In een volgende stap om het Nederlandse wielrennen te redden, heeft de KNWU het plan om een opleiding op te zetten voor motorverkeersregelaars (MVR's). Vanwege een chronisch gebrek aan politie viel de laatste jaren de één na de andere koers in Nederland om, op het hoogste niveau en vooral ook in de regionen daaronder. De wielerbond neemt het heft nu in eigen hand.
In een persbericht laat de KNWU weten dat 'in een overleg met de motorbegeleidingsteams en andere betrokken partijen' een eerste aanzet is gegeven voor de opleiding, waarmee motorverkeersregelaars moeten worden opgeleid om wielerkoersen te gaan begeleiden. Deze stap is het vervolg op het amendement, dat recent door de Tweede Kamer werd gemaakt. Daarin werd 215.000 euro vrijgemaakt, 'om te zorgen dat de wielersport zich kan inrichten op een toekomst met minder politiebegeleiding'. Dat amendement kwam vooral voor 2025, waarin een NAVO-top in de zomer zorgt voor gebrek aan politie-inzet. De KNWU kijkt met deze opleiding echter verder dan dat.
KNWU al sinds 2012 bezig met politie-probleem
Dat is nodig, want in een tijd van wielersterren als Mathieu van der Poel, Dylan Groenewegen en Thymen Arensman zijn er nog weinig koersen op Nederlandse grond over. 'Al vanaf 2012 heeft dit de aandacht van de wielerbond. In 2018 is er een werkgroep opgericht om plannen uit te werken in nauwe afstemming met de drie betrokken ministeries. Dit omdat de politie toen concreet aangaf te gaan snijden in het aantal beschikbare uren om wielerwedstrijden te begeleiden. Deels werd dit ondervangen door meer op omlopen te gaan organiseren, waarbij geen of minder politie nodig is. In de tussentijd werden er diverse pilots geïnitieerd om te bekijken hoe burgermotoren de rol van de politie in de praktijk konden opvangen', zo benadrukt de KNWU dat het al jaren bezig is met deze problemen.
Middels een rapport richting de Tweede Kamer kwam er dus iets op gang en het beschikbare geld kan nu gebruikt worden om de vaart erin te houden. 'De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) wordt daarbij samenwerkingspartner van de KNWU in de ontwikkeling van de benodigde opleidingen en certificeringen', zo wordt gemeld. In het persbericht staan verder een hoop eisen, waaraan een motoragent moet voldoen in een dergelijke opleiding. Ook wordt al geanalyseerd welke rol motorverkeersregelaars straks dan precies wel en niet mogen spelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties