Rohan Dennis heeft na een vermakelijke slotfase de tweede rit in lijn van de Tour Down Under gewonnen. De coureur van Jumbo-Visma, die ook de nieuwe leider is, was de beste van een elite groep van vijf man. Leider Alberto Bettiol verloor zijn leiderstrui door kramp, terwijl nummer twee Michael Matthews zijn kansen in rook op zag gaan met mechanisch pech op een slecht moment.
Na een chaotische tweede dag, waarbij het peloton met Robert Gesink (Jumbo-Visma), James Knox (Soudal Quick-Step), Chris Harper (Jayco-AlUla), Jordi Meeus (BORA-hansgrohe), Patrick Bevin (Team DSM), Graeme Frislie en Connor Leahy (Australische selectie) zeven renners kwijtraakte, wensten ze in de derde rit in ieder geval minder jongens kwijt te raken. Een ietwat rustigere openingsfase was daar alvast een eerste aanzet toe.
Johan Jacobs (Movistar) en Manuele Boaro (Astana) vormden het kopduo van de dag, tot de vlam op meer dan honderd kilometer openeens in de pan sloeg. Jayco-AlUla en UAE-Team Emirates testten het peloton eens in de wind, waarna een groep van zo'n dertig renners zich lost wist te wrikken. Daarbij leider Bettiol en zijn grootste concurrent Matthews, die beiden tijd bonificatiesecondes pakten bij een tussensprint. Uiteindelijk werd die waaierpoging vakkundig geneutraliseerd, maar de koppies stonden alvast op scherp.
Matthews kent pech op heel slecht moment
Richting de scherprechter van de dag, de twee kilometer lange Nettle Hill met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,7 procent, werd het weer wat nerveuzer. Dit leidde tot een valpartij van Lluís Mas (Movistar), Nikias Arndt (Bahrain Victorious) en Dion Smith (Intermarché-Circus-Wanty), waar de mannen van INEOS Grenadiers zich weinig van aantrokken. Zij voerden de forcing, tot plots topfavoriet Matthews op het slechtst mogelijke moment stilstond met mechanische pech. Het duurde een flinke tijd tot ploegleider Matthew Hayman een nieuwe fiets had voor zijn aanvoerder, die aan een flinke inhaalrace moest beginnen bergop.
Dit werd bij de andere ploegen waarschijnlijk direct in de oren getetterd, waarna het niet lang duurde voordat Jay Vine (UAE-Team Emirates) er vandoor ging. Simon Yates dichtte het gat in functie van zijn maat Matthews, waarna ook Dennis, Jai Hindley (BORA-hansgrohe)en Mauri Schmid (Soudal-Quick-Step) de oversteek maakten. Dit vijftal bereikte de top met zo'n vijftien seconden voorsprong, terwijl Matthews - die nog één minuut verder zat - kansloos leek. Yates werkte wel niet mee vooraan en dat zorgde voor wat wrevel.
Ondanks de kink in de kabel denderden Dennis, Vine, Hindley en Schmid hard door, waardoor het gat door het achterkop komende peloton - waar de samenwerking ook niet optimaal was - redelijk stabiel bleef. Vooral AG2R Citroën Team committeerde zich aan de achtervolging, terwijl de ploeg van leider Bettiol het toch wel redelijk liet afweten. Even later bleek waarom; Bettiol had te maken met kramp in beide bovenbenen en stopte zelfs pardeoss met fietsen, waarna hij een bidon richting een stoppende fotograaf gooien.
Vooraan trokken ze zich er niks van aan, het vijftal wist de voorsprong alleen maar verder uit te breiden. Met name de langdurende afwezigheid van INEOS Grenadiers in het peloton deed de wenkbrauwen fronsen, daar de Britten de hele koers juist zo aanvallend koersten. Uiteindelijk begonnen Luke Plapp en Magnus Sheffield wel mee te rijden, maar op acht kilometer van de aankomst leek dat te laat te zijn.
Op dat moment kozen ook andere klassementsmannen als Pello Bilbao eieren voor hun geld in de grote groep, terwijl Yates vooraan nop vier kilometer van de aankomst ook maar begon mee te draaien. Op twee kilometer van de aankomst was het wel duidelijk dat de mannen voorin om de zege zouden gaan strijden, daar ze nog altijd meer dan twintig seconden voorgift hadden.
Ze begonnen echter wat te bakkeleien, waardoor Hindley uit het niets over een gaatje beschikte. Dennis stoomde er als een bliksemschicht op en over, waarmee hij de andere mannen op slimme manier buitenspel zette. Vine kwam te laat en werd tweede.
Uitslag etappe 2 Tour Down Under 2023
Results powered by FirstCycling.com
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties