De chicane in Parijs-Roubaix is deze week een van de meest besproken zaken in de wielersport geweest. Voor of tegen, zelfs wereldkampioen Mathieu van der Poel heeft zijn mening gegeven. Oliver Naesen en Mads Pedersen, vorige week twee protagonisten in de Ronde van Vlaanderen, houden er een opvallende visie op na.
'Ik ga nooit bij dat deel van de mensen horen dat meteen op elke verandering kritiek geeft', vertelt Naesen bij Het Nieuwsblad. 'Over die chicane hebben slimme mensen nagedacht én het is een verzoek van de renners zelf. Ik zou zeggen: laten we het toch eerst eens uittesten en pas dan kritiek geven. Het is te gemakkelijk om alle schuld bij UCI en organisatoren te leggen. Van hen verwacht ik dat ze de defaults uit het parcours halen die zelfs een blinde kan zien. Een bocht net voor de aankomst: afschaffen. De aankomst leggen net na een afdaling: niet doen. Maar voor de rest mag je gerust ook naar de renners zelf kijken.'
'We hebben allemaal remmen op onze fiets die we liefst zo min mogelijk gebruiken. En het noodlot kan je nooit helemaal uitsluiten. Neem die zware valpartij in Baskenland donderdag. Boomwortels die net in die bocht voor reliëf in het wegdek zorgen: hoe spijtig ook, maar voor mij is dat gewoon brute pech. In dat verband nog een tip voor de UCI: roep een systeem met gele en rode kaarten in het leven. Zo kun je mannen die over de schreef gaan bestraffen. Het is verboden om op het trottoir te rijden maar daar is dit jaar nog maar één renner voor uitgesloten. We wisten binnen de ploeg zelfs niet dat die regel nog bestond. Ik bedoel maar: het kan allemaal wel wat strenger.'
Lees verder onder de foto.
Pedersen wil neutraal blijven: 'Groot deel van deze kwestie gaat mijn petje te boven'
Pedersen, die vorig week de ziel uit het lijf reed in de Ronde, vindt dat hij te weinig inspraak in de chicane-beslissing gekregen heeft. 'Het is wat het is. Ze namen de beslissingen door het aan enkele rijders te vragen en niet aan iedereen. Nu is het zo en moeten we ermee leven. Je kan het niet veranderen. Ik heb geen idee of het voor meer veiligheid zorgt. Nooit eerder deden we zoiets als dat. Ik wil ook graag neutraal blijven omdat een groot deel van deze kwestie mijn petje te boven gaat. We moeten dit ook niet met de pers bespreken, maar met de organisatie en de renners onderling. Ik ga hier niet met verwijten lopen gooien, als ik zelf geen oplossing heb', vertelt hij in Het Nieuwsblad.
'Het is een belangrijke aanloop, maar laten we zondag afwachten, misschien kan ik dan een beter antwoord geven. Natuurlijk wil ik als één van de eersten aankomen bij deze bocht, maar ik ben er niet eindeloos mee bezig. Mijn doel is gewoon om vooraan te zitten voor het bos. Alle kasseien zijn in het algemeen gewoon gevaarlijk en eigenlijk is onze fiets daar niet voor bedoeld. Maar de Arenberg is inderdaad lastig. Het gaat naar beneden en als je valt neem je bijna iedereen die achter je zit, mee op de grond. Het is een gevaarlijke strook, maar er zijn zeker nog andere gevaarlijke sectoren. Elk jaar is verschillend: soms ligt het modderig en extreem nat, dat bepaalt ook hoe wij renners de kasseistroken aanvatten. Samengevat: elke kassei is gevaarlijk, maar de Arenberg staat zeker bovenaan het klassement.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties