Na herstart-chaos en onthoofde koninginnenrit is Lefevere pissig op organisatie: 'Je zou denken dat ze voldoende knowhow hebben' Wielrennen
Wielrennen

Na herstart-chaos en onthoofde koninginnenrit is Lefevere pissig op organisatie: 'Je zou denken dat ze voldoende knowhow hebben'

Na herstart-chaos en onthoofde koninginnenrit is Lefevere pissig op organisatie: 'Je zou denken dat ze voldoende knowhow hebben'

Het hondenweer van Parijs-Nice houdt maar niet op. Na drie loodzware, drijfnatte en ijskoude dagen is ook de zevende etappe slachtoffer geworden van de omstandigheden. Zo speelt het weer een veel te grote rol in de Koers naar de Zon, maar Patrick Lefevere denkt dat de organisatie vooral het boetekleed moet aantrekken. Niet alleen wegens de slecht afgehandelde neutralisatie, zo stelt hij in zijn column voor Het Nieuwsblad.

Voor de Belgische ex-patron waren de beelden van Parijs-Nice een blik in het verleden. Want in 2014 verloor Rigoberto Uran de Giro d'Italia nadat de koers eveneens door noodweer was stilgelegd. Terwijl veel renners nog bij de auto's waren, werd de koers weer herstart. Rivaal Nairo Quintana pakte ruim 4 minuten op de roze truidrager van Omega Pharma - Quick-Step, en legde daar zo de basis voor de eindzege. 'Het was toen pure koersvervalsing en dat was het woensdag in Parijs-Nice ook', foetert Lefevere.

'Laat mij voorop stellen dat ik de beslissing an sich al fout vond. Als je op dat moment de koers neutraliseert – echt wel in the middle of nowhere – kunnen al die verkleumde renners nergens naartoe. De bussen stonden aan de finish, in de volgwagens is geen plaats voor zeven man en in geen velden of wegen was daar een huis te bekennen.' Onder meer Matteo Jorgenson vertelde over de verschrikkelijke omstandigheden: juist tijdens de neutralisatie voelde hij zich op zijn slechtst.

Lees verder onder de foto!

neutralisatie parijs nice

'gecontroleerde afdaling was voor de renners geen probleem geweest'

De veiligheid stond voorop volgens de Amaury Sports Organisation (A.S.O.), maar daarin hebben ze een fout gemaakt. 'Het argument om te neutraliseren was de gladde afdaling. Maar waarom kies je er niet voor om daar gecontroleerd aan tien per uur naar beneden te rijden? Blijkbaar was er al een motard van de Garde républicaine tegen de grond gegaan in de hagel én had de volgwagen van Decathlon-AG2R ook een accident gehad, maar in een gecontroleerde afdaling was er voor de renners geen probleem geweest.'

Lefevere beklaagt zich vooral over de organisatie, die volgens hem een veel duidelijker protocol moeten hebben als een herstart nodig is. 'De chaos van woensdag – en die van de Giro van 2014 – is een wedstrijd op WorldTourniveau onwaardig. Je zou denken dat organisaties van dat niveau voldoende knowhow hebben om een herstart ordentelijk te laten verlopen. Niet dus. Movistar stond op de eerste rij, Vlasov en Vingegaard zaten nog in of tussen de auto’s.' Vlasov verloor uiteindelijk meer dan een kwartier in de noodlottige rit.

Lees verder onder de foto!

parijs nice etappe 7
De aankomstplaats Auron ligt er niet goed bij.

Koninginnenrit ingekort: 'Jammer, maar voorspelbaar'

'Ik lees ook dat de koninginnenrit drastisch wordt ingekort', gaat de ex-ploegbaas van Soudal Quick-Step verder. 'Goed dat ze die beslissing op tijd nemen, maar met permissie: ASO roept al die meteo-miserie ook wel over zichzelf af. Vorig jaar stond op zaterdag exact dezelfde etappe naar Auron geprogrammeerd en ook toen kon die niet integraal doorgaan.' Toen werd de Col de la Colmiane niet verreden door hevige sneeuw.

Ook nu wordt diezelfde beklimming geschrapt, waardoor de koninginnenrit 40 kilometer korter is en flink aan hoogtemeters inlevert. 'Jammer, maar voorspelbaar als je er voor kiest om landinwaarts weg te rijden van Nice en de Côte d’Azur. Auron is een skistation, die betalen meestal goed geld om de koers te ontvangen, maar je moet niet schrikken als het weer daar midden maart eigenlijk ongeschikt is. In de woorden van Oliver Naesen: het blijft koers, geen reuzenslalom.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws