De strijd die we in het algemeen klassement misschien dreigen te verliezen, wordt in de Giro d'Italia normaliter meer dan goed gemaakt door de battle om de paarse trui. Het puntenklassement in de Ronde van Italië ligt helemaal open, met een ongekend sterk sprintveld aan de start, én de mogelijkheid dat er nog enkele sterke punchers (of een klassementsman) mee gaan doen. In de Leiderstrui kreeg de moeilijke taak om de tien favorieten voor dit klassement op een rij te zetten.
Bekijk ook/binnenkort op In de Leiderstrui:
- Voorbeschouwing op de Giro d'Italia
- Favorieten algemeen klassement (roze trui)
- Favorieten bergklassement (blauwe trui)
- Favorieten jongerenklassement (witte trui)
- Pooltips voor de Giro d'Italia
Laatste winnaars puntenklassement Giro d'Italia
2023 - Jonathan Milan
2022 - Arnaud Démare
2021 - Peter Sagan
2020 - Arnaud Démare
2019 - Pascal Ackermann
2018 - Elia Viviani
2017 - Fernando Gaviria
2016 - Giacomo Nizzolo
2015 - Giacomo Nizzolo
2014 - Nacer Bouhanni
Puntentelling puntenklassement Giro d'Italia 2024
Net als andere jaren heeft de organisatie van de Giro d'Italia weer een verdeling gemaakt voor de punten. Waar zijn de meeste punten te vergaren en waar een stukje minder? Ook de tussensprints spelen uiteraard weer een rol in deze drieweekse rittenkoers. Het in deze sprints - vooral in zwaardere etappes - dat andere mannen punten kunnen rapen voor de echte massasprinters.
Vlakke ritten - één ster of twee sterren (etappe 3, 4, 11, 13, 18 en 21)
Finish: 50, 35, 25, 18, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Heuvelritten - drie sterren (etappe 1, 2, 5, 6, 9, 10 en 12)
Finish: 25, 18, 12, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Bergritten - vier of vijf sterren (etappe 8, 15, 16, 17 en 20)
Finish: 15, 12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Tijdritten (etappe 7 en 14)
Finish: 15, 12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Tussensprints (alle etappes op de tijdritten na)
Eerste van de dag: 12, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Favorieten puntenklassement Giro d'Italia 2024
Voor de totstandkoming van deze lijst zijn (ex)-redacteuren van In de Leiderstrui gevraagd naar hun top tien op de vraag: "Wie maakt de meeste kans om het puntenklassement in de Giro d'Italia te winnen?" Iedere top tien werd punten toegewezen, volgens het volgende rijtje: 12 punten voor de nummer één, 10 voor de nummer twee, en zo verder met 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt. Bij iedere renner is het totaal aantal gekregen punten omgezet in een percentage van het maximaal te behalen aantal punten. Deze staat aangegeven bij de betreffende renners. Zo krijg je een beter beeld hoe de kansenverhoudingen volgens In de Leiderstrui liggen!
Phil Bauhaus/Caleb Ewan - BahrainVictorious/Jayco-AlUla: 16/120 punten (13,3%)
Net als bij de roze trui beginnen we de lijst met een gelijke stand. Caleb Ewan verzamelde 16 van de 120 te verdienen punten, en dat is niet zo gek. De Australiër is inmiddels werkzaam bij Team Jayco-AlUla en daar wil het allemaal nog niet zo vlotten. Hij won alleen een rit in de Tour of Oman, plus een criterium in Australië. Maar Ewan blijft Ewan, vooral in grote rondes. Vijf ritzeges in de Giro, vijf in de Tour en één in de Vuelta. Sta niet gek te kijken als 'ie het allemaal net op tijd weer voor elkaar bokst en meedoet om ritzeges en het puntenklassement.
Phil Bauhaus heeft minder status als grote sprinter in de rittenkoersen, maar de Duitser van Bahrain Victorious timmert de laatste jaren wel aan de weg. Vorig jaar verraste hij met ritwinst in de Tour Down Under en dit seizoen deed hij hetzelfde in de Tirreno-Adriatico. Hij is niet meteen de eerste naam die je opschrijft voor het paars, maar in de Giro hebben de outsiders vaker verrast.
Andrea Vendrame - Decathlon AG2R La Mondiale: 17/120 punten (14,2%)
Een vaste waarde in de Giro en daarmee een vaste waarde in deze lijst. Andrea Vendrame is absoluut geen veelwinnaar, maar de Italiaan van Decathlon AG2R La Mondiale is wel een type Michael Matthews. Vendrame kan van de rappe mannen misschien wel het beste een berg over. Op een goede dag strijdt hij in een bergetappe om de ereplaatsen.
En precies daarom is Vendrame in deze Giro een interessante naam, helemaal met veel etappes waarin de rapste mannen misschien niet meedoen om etappewinst. Hij kan een hoop punten sprokkelen, helemaal nu ze bij Decathlon AG2R La Mondiale vliegen dit seizoen. Reeds elf overwinningen als ploeg, daar kan Vendrame er zomaar eens eentje bij doen.
Fabio Jakobsen - Team dsm-firmenich PostNL: 24/120 punten (20,0%)
Fabio Jakobsen staat niet al te hoog, omdat de Nederlander van dsm-firmenich PostNL een perfecte sprintvoorbereiding nodig zal hebben om te zegevieren. Daarnaast zal Jakobsen een enorm dominante factor moeten zijn in de vlakke sprints, om zijn afwezigheid in de lastige finales en tussensprints in bergetappes te compenseren.
De kans is dus niet heel groot, maar bij dsm-firmenich PostNL zijn ze net op tijd in topvorm. Jakobsen won een rit in de Ronde van Turkije en zag lead-out Tobias Lund Andresen er drie (!) winnen. Als de ploeg momentum krijgt en Jakobsen vindt de juiste vibe, dan is hij in potentie wel een man die zomaar drie of vier vlakke sprints kan winnen. En dan kan de strijd om het paars plots interessant worden...
Kaden Groves - Alpecin-Deceuninck: 46/120 punten (38,3%)
Winnaar van het puntenklassement in de Vuelta á España en dus mag Kaden Groves absoluut niet ontbreken in deze lijst. De 25-jarige Australiër van Alpecin-Deceuninck had alleen geen ideale voorbereiding op de Giro. Sinds de Scheldeprijs reed hij geen koersen meer door een knieblessure. Een irritatie, waarvan ze bij de ploeg zeggen dat hij er voor de Giro helemaal vanaf moet zijn.
Kun je met zo'n voorbereiding in topvorm zijn voor de Giro? Misschien. Bij Alpecin-Deceuninck bewezen ze in het voorjaar andermaal dat ze Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen zonder koersritme ook konden laten wennen. Als Groves de benen heeft, is hij een man die een berg over kan en zodoende in vlakke sprints en bij lastige aankomsten kan meedoen om de dagzeges. Die puntentrui in de Vuelta kwam niet voor niets...
Biniam Girmay - Intermarché-Wanty: 52/120 punten (43,3%)
Biniam Girmay klim als Vendrame, maar sprint een stuk beter. De Eritreeër van Intermarché-Wanty heeft in principe alles om de paarse trui te winnen. Waarom dan slechts in de subtop van deze lijst? Nou, Girmay heeft nogal eens wat moeite met positionering, dus hij sprint lang niet altijd mee bij de voorsten. En dat is wel nodig om voor het puntenklassement mee te doen.
Maar hé, wie zegt dat Girmay in deze Giro niet een belangrijke stap kan zetten? Toen hij in 2022 een rit won in de Giro, sprintte hij iedere vlakke rit al mee bij de beste vijf. De tegenstand is echter enorm en dus moet Girmay z'n allerbeste zelf zijn om voor paars te kunnen gaan. Daarvoor zal hij ook in lastige etappes soms moeten meeschuiven, dan kan hij een heel eind komen.
Tadej Pogacar - UAE-Team Emirates: 53/120 punten (44,2%)
Het is haast lachwekkend, de grote favoriet voor eindwinst in de Giro in de lijst voor het puntenklassement. En toch hoort Tadej Pogacar hier, want de Sloveen kan op papier wel tien etappes winnen. Geen massasprints uiteraard, maar daar zijn er slechts vijf van. Tel al die punchy ritten met lastige finales en bergetappes bij elkaar op, en Pogacar kan als veelvraat veel punten scoren voor paars.
De grote vraag is natuurlijk: is hij zo dominant? In potentie wel, maar als Pogacar z'n slag geslagen heeft in het klassement, zal hij normaliter ook aan de Tour de France denken in de zomer. En UAE-Team Emirates zal het ook niet drie weken lang gaan controleren voor iedere keer die ritwinst, toch? We zeggen het met een bibberende pen, want Pogacar kan als hij wil het roze en paars winnen...
Laurence Pithie - Groupama-FDJ: 60/120 punten (50,0%)
Één van de sensaties van het voorjaar trekt naar de Giro en we kunnen niet wachten! Laurence Pithie is ook al zo'n typische renner voor het puntenklassement. Maar kan hij bij z'n debuut in een grote ronde meteen drie weken knallen? We zouden er niet van staan te kijken, maar begrijpen het ook als hij bij Groupama-FDJ z'n dagen uitkiest.
In de basis is Pithie een man voor de sprints. In de Tour Down Under reed hij tussen de rapste mannen ter wereld, alsof het niks was. Daar komt bij dat hij uitstekend klimt en ook lastige finales kan overleven. Tegen mannen als Girmay, Vendrame en anderen zijn we dan heel erg benieuwd hoe ver Pithie het kan schoppen.
Tim Merlier - Soudal-Quick Step: 62/120 punten (52,5%)
De meest succesvolle sprinter van de eerste vier maanden, maar Tim Merlier staat niet bovenaan deze lijst. De Belg van Soudal-Quick Step won twee ritten in Oman, drie ritten in de UAE Tour, hij schreef Nokere Koerse bij en was ook nog eens de beste in de Scheldeprijs. Een indrukwekkend rijtje, waar geen enkele andere sprinter in 2024 aan komt.
Met een fijne sprinttrein is Merlier op papier de grote favoriet voor de vlakke sprints. Maar kan hij het waarmaken? De concurrentie is enorm en Merlier sprint in principe ook alleen voor de winst. Als 'ie wordt ingesloten, houdt hij er weleens mee op. En dat kun je in het puntenklassement niet gebruiken. Met Soudal-Quick Step zonder echte kopman voor het klassement heeft Merlier wel alle ruimte om van het paars een missie te maken.
Olav Kooij - Visma | Lease a Bike: 92/120 punten (76,7%)
Geen Wout van Aert, en dus zijn alle ogen in de Giro gericht op Olav Kooij. De Nederlander van Visma | Lease a Bike won in 2024 niet zoveel als Merlier, maar was toch ook gewoon al de beste in Almeria, eenmaal in de UAE Tour en twee keer in Parijs-Nice. De snelheid is er, de vorm ook en Kooij kan een heuvel of berg over.
Grote vraag is: kan Kooij dominant zijn? En hoe gaat z'n sprinttrein eruit zien? Visma | Lease a Bike gaat met een ploeg vol vrijbuiters, waarin geen Van Aert meer is als luxe lead-out. Tim en Mick van Dijke, die Kooij vaak begeleidden de laatste jaren, zijn er ook niet bij. Christophe Laporte is een luxe vervanger, aan wie Kooij genoeg moet gaan hebben.
Jonathan Milan - Lidl-Trek: 110/120 punten (91,7%)
De winnaar van 2023 en er zijn eigenlijk weinig redenen waarom hij dat in 2024 niet over zou kunnen doen. Jonathan Milan stapte afgelopen winter over van Bahrain Victorious naar Lidl-Trek en daar is hij niet minder van geworden. Hij won een rit in de Ronde van Valencia en zelfs twee in de Tirreno-Adriatico. In beide koersen leverde dat hem ook het puntenklassement op.
Milan is een multi-talent. Hij kan goed klimmen, z'n sprint is er bij Lidl-Trek alleen maar op vooruit gegaan en hij krijgt een deftige trein mee. Simone Consonni, Edward Theuns en Jasper Stuyven... Je zou voor minder! Bovendien rijden Italianen voor eigen publiek altijd nog net een stukje harder. Twee op een rij voor Johnny? Wij zien het wel gebeuren!
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties