Pauline Ferrand-Prévot wist zaterdag tot haar eigen verbazing de vrouweneditie van Parijs-Roubaix te winnen, mede met dank aan het Gravaa-bandendruksysteem dat Visma | Lease a Bike kon gebruiken. Al is de Française de eerste om toe te geven dat de wet van de remmende voorsprong snel in gang zal treden. 'We hebben veel geluk met dit systeem, want ik denk dat iedereen volgend jaar gebruik maakt van dergelijke snufjes. Het was dus een mooie margin.'
Ferrand-Prévot was de afgelopen ziek, zwak en misselijk, maar op zaterdag vooral ziek sterk en misselijk goed. 'Het was zo zwaar, ik heb de eerste kasseistroken vooral geprobeerd om bij te blijven. Vervolgens viel ik op Auchy-lez-Orchies a Bersée, waardoor ik moest achtervolgen. Ik twijfelde of ik zou meedoen, maar we besloten om het te doen en in het slechtste geval zou ik m'n best doen voor Marianne', vertelde ze al in haar flashinterview. Bij de persconferentie in de nieuwe wielerbaan van Roubaix ging ze daar dieper op in.
Lees verder onder de foto!
Anderhalf uur na de wedstrijd. Hoe voelt het om winnares van Parijs-Roubaix te zijn?
'Goede vraag. Ik ben er ongelofelijk blij mee. Ik voelde me de afgelopen dagen niet goed. Ik ben gevallen in Strade Bianche en daar eigenlijk nooit echt van hersteld, mede door een infectie aan mijn enkel. Daar moest ik twee keer antibiotica voor nemen, waar ik dan woensdag mee gestopt ben.'
'Maar donderdag werd ik weer ziek...waardoor ik de training van vrijdag moest overslaan, omdat ik me zo zwak voelde. Deze ochtend had ik geen koorts meer en besloten we de gok te wagen. Ik wilde Marianne helpen en haar kansen om voor de zege te gaan vergroten. Ik was dus helemaal niet zeker van mijzelf, maar je probeert er gewoon het beste van te maken.'
'Mijn doel was om Marianne te helpen winnen, wat ik eigenlijk ook deed. Marianne vertelde me om aan te vallen en ik besloot om op het asfalt aan te gaan. De organisatie kwam daarachter niet op gang en ik ging vol gas, zodat zij moesten werken. Op dat moment dacht ik niet eens aan winnen: ik wilde SD Worx-Protime laten werken. Dat ik nu win, is heel cool.'
Waar staat deze wedstrijd, voor iemand die zoveel heeft gewonnen?
'De Tour is echt mijn grote doel. De Spelen van afgelopen jaar staan bovenaan en nu geniet ik van mijn rentree op de weg, het samenwerken met mijn ploeg en alles eromheen. Het is fijn dat niet alles om mij draait en daardoor voel ik me heel gelukkig bij Visma | Lease a Bike. We moeten nog sterker geworden en ik kijk al uit naar de uitdaging die voor ons staat.'
Was deze wedstrijd in januari al een doel, of meer een droom?
(lacht) 'Deze wedstrijd stond niet eens op mijn programma. Normaal zat ik nu twee weken op hoogte, maar na Strade Bianche en Milaan-Sanremo vroeg ik of ik alsjeblieft de Ronde van Vlaanderen mocht doen. Eén week later kwam ik dan met de vraag: mag Roubaix ook? Het was dus een last minute-beslissing, maar ik vind het gewoon heel leuk. Koersen op deze manier is ook heel goed, want je leert heel veel qua hectiek. De Tour start in Bretagne en dan kun je qua positionering veel leren voor die eerste drie ritten, waar het heel hectisch gaat worden. Dat ik dan tweede en eerste kan worden, is geweldig.'
Hoe moeilijk was het om terug te keren op de weg?
'Het is niet altijd makkelijk geweest. Als je me afgelopen jaar op het WK op de weg hebt gezien... ik heb heel hard moeten werken tijdens de winter en veel geduld moeten hebben. Het is een compleet andere sport dan het mountainbiken en dat heeft veel werk gekost, maar ik ben in het proces blijven geloven. Nu voel ik me goed in het peloton en dat is heel fijn.'
Lees verder onder de foto!

Ferrand-Prévot over bandendrukstyeem: 'Veel geluk me'
Hoezeer heeft het bandendruksysteem geholpen?
'Het werkte heel goed. Dat ik op lagere druk op de kasseien kon rijden, zorgde voor veel meer controle en een stuk minder butsen op die kasseien. En het was superfijn om bij te kunnen pompen op het asfalt. In de laatste kilometers ging het vooral over asfalt en ik sloot de koers af met 4 bar bandendruk, dus dat maakt veel verschil. In Vlaanderen probeerden we het al. Het is 400 gram zwaarder, maar in Roubaix was het niet eens een vraag of we het moesten doen.'
'We hebben veel geluk met dit systeem, want ik denk dat iedereen volgend jaar gebruik maakt van dergelijke snufjes. Het was dus een mooie margin.'
Hoe heb je het gebruikt?
'Ik heb het parcours goed bestudeerd en wist dus waar ik het wilde gebruiken. Het was de afgelopen dagen alsof ik terug ging naar school, want ik heb elke bocht en tussenstuk gezien op VeloViewer. Je moet het parcours kennen en weten waar je minder of juist meer druk nodig heb, maar het heeft zeker geholpen.'
Hoe vaak heb je gewisseld?
'Elke kasseistrook. Het gaat snel, zo'n pssjjt-geluid. Het duurt wel even om terug te gaan naar 4 bar, maar daar heb je geduld voor nodig.'
Je partner Dylan van Baarle heeft een kassei, maar jij nu ook. Hebben jullie daarover gesproken?
'Twee dagen geleden hebben we een interview gegeven en daarin spraken we er over het eerst over. Voor mij was het geen groot doel, maar ik ben nu heel trots dat ik er ook een heb. Ik ga hem mooi langs die van hem zetten en hoop dat zij op zondag ook nog een kassei binnenhalen. Trouwens, ik moet deze zware kassei ook nog naar huis vliegen. Dat gaat me wel 200 euro kosten.'
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties