De veiligheid van wielrenners staat na een bewogen jaar voor valpartijen en ongevallen vol in de spotlight. Dat zorgt voor hevige discussies: vanuit organisaties en bonden wil men flinke maatregelen nemen, maar vaak schieten die voorstellen in het verkeerde keelgat bij renners en hun ploegen. Tourdirecteur Christian Prudhomme heeft zich nu ook gemengd in de discussie.
De harde val in de Ronde van het Baskenland, waar Jonas Vingegaard zijn voorbereiding op de Tour de France de mist in zag gaan, bracht veel teweeg. Natuurlijk was de tragische dood van Muriel Furrer een absoluut dieptepunt. Het zorgde wel voor een gezonde portie serieuze aandacht vanuit de rennersvakbond én de UCI, die een onderzoek startte over het ongeval. Het parcours zou niet te gevaarlijk zijn geweest: het was een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De schuld lag in ieder geval niet bij de bond, zo leek men te concluderen.
Die kant lijkt Prudhomme nu ook op te gaan. Hij vindt dat de verantwoordelijkheid vooral ligt bij de renners. Zij duiken met duizelingwekkende snelheid de afdalingen in, iets wat moet stoppen volgens de Fransman. 'Naast het gedrag van de renners en het werk van de organisatie, is het absoluut noodzakelijk om de snelheid te verminderen richting fatsoenlijke cijfers', vertelt hij bij de jaarlijkse vergadering van de AIOCC, de overkoepelende organisatie van wielerwedstrijden. 'De renners gaan te snel. Hoe sneller ze gaan, hoe groter het risico is en hoe groter het gevaar voor henzelf en anderen wordt.' Hoe de snelheid in de afdalingen gereguleerd zou moeten worden, werd niet duidelijk.
Lees verder onder de foto.
Vaughters ziedend op Prudhomme: 'Ongelofelijk frustrerend'
De uitspraak van Prudhomme zorgde snel voor negatieve reacties vanuit het peloton. Jonathan Vaughters was een van de eersten die zich erover uitliet: op sociale media liet hij zich cynisch uit met de hashtag MakeRacingSlowAgain. Later lichtte hij zijn standpunt verder toe. 'Om even minder cynisch te zijn: het is ongelofelijk frustrerend om te zien hoe deze bobo's, die niet eens op een driewieler hebben gekoerst, miljoenen euro's winst maken over de rug van anderen om vervolgens de schuld omtrent veiligheid bij de renners te legggen', raast hij op X.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties