Matxin trots op tijdritfoefje: 'Scheelt al gauw 20 tot 30 seconden, maar ook 10 watt en krachtbesparing' Wielrennen
Wielrennen

Matxin trots op tijdritfoefje: 'Scheelt al gauw 20 tot 30 seconden, maar ook 10 watt en krachtbesparing'

Matxin trots op tijdritfoefje: 'Scheelt al gauw 20 tot 30 seconden, maar ook 10 watt en krachtbesparing'

Tadej Pogacar wist de eerste tijdrit van de Giro d'Italia te winnen, maar zaterdag staat aan het Gardameer een volgende beproeving tegen de klok te wachten. UAE-Team Emirates maakt in de chrono's - net zoals enkele andere ploegen - gebruik van een zogenoemde aero-baselayer, waardoor de renners sneller aan de meet kunnen geraken.

In Jip en Janneke-taal is het een ondershirt over de armen, schouders en rug, waardoor de renners aerodynamischer zijn. UAE-ploegbaas Matxin legt aan AS uit wat het precies inhoudt en oplevert. 'In Italië noemen ze het een bolero, omdat het mouwen heeft. Het ligt precies binnen de door UCI ingestelde limieten, die op één millimeter liggen.'

'Daarbij wordt hetzelfde effect bereikt als een golfbal met zijn perforaties', vervolgt de man die Pogacar onder zijn hoede heeft. 'Het leidt de luchtstroom om en zorgt ervoor dat deze niet stagneert bij de rug, maar eerder continuïteit biedt. Daardoor heeft de coureur een betere CDA', doelt hij op de aerodynamica. Waarom het dan precies via zo'n ondershirt moet? 'Omdat de UCI niet toestaat dat dit op het materiaal zelf gebeurt, is het als ondershirt gemaakt.'

Lees verder onder de foto.

pogacar giro

'Bolero'-kledingstuk zorgt voor voordeel op het vlakke en indirect ook bergop

Dat het voordeel geeft, daar is Matxin zeker van. 'Als een wielrenner een CDA heeft van 0,18 en je slaagt erin deze te verlagen naar 0,16, dan vertaalt zich dat in een winst van twintig tot dertig seconden in een tijdrit zoals die van Perugia', doelt hij op de door Pogacar gewonnen chrono in deze Giro. 'Dat bereik je overigens niet alleen met aerodynamica, maar ook met positionering.'

'Ook bespaar je tien watt, omdat je een lagere CDA hebt. Door die energiebesparing op de vlakkere stroken, kun je tevens met meer power in de benen aankomen voor het bergopwaartse gedeelte, zoals in die eerste tijdrit. Daar verliest het CDA namelijk haar waarde', duidt Matxin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws