Spekenbrink over exploderende budgetten en komst Picnic: 'Ik heb nog nooit een euro een wedstrijd zien winnen' Wielrennen
Wielrennen

Spekenbrink over exploderende budgetten en komst Picnic: 'Ik heb nog nooit een euro een wedstrijd zien winnen'

Spekenbrink over exploderende budgetten en komst Picnic: 'Ik heb nog nooit een euro een wedstrijd zien winnen'

Het is in ieder geval gemakkelijker uit te spreken: Team DSM Firmenich PostNL verandert vanaf komend seizoen in Team Picnic PostNL. Woensdagavond werd bekendgemaakt dat online supermarkt Picnic de ploeg van Iwan Spekenbrink gaat voorzien van een extra geldinfuus. DSM Firmenich verdwijnt uit de naam, maar blijft wel verbonden aan het team.

Of de komst van Picnic ook voor een ruimer budget zorgt, daar wil Spekenbrink in gesprek met het AD geen uitspraken over doen. 'Het allerbelangrijkste is duurzaamheid. We hebben een vierjarig contract getekend. De komende jaren zijn we er daardoor van verzekerd dat de ploeg blijft bestaan.' Iets wat natuurlijk in het wielrennen allesbehalve zeker is. Het economische model is, zoals wel vaker gezegd, nadelig voor de wielerploegen.

Tekst gaat door onder de foto

iwan spekenbrink
Iwan Spekenbrink

Een euro heeft nog nooit een wedstrijd gewonnen, renners wel

Het geldinfuus van Picnic geeft de Nederlandse teammanager sowieso voor de komende vier jaar weer wat rust. Ook voor renners is dat voordelig. 'Dat maakt de ploeg ook interessant voor renners die niet alleen goede begeleiding, maar ook zekerheid willen', geeft Spekenbrink aan.

De komst van een nieuwe sponsor was ook nodig om competitief te blijven. 'De budgetten exploderen. Als ploeg moet je concurreren met landen uit het Midden-Oosten waar de mogelijkheden soms oneindig lijken. Het is de huidige realiteit in de wielerwereld.'

Moedeloos zegt Spekenbrink er niet van de te worden. 'Gelukkig heb ik nog nooit een euro een wedstrijd zien winnen, renners wel. En ook niet alle renners passen in zulke teams. Niet qua aantallen en niet qua rol die ze daar hebben. Met Picnic, PostNL, dsm-firmenich en Accel Group, die onze nieuwe fietsen van Lapierre levert, hebben we vier Nederlandse bedrijven die de handen ineenslaan om de concurrentie aan te gaan. Daar ben ik best trots op.'

Tekst gaat door onder de foto

fabio jakobsen
Fabio Jakobsen in de Tour de France

Een Nederlandse koers voor Team Picnic PostNL, waar ook Jakobsen weer gaat floreren

Sinds de komst van PostNL vorig jaar voert de ploeg, voorheen rijdend op een Duitse licentie, een Nederlandse koers. Met Visma l Lease a Bike wat steeds internationaler wordt, ontstaat er bij Spekenbrink een nieuwe Nederlandse alliantie van grote Nederlandse bedrijven. 'Onze oranje roots zijn zeker belangrijk. Het zou mooi zijn als we Nederlandse toprenners kunnen aantrekken. Maar het is ook heel mooi als we die zelf kunnen opleiden. In Nederland zit echt genoeg potentie en talent. In onze opleidingsploeg is daar ruimte voor', geeft hij aan.

Tot slot ging de teammanager ook nog even in op de situatie van Jakobsen. Zijn komst is op zijn zachtst gezegd nog geen doorslaand succes. 'Of het komend seizoen wel goed komt met Fabio Jakobsen? Ja, zeker. Waarom? Omdat Fabio een heel goede renner is. Vorig jaar hebben we een beetje achter de feiten aan gelopen, ook door blessures. Als hij nu een goede winter draait, en daar lijkt het op, gaan de overwinningen ook komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws