UCI krijgt steeds meer tegenstand: Sinkeldam en Clement begrijpen dat: 'Moet ik dan 25 keer omkijken!?' Wielrennen
Wielrennen

UCI krijgt steeds meer tegenstand: Sinkeldam en Clement begrijpen dat: 'Moet ik dan 25 keer omkijken!?'

UCI krijgt steeds meer tegenstand: Sinkeldam en Clement begrijpen dat: 'Moet ik dan 25 keer omkijken!?'

De proefjes van de UCI om het belang van oortjes af te bouwen, botsen op steeds meer tegenstand van renners en betrokkenen. Richard Plugge maakte al een statement, dat gecounterd werd door UCI-baas David Lappartient. Onder anderen Ramon Sinkeldam en Stef Clement doen nu een bijdrage aan het debat. Met name eerstgenoemde, actief in de bewuste Ronde van Polen, sprakt zich fel uit.

Op X stak de binnenkort stoppende Sinkeldam zich uit. 'Gisteren waren er ploegleidersauto's, ambulances en jurywagens in een dode hoek, na een val in een bocht. Hoe moeten wij als renners dan weten dat deze apparaten er allemaal zijn?', begon hij zijn relaas over het gebrek aan informatie. Inmiddels zijn er nog maar twee renners per team met een oortje in Polen, dankzij het experiment.

Clement staat Sinkeldam bij: 'Dat is zonder oortjes in een drukke koers niet te doen'

'En wat nou als we de ploeg willen bellen met een van de renners, hoe moeten de anderen dan weten wie wanneer een bidon of wat te eten komt brengen, of assistentie verleent? Moeten we dan de hele tijd als renners zonder oortjes achteruit kijken, 25 keer, honderd meter terug, om precies te kijken welke auto van wie is? Dat is super gevaarlijk!', was zijn duidelijke statement. Sinkeldam pleitte dan nog voor één neutraal jurykanaal, mochten de oortjes echt verdwijnen.

Hij krijgt bijval van Clement: 'De UCI gaat er met dit experiment vanuit dat renners elkaar altijd kunnen bereiken, maar tijdens een drukke koers is dat niet te doen. Zeker niet tijdens een bergetappe, dan rijden renners en ploegwagens overal en nergens. Hiermee schuift de UCI wederom de verantwoordelijkheid af. Als ze zich nou eerst eens bezighouden met veiligheidsregels omtrent het parcours. Dat de UCI uitgerekend in de Ronde van Polen wil experimenteren is bijna erger dan ironie. Wat zijn we na die verschrikkelijke valpartijen opgeschoten? Helemaal niks', doelt de analist dat eerst de veiligheid qua parcoursen verbeterd moet worden, doelden op onder meer op de valpartijen van Bjorg Lambrecht in 2019 en Fabio Jakobsen in 2020.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws