Nieuwe wolven Schachmann en Hayter halen uit naar Red Bull en INEOS: 'Fietsen ontworpen voor hen, niet voor mij' Wielrennen
Wielrennen

Nieuwe wolven Schachmann en Hayter halen uit naar Red Bull en INEOS: 'Fietsen ontworpen voor hen, niet voor mij'

Nieuwe wolven Schachmann en Hayter halen uit naar Red Bull en INEOS: 'Fietsen ontworpen voor hen, niet voor mij'

Maximilian Schachmann en Ethan Hayter lachten hun tanden bloot, donderdagmiddag tijdens de teampresentatie van Soudal-Quick Step in Calpe. De 31-jarige Duitser en 26-jarige Brit werden opgevist bij Red Bull-BORA-hansgrohe en INEOS Grenadiers en daar zijn beide heren maar wat blij mee, zo bleek uit twee goudeerlijke gesprekken met In de Leiderstrui.

Schachmann keert met zijn transfer naar Quick Step terug op het oude nest. Het was precies tien jaar geleden dat het voor hem begon in de opleidingsploeg van The Wolfpack. In 2017 kwam hij bij de hoofdmacht terecht en hij ging meteen als een raket. Schachmann toonde zich met zijn punch, klimkwaliteiten en tactisch oog voor de aanval. Dat leverde in 2018 meteen al een ritzege op in zijn eerste grote ronde, de Giro d'Italia.

In rittenkoersen van een week ontpopte Schachmann zich tot één van de beteren van de wereld, met de ene keer jacht op ritzeges (drie stuks bijvoorbeeld in de Ronde van Catalonië in 2019) en eindwinst als klassementsman in Parijs-Nice van 2020 én 2021. Ook in de klassiekers reed hij topuitslagen, en dan vooral in de Ardennen. In totaal reed hij tot aan 2021 dertien zeges bijeen, waarvan de Duitse titel op de weg de laatste was dat seizoen. Het was zijn tweede nationale titel na de eerste in 2019.

Lees verder onder de foto

Nieuwe wolven Schachmann en Hayter halen uit naar Red Bull en INEOS: 'Fietsen ontworpen voor hen, niet voor mij'
Duits kampioen Schachmann, in 2019 en 2021

Schachmann kent tegenslag bij nieuwe ploeg

Voor Quick Step reed Schachmann maar twee seizoenen, want in 2019 werd hij opgepikt door het toenmalige BORA-hansgrohe. De eerste drie jaar in Duitse dienst gingen dus uitstekend, daarna kwam de klad erin. Valpartijen, meerdere corona-besmettingen, mentale problemen, nog meer fysieke tegenslag... Het hield niet op. Eigenlijk rekende hij pas in 2024, in de eerste etappe van de Giro d'Italia, af met al dat onheil. Hij streed met Tadej Pogacar en Jhonatan Narváez om de dagzege. 'I'm back', zei hij veelzeggend na de streep.

Het zaadje voor een vertrek bij het inmiddels grote Red Bull-BORA-hansgrohe was op dat moment allang gepland. 'Het was voor mij twee jaar geleden al wel duidelijk dat het moeilijk was om door te gaan daar, ik had iets anders nodig. Het is leuk dat Red Bull binnenkwam, maar daarmee verandert een team niet, alleen de naam. De mensen aan het roer zijn nog steeds hetzelfde', zo klinkt het kritisch richting de Duitse wielerploeg.

'Ik heb daar de laatste jaren niet mijn beste tijd gehad en dat kwam door verschillende problemen. Waarschijnlijk heb ik fouten gemaakt, maar in mijn ogen zijn die ook zeker door hen gemaakt', vervolgt Schachmann, die logischerwijs niet te veel op details wil ingaan. 'Het was geen goede samenwerking en dan kun je ook geen goede resultaten verwachten. Daarom wilde ik weg.'

Lees verder onder de foto

pogacar narvaez schachmann
Schachmann in de Giro, tegen Pogacar (links) en Narváez (midden)

Hayter kwam als een komeet, maar dreef steeds verder af

Het verhaal van Hayter leest eigenlijk hetzelfde. De Brit is vijf jaar jonger, maar kwam bij INEOS Grenadiers in 2020 ook als een komeet binnen. Hij won in het coronajaar de Giro dell'Appennino en maakte meteen indruk met zijn punch en in 2021 ook zijn tijdritkwaliteiten. Hij won dat jaar ritten in de Coppi e Bartali, Algarve, Ruta del Sol, Noorwegen en Tour of Britain en toonde zich in 2022 als grote verrassing bij het WK tijdrijden in Australië. Hayter werd vierde, maar kende materiaalpech...

Na 2022 stond Hayter op de kaart en hij won in 2023 nog wel in het Baskenland en Romandië. In 2024 schreef hij tevens de Britse wegtitel op z'n palmares bij, zijn negentiende profzege alweer. Hayter zagen we in z'n Britse kampioenstrui echter nooit in de grootste koersen. 'De laatste twee seizoenen heb ik minder gewonnen en dat had ook met planning te maken. Ik deed soms te veel en het is ook een sneeuwbaleffect; als je minder wint, krijg je minder kansen omdat je minder wint.'

Hayter reed alleen in 2022 een grote ronde, de Vuelta a España. In de laatste twee seizoenen moest hij het bij INEOS doen met koersen op het tweede plan. 'Ik houd ervan om renners te helpen en INEOS heeft bijvoorbeeld in de grote rondes gewoon goed gepresteerd, met podiumplaatsen en zo. Maar uiteindelijk geven ze bij de kopmannen alleen om wat je laat zien als leider, niet als helper. Daar word je voor betaald, dus dat maakte het tricky. En dat terwijl ik zo graag win. Het geeft je een doel en dat is waarom ik ben begonnen met wielrennen. De laatste jaren was ik alleen niet zo goed als gehoopt.'

Lees verder onder de foto

Nieuwe wolven Schachmann en Hayter halen uit naar Red Bull en INEOS: 'Fietsen ontworpen voor hen, niet voor mij'
Hayter in betere tijden, als leider in Romandië (2023)

Schachmann en Hayter misten vertrouwen vanuit Red Bull en INEOS

'We hebben nooit echt aan INEOS Grenadiers gevraagd of er een langer verblijf in zat en zij hebben ook geen aanbieding gedaan. We wisten allebei wel hoe het zat en ik begrijp het vanuit INEOS ook wel', zo zegt Hayter over zijn vertrek bij de Britse miljoenenformatie. 'Ik denk dat ik niet echt in hun plannen paste, ze wisten ook niet zo goed waar ze mij het beste konden gebruiken. Daardoor kregen ze geen waar voor hun geld in deze business.'

Schachmann neemt het Red Bull-BORA-hansgrohe kwalijk dat het geen steun meer leek te bieden. 'Het is mentaal makkelijker om in een omgeving te zijn, waar de mensen honderd procent in je geloven. Als mensen geen vertrouwen in je hebben, dan merk je dat. Hier geloven ze in mij en nu is het aan mij', zo doelt hij op Soudal-Quick Step, waar hij spreekt van 'een warm bad'. 'Ik heb door de jaren heen veel teams gezien, maar deze verandert nooit veel. Het gaat om de kwalitatief goede staf, samen met het enthousiasme voor wielrennen, dat je hier in alle geledingen voelt.'

Bij zijn oude ploeg hoeft de Duitser misschien niet eens lang te zoeken naar de benen van weleer. 'Wat je van de buitenkant ziet, is niet altijd er van de binnenkant gaande is. Ik reed een goede olympische tijdrit, al kwam dat in het resultaat niet echt naar voren, ook door de regen. Later in het jaar presteerde ik ook nog goed, al viel ik al vroeg in de Ronde van Polen, waardoor mijn klassement over was. Ik werd verder ziek en deed goed mee in de Renewi Tour, maar miste de beslissende move. Ik was nooit slecht en ik was blij met m'n benen, maar soms kan een beetje meer geluk een groot verschil maken.'

Lees verder onder de foto

max schachmann
Een piepjonge Schachmann in zijn eerste periode bij Quick Step

Hayter en Schachmann krijgen stevig programma bij Soudal-Quick Step

Hayter reed nog nooit voor The Wolfpack, maar de Brit is onder de indruk van de ploeg waar hij terechtkwam. 'Toen ik ergens in juli hoorde van de interesse van dit team, werd ik enthousiast. Rijden voor een team met zo'n cultuur en historie, dat maakte me blij. Daarin heb ik mijn hart gevolgd.' Dat zegt ook Schachmann: 'Ik heb een paar mindere jaren gehad en hoop nu weer op betere tijden. Iedere atleet wil de beste versie van zichzelf zijn en in de juiste omgeving en met een beetje geluk is dat mogelijk. Daar ga ik voor, waarbij ik meer dan genoeg mooie kansen krijg in grote wedstrijden. Het zal niet aan mijn programma liggen, dat is zeker.'

Want waar Schachmann in de Ronde van de Algarve, Parijs-Nice, Milaan-Sanremo, de Ardense klassiekers en de Frankfurt klassieker wordt uitgespeeld, daar gaat Hayter voor succes in Catalonië, het Baskenland en Romandië. Koersen die niet te zwaar zijn, maar ook niet te makkelijk. 'Voor mij moet het een zware koers zijn, omdat ik niet snel moe word. Mijn sprint aan het einde van een koers is hetzelfde als bij de start. Dat is mijn kracht. De ploeg heeft mij vastgelegd om koersen te winnen en dat vertrouwen in mij voelt goed.'

Vertrouwen als toverwoord, want het komt heel vaak terug in beide gesprekken. 'Ik wil weer genieten van de koersen, want van het fietsen heb ik altijd gehouden. Als ze alleen je programma steeds op het laatste moment veranderen, dan kan het wielrennen wel als werk gaan voelen en dat is niet wat je wil. Ik ben in 2024 meer dan een maand alleen maar aan het koersen geweest, ik ging van de ene koers naar de andere. Dat was te veel, dan presteer je ook niet meer op je beste niveau', aldus Hayter met nog een sneer richting INEOS.

Lees verder onder de foto

ethan hayter 2
Ethan Hayter in zijn Britse kampioenstrui voor Soudal-Quick Step

Schachmann herenigd met Evenepoel-coach, Hayter wil weer tijdrijder worden

Voordat er kan worden geworden door de twee gevallen sterren moet er eerst hard worden gewerkt. Schachmann doet dat met zijn oude trainer Koen Pelgrim, die ook trainer is van Remco Evenepoel. 'Ik zal ongetwijfeld dingen anders gaan doen hier, om te beginnen trainen we hier in groepen. De dynamiek is zo anders dan bij Red Bull-BORA-hansgrohe. In de afgelopen zes jaar heb ik verder veel dingen gedaan en Koen heeft daar een studie van gemaakt. We gaan mijn ervaringen implementeren in de data die hij ziet, al zullen we niet helemaal hetzelfde doen als zeven jaar jaar geleden. Maar Koen zal zijn handtekening wel gaan zetten.'

Wanneer is zijn 2025 geslaagd? Schachmann droomt hardop: 'Ik wil weer winnen en onderdeel uitmaken van de Tour de France-selectie is verder een droom, samen met de sterkste Remco Evenepoel die we ooit hebben gezien. Hopelijk halen we dan weer het podium in Parijs. Ik wil verder gewoon weer een goed jaar hebben en nergens spijt van hebben aan het einde van het seizoen. Soms levert dat meer resultaten op en soms wat minder, maar het wordt belangrijk dat ik straks het gevoel heb dat ik dingen goed heb gedaan, ook voor de ploeg.'

Hayter wil op zijn beurt terug naar de tijdritfiets, iets wat bij INEOS wat bij hem werd weggenomen. 'Op een goed parcours kan ik op een goede dag dichtbij de besten zijn in een tijdrit. Tijdrijden kost alleen veel focus, inspanning en uren om er goed in te zijn. In 2022 was ik echt goed, maar in de jaren erna waren het andere renners die de nieuwste fietsen als eerste kregen. Die fietsen waren ook ontworpen voor hen, niet voor mij. Ik ging niet meer naar de windtunnels en stoeide ook met het materiaal van sponsoren, zoals het zadel en de chamois in mijn broek. Als je daardoor problemen krijgt en uren mist, gaat dat ten koste van je tijdrit-resultaten.'

'Hier zijn we al op de baan geweest met Specialized, maar het zal tijd nodig hebben om weer m'n beste zelf te zijn op de tijdritfiets. Een work in progress dus, maar het potentieel is er. Ik zat in 2022 niet ver van de wereldtitel', benadrukt Hayter ten slotte. Nog één sneertje dan, om het af te leren? 'Het is leuk om op de Specialized te zitten, heel anders dan Pinarello. De fiets reageert goed en de wielen voelen ook goed aan. Met de helmen, schoenen, bike-fitting en alles is het mooi om één pakket te hebben van dezelfde sponsor.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws