De Vuelta-start in Nederland was een groot succes, toch? Er was veel volk op de been, maar hoe ervaarden de renners op de fiets het? Na alle lof vanuit Nederlandse hoek is het Alejandro Valverde die een stevige kanttekening plaatst, na afloop van etappe 3.
Valverde ging in de tweede etappe in de laatste kilometer onderuit, al was dat gelukkig zonder erg. In de derde rit bleef hij uit de problemen, maar dat kwam volgens hem vooral door z'n ploeg Movistar en niet door de parcoursbouwer. 'Ik kan er beter niets over zeggen... Er is niet gevallen omdat we het goed onder controle hadden. We hebben de dag overleefd.'
Volgens de Spaanse wielerlegende is de Vuelta-organisatie te ver gegaan met het parcours in Nederland. 'Dit parcours kon echt niet. Ik denk niet dat er nog steden over waren waar we doorheen hadden kunnen rijden. Ik denk dat ik er wel zeven geteld heb', aldus Valverde bij Teledeporte. Overigens bedankte hij na de tweede etappe wel het publiek in Nederland, waar het zeker niet aan gelegen heeft.
Ook bij Quick Step-Alpha Vinyl wordt gesproken van een gevaarlijk parcours. 'In deze vele kleine dorpjes, met al hun vluchtheuvels en verkeersmeubilair, loerde het gevaar om elke hoek, maar bleven we uit de problemen. Dus we zijn blij met onze passage door Nederland', aldus ploegleider Geert Van Bondt bij Sporza.
Parcoursbouwer en Vuelta reageren
In gesprek met de NOS krijgt parcoursbouwer Ron Looy de kans om zich te verdedigen. 'We hebben de maximale maatregelen getroffen. Zo hebben we obstakels weggehaald of goed aangeduid, geen wegversmallingen gedaan en protectie geplaatst. Maar het is een samenspel tussen wat je het publiek gunt en de renners. Obstakels zitten nou eenmaal in onze infrastructuur. Maar we hebben geen incidenten gehad en ik ben hartstikke blij dat het gelukt is allemaal.'
Dat stelt ook de organisatie van de Vuelta. 'We stellen een parcours samen in de overtuiging dat het veilig is. Dat doen we met de Spaanse organisatie. We proberen de renners ook zoveel mogelijk te beschermen met verkeerregelaars etcetera. Als we alleen maar op provinciale wegen rijden, hebben we minder problemen, maar dan staat er ook minder publiek langs de kant van de weg. Dat zijn overwegingen die wij moeten maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties