De finale van de wegrit van het WK in Wollongong verliep zeer chaotisch. Wout Van Aert wist niet voor welke plek hij aan het sprinten was. De Belg vindt het gebrek aan communicatie tijdens een wereldkampioenschap niet van deze tijd. Ook Patrick Lefevere, Jolien D'hoore en José de Cauwer vielen erover. De UCI gaat er desondanks niets aan veranderen.
Eerder meldde Van Aert al dat hij niet blij was met de koers zonder oortjes. Nu gaat hij daar verder op in. 'Ik had de benen om met Remco op het podium te kruipen', klaagde Van Aert in De Tribune. 'Koersen zonder oortjes is niet meer van deze tijd.' De nummer vier van de wegrit is niet de enige die deze sentimenten deelt. Lefevere, de ploegbaas van Quick Step-Alpha Vinyl, vindt het zelfs 'crimineel'. 'Ik ben een werkgever van tachtig mensen. Stel je voor dat ik boven in mijn bureau door het venster kijk en grote fouten zie, maar ik mag niet naar beneden gaan tot 17.00 uur om te zeggen dat die fouten veel geld kosten. Hoe dwaas is dat? Ik kan er niet bij.'
'Stel dat er een oliespoor ligt, dan liggen ze met vijftig'
De Cauwer vindt het onverantwoord dat er op een bochtig parcours als deze geen mogelijkheid is voor de ploegleiders om een gevaar te melden. 'Stel dat er bijvoorbeeld een oliespoor ligt, maar je kan niet verwittigen. Dan komen ze de bocht om en liggen ze er met vijftig.' D'hoore, voormalig wielrenster, snapt er ook niets van en spreekt uit ervaring dat er extra gevaar bij komt kijken. 'Ze melden dan een gevaarlijke doortocht op de radio, maar je kan het niet doorgeven aan de rensters. Het is gewoon niet verantwoord. Het dateert uit de middeleeuwen. Terwijl alles vooruitgaat op vlak van fietsen en mechanische onderdelen, blijven ze op zoiets steken.'
Tadej Pogacar deelde de mening van Van Aert na het WK. De Sloveen had geen idee wie waar reed in de finale. 'Daardoor werd het heel chaotisch. Ik wist niet waar Jan (Tratnik) was, maar plots zag ik hem. We staan met lege handen, maar het was een vreemde koers. Ik vond het heel lastig om zonder oortjes te koersen', aldus Pogacar.
UCI gaat niets veranderen, maar wil wel betere communicatie
Uiteraard kon een reactie van de UCI niet uitblijven, en wel bij Sporza. De wielerbond meldt in de persoon van Directeur Sport Peter Van den Abeele dat de discussie muurvast zit. 'Het zijn zware uitspraken. Woorden als 'crimineel', dat komt hard aan', zo hoorde hij alle kritiek. Hij ziet echter geen oplossing. 'De huidige voorzitter, David Lappartient, is ook geen voorstander om het terug te draaien, dus op korte termijn zal er niet veel veranderen.'
Volgens de UCI zorgt het zonder oortjes koersen voor meer 'chaos'. 'In de gezonde zin van dat woord. De koers zou er attractiever door moeten worden. Als er geen oortjes zijn, moet een renner meer afgaan op zijn impulsen en wordt hij minder geleid door instructies vanuit de volgauto. Anderzijds mag de veiligheid van de renner er niet onder lijden. Zolang wedstrijden op een gesloten circuit worden gereden, is het aanvaardbaar, want de veiligheidsrisico's zijn dan lager. Op een open circuit is dat totaal anders, daar zijn we voor de veiligheid voorstander van de oortjes.'
Als er geen oortjes zijn, moeten renners echter wel op een juiste manier worden ingelicht door de bordjes op de motoren. Volgens Van den Abeele schoot de organisatie daar te kort bij het WK in Australië. 'Daarom hebben we binnen de UCI al de beslissing genomen om mensen met ervaring aan te trekken voor de komende Wereldkampioenschappen.We zouden mensen uit bijvoorbeeld de Tour, Giro of Ronde van Vlaanderen kunnen vragen en het niet meer uitbesteden aan de lokale organisaties of federaties. We willen alles in handen nemen om zulke zaken te vermijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties