Tijdens de jaarlijkse AIOCC-vergadering kwamen veel hooggeplaatste mensen uit de wielerwereld samen. Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France, UEC-voorzitter Enrico Della Casa, en UCI-president David Lappartient waren aanwezig. Na de algemene vergadering nam Lappartient uitgebreid de tijd om enkele hete hangijzers binnen de wielerwereld te bespreken, en Tuttobiciweb was daarbij.
Het wielerjaar 2024 zal helaas (ook) de geschiedenis ingaan als het jaar van de vele ernstige valpartijen. Dit leidde tot veel gesprekken en ook de UCI nam maatregelen, zoals tests met oortjes en het gebruik van gele kaarten. Lappartient deelde zijn visie op de uitkomsten van deze maatregelen.
Tekst gaat door onder de foto
Geen oortjes in de koers heeft een positief effect op het aantal valpartijen
Een belangrijk gespreksonderwerp was het gebruik van oortjes tijdens wedstrijden. Dit seizoen werden verschillende experimenten uitgevoerd, waarbij sommige koersen plaatsvonden zonder oortjes of met oortjes alleen voor de 'wegkapitein'. ‘Uit deze tests blijkt dat er minder valpartijen zijn wanneer er geen oortjes worden gebruikt. Het probleem met oortjes is dat alle renners dezelfde informatie tegelijkertijd ontvangen, bijvoorbeeld bij een aankondiging van een wegversmalling. Iedereen probeert naar voren te komen, waardoor de valpartijen juist plaatsvinden vóór de weg daadwerkelijk versmalt', legt Lappartient uit.
Volgens de Franse UCI-president zorgt het weglaten van oortjes voor minder valpartijen. 'Ploegleiders willen oortjes vooral vanwege tactiek en strategie, maar dat heeft niets met veiligheid te maken', stelt Lappartient. 'Een alternatief zou kunnen zijn om renners enkel naar de koersradio te laten luisteren', voegt hij toe. Toch benadrukt de president dat uit de huidige tests nog geen definitieve conclusies kunnen worden getrokken. 'Interessant genoeg hebben meerdere toprenners aangegeven graag afscheid te nemen van de oortjes', aldus Lappartient.
Tekst gaat door onder de foto
Lappartient is fan van gele kaarten: 'Ik denk dat de renners het daar over eens zijn'
Na het WK en het tragische ongeval van Muriel Furrer werd de roep om GPS-trackers groot. Eerder deze week kwam naar buiten dat een paar organisatoren het graag willen introduceren. 'Kunnen we overwegen de regels aan te passen om een renner in bepaalde situaties te lokaliseren? Nee. Het probleem hier is echter niet dat de renster niet traceerbaar was met haar GPS, maar dat niemand had opgemerkt dat ze helemaal niet was gepasseerd. Als er een mogelijke evolutie van GPS-systemen komt waarbij er een waarschuwing naar de juryleden of de commissariswagens wordt gestuurd met de melding: 'Let op, deze GPS-sensor beweegt niet meer', dan is dat heel waardevol. We zullen nooit technologische barrières opwerpen die de veiligheid van renners in gevaar brengen', benadrukt Lappartient.
Over de gele kaarten zijn ze bij de UCI wél heel erg te spreken. 'We weten dat we hierin veranderingen moeten aanbrengen en we praten erover met de verschillende betrokken partijen, in de eerste plaats de renners. Het is belangrijk om potentieel gevaarlijk gedrag te voorkomen en wij denken eigenlijk dat het geven van een gele kaart, wetende dat een tweede je bijvoorbeeld uitsluit van de wedstrijd, meer aandacht zal trekken. Vaak zijn er gedragingen die bestraft moeten worden, maar die misschien geen uitsluiting verdienen; alleen hadden we op dat moment weinig opties daartussenin. Ik denk dat de renners het daar over eens zijn, we hebben positieve feedback gekregen en we gaan proberen dit binnenkort te implementeren.'
Tekst gaat door onder de foto
Geen heilige huisjes bij de UCI, ook de Vuelta en Lombardije kunnen verplaatst worden
De UCI overweegt ook enkele wijzigingen in de wielerkalender vanaf 2026, met het oog op extreme weersomstandigheden en duurzaamheid. 'Als je iets verandert moet daar een reden voor zijn', begint Lappartient. 'Als je het doet, is het om een probleem op te lossen. Ik zal je een voorbeeld geven. De Tour Down Under en de Cadel Evans Road Race hebben af en toe te maken met temperaturen rond de 45°. Het is leuk om het jaar daar te beginnen, maar kunnen ze in plaats daarvan de kalender sluiten? Zo ja, met welke competities beginnen we? Ik zeg niet dat er iets zal veranderen, maar het is goed om jezelf deze vragen te stellen.'
Hoewel er geen plannen zijn om grote koersen zoals de Tour de France of de Giro d’Italia te verplaatsen, staat de UCI open voor discussies over de toekomst van de Vuelta a España (vanwege de temperatuur) en Il Lombardia. Lappartient voelt er wel wat voor om het seizoen met het WK te eindigen bijvoorbeeld. 'Als we veranderingen doorvoeren, moeten die logisch zijn en een positieve impact hebben', benadrukte hij.
Tekst gaat door onder de foto
UCI-punten in andere disciplines de UCI bekijkt het zorgvuldig
Ook de mogelijkheid om UCI-punten te verdienen in disciplines zoals veldrijden, baanwielrennen en mountainbike werd besproken. Hoewel het idee aantrekkelijk is, stuit het op praktische uitdagingen. 'Op dit moment is het een idee. Maar voor sommige atleten is de mogelijkheid om zich te kwalificeren voor andere wereldkampioenschappen, om zich te kwalificeren voor de Spelen, om baan- of MTB-kampioen te worden iets unieks. Het is dan ook iets om met de teams te bespreken, want we willen niet dat ze worden onthouden van deelname aan deze disciplines, maar we willen ook niet dat ze aan andere disciplines meedoen alleen maar om punten te scoren', besluit De UCI-president.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties