De UCI is met een grote stapel maatregelen gekomen om de veiligheid van wielrenners in het peloton beter te kunnen garanderen. De maatregelen zijn samengesteld door een speciale commissie, waarvan onder meet Iwan Spekenbrink en Philippe Gilbert deel uitmaakten.
De UCI achtte de maatregelen nodig na flink wat kritieken tijdens het afgelopen wielerjaar. Vanuit verschillende hoeken werd de veiligheid van de coureurs aan de kaak gesteld, mede ingegeven door een aantal valpartijen met ernstige gevolgen. David Lappartient, voorzitter van de UCI, is erg blij met het pakket aan maatregelen.
De commissie die de maatregelen heeft samengesteld bestond voor de volledigheid uit afgevaardigden van de UCI, de ploegen (Iwan Spekebrink, Patrick Lefevere, Richard Plugge en Carsten Jeppesen), de organisaties (waaronder ASO-voorzitter Christian Prudhomme), rennersvakbond CPA en de renners Philippe Gilbert en Matteo Trentin.
Lees ook
Introductie van Safety Managers en externe onderzoekspartij
Er wordt onder meer een zogenaamde 'Safety Manager' aangesteld binnen de UCI. Deze persoon is bevoegd met het bewaken van de veiligheid bij alle wedstrijden van de wielerkalender. Ook worden Event Safety Managers benoemd, die door de UCI getraind worden om hetzelfde doel te behartigen. Zij krijgen vervolgens een certificaat dat gebaseerd is op hun ervaring en kwaliteiten.
Daarnaast wordt er een externe partij benaderd die met de hulp van data ongelukken gaat analyseren. Deze moet kijken waar er concrete maatregelen genomen moeten worden in de toekomst. Zij schatten bij voorgestelde routes de kansen in met een speciaal ontwikkelde technologie. Plugge pleitte eerder al voor een soortgelijk idee.
Standaardhekken in finales, gevaarlijk gedrag wordt bestraft
Verder worden verschillende zaken gemoderniseerd, zoals de voorwerpen die straatmeubilair moeten afschermen. Er zal een standaard komen voor de hekken die gebruikt worden in finales, zeker bij massasprints. Deze maatregel werd veelvuldig genoemd als mogelijke verbetering van de veiligheid na het incident met Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen.
Renners zelf kunnen ook strenger bestraft worden als ze zich tijdens een koers gevaarlijk gedragen. Het weggooien van bidons of andere capriolen zullen nu beter gereguleerd worden, zo meldt het persbericht. Dat geldt ook voor de materialen die de ploegen gebruiken. Alle maatregelen worden constant geëvalueerd. Waar mogelijk worden deze dan aangescherpt.
Eerder op de dag kwam de UCI ook al met een andere maatregel. Deze gaat over een standaardprocedure die gehanteerd wordt als renners hoofdletsel, zoals hersenschuddingen, oplopen. Lees daarover meer in het artikel hieronder.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties