Veel sprinters in het Critérium du Dauphiné zijn er niet. In de achtdaagse rittenkoers zijn slechts twee vlakke finales, waardoor de snelle mannen niet veel kansen zien. De openingsrit was daarentegen wel een van de twee kansen, waardoor meteen een gele leiderstrui te verdienen viel.
De etappe van en naar Saint-Pourçain-sur-Sioule zou hoe dan ook in een massasprint eindigen, als het aan de ploegen met een sprinter lag. Lidl-Trek (met Mads Pedersen) en Decathlon AG2R La Mondiale (met Sam Bennett) hadden de twee uitgesproken favorieten voor de dagzege aan boord. In de laatste rechte lijn streden de Deen en Ier ook om de overwinning, waar Pedersen de winst opeiste.
Sam Bennett leek naast Pedersen te komen, maar kon sprint niet afmaken
Bennett zat bij het opdraaien van de laatste rechte lijn in het wiel van zijn concurrent, maar kon zijn goede positie niet benutten met de winst. 'De mannen deden fantastisch werk. Ze waren super kalm en gegroepeerd en ze deden de gehele dag goed controlerend werk', aldus de sprinter na afloop van de openingsetappe in een eerste reactie. 'Ze positioneerden mij goed in de finale. Aan het einde, zou het op mij aankomen.'
En daar ging het mis voor de Franse ploeg, op het moment dat Bennett zijn sprint inzette en naast het achterwiel van Pedersen leek te komen. 'Ik had simpelweg geen goede benen', was de renner duidelijk. De vijfde etappe, donderdag 6 juni, zou ook in een massasprint kunnen eindigen. De finale van die rit is nagenoeg vlak.
Also read
Parcours en uitslagen Critérium du Dauphiné 2024 | Geeniaal op dinsdag, maar woensdag de TT!
Ondanks kettingprobleem in sprint tevredenheid bij dsm-firmenich PostNL
Bij dsm-firmenich PostNL waren de ogen gericht op Emils Liepins. De Let is dan wel geen veelwinnaar in de sprints, de nieuwe aanwinst van de Nederlandse ploeg kan zich vaak wel goed positioneren en heeft sterke sprintbenen. Bij de ploeg liep in aanloop naar de eindsprint ook alles gesmeerd, zo valt te lezen in een persbericht van de ploeg.
'We reden best goed samen, denk ik', aldus Niklas Märkl, de laatste man voor Liepins in de sprinttrein. 'We waren erg vocaal met elkaar en communiceerden de hele dag goed. Bij het ingaan van de laatste ronde moesten we de fiets van Emils wisselen. Op de smalle wegen was het moeilijk om van voren te komen, maar we hadden twee jongens die hem hielpen om hem weer naar voren te brengen voor de finale. We hebben toen een behoorlijk goede lead-out gedaan, denk ik, en ik heb Emils in het wiel van Pedersen afgezet voor de sprint.'
Maar op dat moment, vlak voordat de echte sprint zou beginnen, ging het mis voor het team en Liepins. 'Helaas vloog zijn ketting eraf en konden we uiteindelijk niet voor een resultaat gaan, maar ik denk dat we hebben laten zien dat we goede benen hebben en dat we hier iets kunnen doen. De komende dagen zijn in de bergen, maar etappe vijf is opnieuw voor de snelle jongens, dus we zullen zien of er kansen zijn voor de ontsnapping. Het moraal is hoog en we zullen doorgaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties