Bauke Mollema hoort bij het meubilair van de wielersport. De Nederlander lijkt al eeuwen mee te gaan, maar is nog altijd maar 36 jaar oud. Met een contract tot het einde van 2026 bij Trek-Segafredo weten we zeker dat we hem nog zeker vier seizoenen zien mollemalen. In gesprek met In de Leiderstrui vertelt Mollema uitgebreid over wat hij in die jaren nog hoopt te bereiken.
De routinier reed in zijn vijftien jaar als wielerprof op het hoogste niveau al een geweldig palmares bij elkaar. Hij won een rit in de Vuelta, twee keer was het raak in de Tour de France, hij won de Clasica San Sebastián, de Ronde van Lombardije en dit jaar was hij nog voor het eerst de beste bij het NK tijdrijden. Hij reed in zijn loopbaan al 22 grote rondes, waarin hij in 2011 als enige podium reed, ware het niet door een diskwalificatie van winnaar Juan José Cobo in de Vuelta. In de Giro werd hij een keer zevende en vijfde en in de Tour reed in hij in 2013, 2014 én 2015 top tien.
Mollema vond uitslagen in 2022 niet overeen komen met gevoel
De laatste jaren ging de blik van de rittenkoersen meer en meer op een gevarieerder programma. Mollema ging steeds vaker in de aanval, liet zich steeds vaker zien in het eendagswerk en is er ook voor 2023 weer klaar voor. 'Mijn winter was eigenlijk hetzelfde als altijd. Ik rijd altijd door tot Lombardije en daarna heb ik in dertig dagen nog geen vijf uur gefietst. Ik heb nog wel wat hardgelopen, maar ik doe eigenlijk nooit iets in de winter. Ik heb weleens vier weken helemaal niet gefietst, maar als we dan weer beginnen, begin ik ook meteen goed. Dan is het weer even twee dagen inkomen en dan gaat het wel weer', zo vertelt hij aan In de Leiderstrui.
Hij probeert nog weleens iets anders te doen, voor een nieuwe prikkel. Maar voor Mollema blijft toch veel hetzelfde. Om die reden had Mollema alle tijd om 2022 eens goed te verwerken. Het was een jaar met de tijdrittitel bij het NK, maar toch ook een jaar waarin het vaak net niet was in de uitslagen. 'Ik had geen superseizoen, zeker niet. Ik miste een mooie uitslag in een grote ronde of een klassieker. Het was niet heel slecht, maar die uitschieter ontbreekt. Het gevoel was er wel en lichamelijk voelde ik me prima. Ik denk dat ik lichamelijk beter was dan de uitslag soms deed vermoeden. De tijdritten waren wel goed, in de Giro haalde ik een hoog niveau, maar ik miste op momenten net iets.'
Tekst gaat verder onder de foto
Nog geen besluiten over grote rondes Mollema
In 2023 zal het programma van Mollema er niet heel anders uitzien, al weet hij op het moment van schrijven nog niet in welke grote rondes hij precies wordt uitgespeeld. In 2021 en 2022 deed hij de dubbel Giro-Tour en dat zou zomaar weer eens kunnen. 'Dat hangt ook een beetje van het Vuelta-programma, al houd ik wel van de combinatie Giro en Tour. Dat is zeker een optie, maar aan de Vuelta heb ik ook goede herinneringen. Voor mij verandert mijn voorbereiding niet, ik kan bij wijze van spreken in februari of maart pas horen dat ik naar de Giro ga, dan doe ik niet per se iets anders. Toen ik klassementsrenner was, wilde ik dat wel eerder weten. Maar als rittenkaper is dat niet zo erg. Ik zal het in januari wel zeker weten.'
Als tijdritspecialist lijkt de Giro (met op papier drie tijdritten) aanlokkelijk, beaamt ook Mollema. 'In de Giro heb ik die tijdrittrui ook nog, dus dat zou zeker mooi zijn. Al zal die laatste tijdrit niets voor mij zijn, met een belachelijke klim erin. Een kilometer lang aan 13 procent gemiddeld, dat slaat nergens op. Maar die andere twee gaan wat op en af. Naar de profielen van de Tour moet ik nog even kijken, die profielkaartjes maken ze ook pas vaak later bekend. Hoeveel echte overgangsetappes daarin zitten, moet nog blijken.'
Tekst gaat verder onder de foto
Mollema als rittenkaper en mentor helemaal op z'n plek bij Trek-Segafredo
Mollema krijgt alle vrijheid om te kiezen, zover is duidelijk. Hij heeft een bijzondere rol bij Trek-Segafredo, waar hij na zijn periode bij Rabobank al sinds 2015 onder contract staat. Mollema kreeg alle ruimte om zichzelf te ontdekken als vrijbuiter en rijdt in 2023 in een ploeg die uit nog veel meer rittenkapers bestaat. 'Dat is wel fijn, inderdaad. Ik heb mijn rol in de ploeg de laatste jaren wel afgedwongen, met etappezeges in grote rondes en wat andere overwinningen. De ploeg vertrouwt er ook op dat ik dat nog steeds kan. Dat is lekker, al hebben we met Mads Pedersen inmiddels wel een sprinttrein die aan belang wint. Die heeft wel iets meer te vertellen en hij wil ook naar de grote rondes.'
Een klassementsploeg zoals Jumbo-Visma of UAE Team Emirates is Trek volgens Mollema sowieso nooit geweest, al reed bijvoorbeeld in 2020 en 2021 nog wel Vincenzo Nibali bij het team. 'Hij had geen ondersteuning die ook even top tien of top twintig kon rijden. We hebben ook nog een jaar Contador gehad, maar we hebben ons altijd al gericht op het hele jaar, met naast de grote rondes ook de klassiekers.' De enorme kennis als ronderenner kan Mollema desondanks wel kwijt bij jonge talenten als Mattias Skjelmose en Juan Pédro López. 'Ik probeer Skjelmose wel echt te helpen en hem dingen te leren, en ben ook bij hem gebleven toen het in de Giro even minder ging. Hij is echt superprofessioneel en gefocust, die leeft er als een prof voor. López is meer een allemansvriend, lekker tranqilo. Daar zit nog wel wat rek in.'
Tekst gaat verder onder de foto
Mollema voelt dat hij nog mee kan in het eendagswerk
Met een contract tot het einde van 2026 weet Mollema dat hij nog jaren mee kan en zo voelt hij dat ook. Waar Alejandro Valverde en Vincenzo Nibali uit zijn generatie de fiets aan de wilgen hingen, vindt Mollema niet dat hij al op z'n einde loopt. 'Juist in eendagskoersen heb ik dat niet. In Lombardije werd ik nog zevende en in San Sebastián vierde. Valverde is gewend om dat soort koersen te winnen en als hij dan zesde wordt, dan is dat voor hem natuurlijk al een teleurstelling. Nibali heeft ook een veel grote palmares dan ik. Ik heb juist heel veel motivatie gehaald uit mijn prestatie in Lombardije, daar haalde ik nog heel goede waardes.'
'In eendagskoersen kan ik ook echt nog meedoen, maar de klassementen in de rittenkoersen zitten er niet meer in', zo vervolgt Mollema. 'Dag na dag die inspanning leveren, dat lukt niet meer. Maar mijn beste vijf minutenwaarde heb ik in 2021 nog gedaan en mijn beste drie minutenwaarde was ook van die periode. Met die korte inspanningen - van twee tot tien minuten - kan ik nog heel erg in de buurt komen, maar de langere beklimmingen is moeilijker. Als ik fris ben, kan ik dat wel, maar ik ben een dag na een grote inspanning wel gewoon naar de klote. Dan kan ik dat niet nog een keer. Dat is misschien de leeftijd, dat je lichaam toch net iets minder snel herstelt. En als klassementsrenner ging je gewoon weer en zat je ook meer in het peloton.'
Tekst gaat verder onder de foto
Ook komende jaren staat winst voorop voor Mollema
Mollema vertelt erover met enthousiasme en met een twinkeling in de ogen. Op de vraag of hij zijn carrière afsluit bij Trek-Segafredo, volgt dan ook eerst een 'ja, dat is wel de bedoeling' en daarna een 'maar misschien ga ik nog wel vijf jaar door'. 'In principe blijft het wel zoals het nu is. Misschien kom ik straks nog meer in een rol dat ik iemand als Skjelmose bij ga staan. Dan krijg je misschien iets minder kansen voor jezelf, maar vooral in de klassiekers wil ik nog wel voor eigen kans rijden. En die Giro-etappe winnen (waarmee Mollema een rit in iedere grote ronde zou hebben gewonnen, red.) zou bijzonder zijn, al staar ik me daar niet blind op.'
'Ik wil graag nog mooie wedstrijden winnen en vind het rijden voor een klassement in een vijfdaagse ook nog hele mooi', klinkt het nog steeds ambitieus. 'Ik zal nog naar veel koersen blijven gaan om proberen te winnen, al zal ik in wedstrijden zoals Luik en de Amstel een beetje geluk moeten hebben met het koersverloop. Ik heb nog niet gevoel dat ik minder werd in 2022, ondanks dat het geen superjaar was. Er zijn nog veel dingen waarmee ik verder kan. Revanchegevoelens in 2023? Nee hoor, zo zit ik niet in elkaar.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties