Gespot op Strava: Tijd voor bier, Bernal noteert eerste 'apocalyptische' rit richting 2022 Wielrennen
Wielrennen

Gespot op Strava: Tijd voor bier, Bernal noteert eerste 'apocalyptische' rit richting 2022

Gespot op Strava: Tijd voor bier, Bernal noteert eerste 'apocalyptische' rit richting 2022

Offseason in het wielrennen is traditioneel een wedstrijdje ver plassen voor gevordernen. Wie stapte als eerste op de fiets? Wie koos er juist voor een langere break? En wat wordt er zoal gepresteerd in de belangrijke decembermaand? Egan Bernal is er vooralsnog goed mee bezig, zo laat In de Leiderstrui zien in een nieuwe Gespot op Strava.

Dat Bernal graag een stukje fietst, hebben we al wel vaker aangetoond in deze rubriek. De Colombiaan van INEOS Grenadiers greep de afgelopen jaren de winterperiodes aan om enorm veel kilometers te vreten. Tot vorig jaar, want toen zat Bernal plots met rugklachten en was hij nog vol in opbouw richting 2021. Richting 2022 lijkt Bernal de oude aanpak weer te hebben gevonden. Is het een voorbode voor wat we kunnen verwachten in de komende maanden?

Bernal maakte voor 2018 de overstap naar INEOS, toen nog Team Sky genoemd. Hij pakte Strava serieus op en noteerde in december van 2018 een adembenemend aantal van 3.450,5 trainingskilometers. Weer een jaar later, in de decembermaand van 2019, telde Strava maar liefst 3.643,5 kilometer bij elkaar op. Na 2019 zorgden rugproblemen voor een harde terugval bij de klimmer. 2020 was een dramatisch jaar en in december pakte hij de boel pas weer op, na een lange revalidatie. 3.009,6 kilometer leek er alweer op, maar het was niet des Bernals.

Bernal richt zich weer op de tijdrit

De afgelopen weken boden perspectief. Voor het eerst in tijden zagen we Bernal weer trainen op de tijdritfiets. Een stevig signaal, daar Bernal al sinds 2019 weinig meer echt kon trainen op zijn race tegen de klok. De rug speelde hem steeds meer parten, het was pappen en nathouden. Dat bleek ook wel uit z'n resultaten in tijdritten, die in 2020 en ook 2021 achteruit holden. In 2018 won hij nog een tijdrit in de Ronde van Romandië, in 2019 werd hij keurig zesde in een snelle tijdrit in Parijs-Nice. In 2020 reed hij (misschien wel veelzeggend) maar één tijdrit, afgelopen seizoen was hij al blij dat hij in tijdritten in de Tirreno en Giro d'Italia de schade beperkte.

Dat Bernal in 2021 aan de beterende hand was, bleek wel uit het feit dat hij in de Vuelta a España op de voorlaatste dag uiterst knap naar plek zes snelde. In een loodzware tijdrit van 33.8 kilometer moest hij alleen erkende hardrijders Primoz Roglic, Magnus Cort, Thymen Arensman, Josef Cerny en Chad Haga voor zich dulden. In de aanloop naar 2022 maakte Bernal kilometers op de baan in België en trok hij naar Duitsland om zijn fietspositie te optimaliseren. Zou het dan toch? Kan Bernal zichzelf weer op alle mogelijke manieren tot het uiterste drijven?

Daar is APOCALIPSIS! weer!

Waar we een goede Bernal echter het allerbest aan kunnen herkennen, zijn lange en slopende trainingen op Strava. De Colombiaan laat dergelijke ritten graag begeleiden met de hashtag 'Apocalipsis', een teken dat het niet een normale training betrof. Vorig jaar moesten we best even wachten op zo'n training, maar maakte Bernal op 31 december 2020 alles goed met een rit van 274,82 (!) kilometer een 38,3 kilometer per uur. Het was misschien wel het moment waarop we wisten dat hij eraan zat te komen en dus was ijzersterke Giro al een stukje minder verrassend.

Richting 2022 heeft Bernal nog meer dan de helft van december te gaan, maar konden we op 13 december plots al een 'APOCALIPSIS!' noteren. 226,67 kilometer aan 32,4 kilometer per uur is misschien nog niet zo bizar als 31 december 2020; het gaat alvast de goede kant op. Het maakt het wel een stuk leuker als we erbij aantekenen dat Bernal met zijn ploegmaats van INEOS Grenadiers op pad ging op Mallorca. Michal Kwiatkowski reed dik 145 kilometer van de route mee, de rest deed Bernal solo. Hij overlegde 218 watt gemiddeld, met zijn door Procyclingstats geschatte gewicht van 60 kilo een gemiddelde van 3,63 watt per kilogram. Interessanter: hij reed de Puig de Randa (4,75 kilometer aan 5,3 procent) op aan 339 watt, 5,65 watt per kilogram. Maximaal vermogen tijdens de extreem lange training? 839 watt. Er werd met recht een biertje als emoticon bij de tweet gezet; dikverdiend!

Ook Van Baarle en Kwiatkowski gaan los

Bernal knalt op de tijdritfiets, hij stoomt zichzelf klaar op Mallorca, maar wat dan? Als de Colombiaan zijn kilometerstanden van de decembermaanden 2018 en 2019 wil benaderen, moet hij nog aan de bak. Tot en met 13 december noteerde hij 'pas' 1.178,8 kilometer in december. Dat gebeurt echter wel voor het eerst in Europa, in de vorige jaren bereidde hij zich in december altijd voor in Colombia. Als hij straks terugkeert naar huis, zijn we benieuwd waar het allemaal toe leidt.

Op Mallorca kan Bernal zich alvast optrekken aan zijn ploegmaats, die duidelijk ook lang genoeg hebben gewacht. Kwiatkowski denderde op 12 december 201,02 kilometer door de Spaanse omgeving. Dylan van Baarle en Filippo Ganna tikten de 200 kilometer op zondag ook al aan. We houden het nauwlettend in de gaten, met een speciaal oog op Bernal, die in de Tour de France van 2022 voor het geel wil gaan. En dat kan - met Tadej Pogacar en Roglic als concurrenten - alleen als hij de apocalyptische vorm weet te vinden.

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws