Patrick Lefevere heeft in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad zijn pijlen gericht op de UCI. Volgens de manager van Soudal Quick-Step overdrijft de UCI met het uitdelen van boetes aan renners en zouden ze beter zelf eens in de spiegel kijken. Lefevere maakt ook de vergelijking met de VAR in het voetbal.
'Rukwinden in Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico, maar ik stel vast dat het ook regent. De boetes van de UCI vallen dit jaar met hele bakken tegelijk uit de lucht', zo begint Lefevere in zijn gekende stijl aan zijn betoog. 'Vijfhonderd Zwitserse Frank voor Julian Alaphilippe omdat hij donderdag even zijn helm uitdeed toen hij van bovenkleding veranderde. Hoe lang zou het geduurd hebben? Maximum vijf minuten. Dat is dan a rato van honderd Zwitserse Frank per minuut.'
Lefevere vertelt dat de ploeg vooralsnog de boetes van de renners betaalt, maar kan niet beloven dat dat zo zal blijven. 'De UCI deelt ze gretig uit, maar soms zijn renners ook nonchalant. Dan spreek ik over wildplassen of het weggooien van bidons of zwerfvuil. Als de brieven uit Zwitserland aan dit tempo blijven binnenkomen, gaan we er misschien toch wat selectiever moeten doorgaan.'
Lefevere: 'Legt de UCI zichzelf ook een boete op als er in de laatste kilometer van Parijs-Nice ineens een paaltje staat?'
Volgens de Belg is de UCI er als de kippen bij om renners te beboeten, maar zouden ze beter de hand eens in eigen boezem steken. Ik ga niet zeggen dat de UCI moet applaudisseren als een coureur zijn helm afdoet, veiligheid moeten we niet minimaliseren. Maar legt de federatie zichzelf ook een boete op als er in de laatste kilometer van Parijs-Nice ineens een paaltje langs de weg staat? Op het officiële communiqué heb ik dat toch niet zien staan', aldus Lefevere.
Tot slot trekt Lefevere de parallel met de VAR - Video Assistant Referee - in het voetbal. Er zijn volgens hem te weinig mensen met praktijkervaring die koerssituaties juist kunnen inschatten. 'Wat is depannage en wat is koersvervalsing? Een oud-renner voelt dat beter aan dan iemand die nooit heeft gekoerst.' Lefevere ziet dan ook een oplossing. 'Mijn advies aan gestopte renners die ‘iets willen blijven doen in de koers’: volg een opleiding UCI-commissaris.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties