragische overlijden van Murriel Furrer en de bedenkelijke omstandigheden daaromtrent wakkert de urgentie extra aan voor de wielerwereld om met oplossingen te komen. Sporza sprak met onder meer wieleranalist José De Cauwer hierover.
Het wierp een enorme schaduw over het WK wielrennen in Zürich: het overlijden van Furrer. De 18-jarige Zwitserse kwam tijdens de junioren-wedstrijd van de vrouwen hard ten val in een afdaling. Het ging aan alles en iedereen voorbij en pas na anderhalf uur werd ze gevonden. De Cauwer is stevig in zijn oordeel over de vele tijd die voorbij ging totdat Furrer werd gevonden. 'Dit had vermeden kunnen worden.'
Hij pleit als oplossing voor het plaatsen van een trackingsysteem op de fiets of de renner, renster. 'In elke fietscomputer of helm kun je tegenwoordig een trackingsysteem integreren, zo ben je altijd detecteerbaar - zeker bij een valpartij', legt hij uit. Volgens De Cauwer moeten beleidsbepalers in het wielrennen dit dan ook zo snel mogelijk invoeren. 'Sinds dit jammerlijke voorval zou het toch een verplichting moeten zijn. De systemen bestaan, dus er moet niet meer over nagedacht worden, eigenlijk.'
De Cauwer: 'Dat bestaat bijvoorbeeld al in de paardensport
'Verder zal valpartijen vermijden nooit echt honderd procent mogelijk zijn, zeker nu de snelheden hoger worden', vervolgt De Cauwer. Wel is er volgens hem nog een hele wereld te winnen. 'Maar er is zeker nog marge voor verbetering en we moeten daar met z'n allen ook naar blijven zoeken.' Een andere innovatieve oplossing die hij oppert, kennen we van de auto. 'Er is alvast al heel veel tijd en energie gestoken in het maken van een airbagsysteem. Dat bestaat bijvoorbeeld ook al in de paardensport', aldus De Cauwer.
Wel zitten er nog flink wat haken en ogen aan om de airbag in het wielrennen te introduceren. 'Het zal enorm veel geld kosten om die technologie op punt te zetten en een nog grotere uitdaging om daar een investeerder voor te vinden, zodat het op een punt komt waar iedereen bereid is ermee te rijden. Maar daar zijn we voorlopig nog zeer ver van.' Wel staat één ding voor De Cauwer vast: je moet de verantwoordelijkheid voor het dragen van een airbag niet bij de renner leggen. 'Je mag die keuze ook nooit overlaten aan de renners, die zouden moeten inboeten op snelheid. Het zal een verplichting moeten worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties