Richard Plugge en Patrick Lefevere zijn in Het Laatste Nieuws nog niet volledig overtuigd van het veiligheidsplan, dat donderdag door de UCI werd gepresenteerd. De wielerbond droeg veel dingen aan om de koers veiliger te maken, maar Plugge en Lefevere zien ook nog verbeterpunten. 'We zitten nu nog op twee sporen, we denken nog niet gelijk.'
Zo komt de UCI bij iedere koers met een zogenaamde 'safety manager', iemand die het parcours moet controleren op veiligheid. Plugge vraagt zich af of dat wel een klus is voor slechts één persoon. 'Eén safety manager, dat is wel heel weinig om alle parcoursen te keuren', aldus de directeur van Jumbo-Visma, die niet vindt dat wielerploegen zelf moeten meewerken aan de veiligheid. Hij ziet liever een onafhankelijk orgaan. 'De UCI moet iets in het leven roepen zoals ze met de strijd tegen doping heeft gedaan. In 2008 heeft de UCI de Cycling Anti Doping Foundation gesticht, die onafhankelijk van de UCI kon opereren. Zo’n orgaan moeten we ook voor de veiligheid van de parcoursen hebben. Zo is het in de Formule 1 gegaan, in de Moto GP, in het skiën.'
Lefevere is benieuwd of een 'safety manager' wel objectief kan blijven in een wereld van geld en voorkeuren. 'Ik wil iemand die zich niet laat afleiden door een goede fles wijn of een etentje in een sterrenrestaurant, maar gewoon zegt: "Dit kan niet!", als het echt niet kan. We moeten erop letten dat dit niet een doodgeboren kind wordt.' De ploegbaas van Deceuninck Quick-Step maakt zich dan ook sterk voor ervaringsdeskundigen op de juiste plaats. 'De gemeenste sprinters, zij die vroeger de echte stropers waren, kunnen nu de beste boswachters zijn. Er zijn genoeg renners geschikt om dit te doen. Renners die zien waar het allemaal fout kan lopen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties