Van Poppel eerste renner met tweede gele kaart, en moet oppassen: 'Als ze iets strenger waren geweest' Wielrennen
Wielrennen

Van Poppel eerste renner met tweede gele kaart, en moet oppassen: 'Als ze iets strenger waren geweest'

Van Poppel eerste renner met tweede gele kaart, en moet oppassen: 'Als ze iets strenger waren geweest'

Danny van Poppel heeft zijn tweede gele kaart van het seizoen ontvangen. Dit gebeurde tijdens de sprintersrit in de UAE Tour van zaterdag. De Nederlandse lead-out van Sam Welsford en Red Bull-BORA-hansgrohe finishte nog als achtste, maar werd later bestraft voor 'afwijking van zijn gekozen lijn en het hinderen van een andere renner.'

Ondanks deze tweede waarschuwing hoeft Van Poppel zich niet direct zorgen te maken over een schorsing, aangezien de regels dit alleen toepassen bij twee gele kaarten in dezelfde wedstrijd of rittenkoers. De vorige gele kaart van Van Poppel was in de Tour Down Under. Nadat hij in Australië kopman Sam Welsford in positie had afgezet, zwenkte hij uit en hinderde Tobias Lund Andresen en Phil Bauhaus.

Tekst gaat door onder de video

De ongeoorloofde lead-out van Van Poppel in de Tour Down Under

Van Poppel werd teruggezet in de uitslag en kreeg een boete, nog geen schorsing

Van Poppel kreeg zijn tweede gele kaart op zaterdag na de zesde etappe van de UAE Tour. In volle sprint hinderde hij Arvid de Kleijn en reed hij hem bijna de hekken in. De Nederlandse sprinter van Tudor moest zijn benen stilhouden en uitte zijn onvrede met een handgebaar. De jury besliste dat het inderdaad gevaarlijk rijgedrag was. Van Poppel werd teruggezet naar de 25ste plaats in zijn groep en kreeg een boete van 500 Zwitserse Franken.

Volgens de huidige regels van de UCI kan een renner gestraft worden met een schorsing na het ontvangen van twee gele kaarten in een enkele eendagskoers of rittenkoers, wat in dit geval niet van toepassing is. Van Poppel kan alleen tegen een schorsing aanlopen als hij opnieuw een gele kaart ontvangt in de slotetappe van de UAE Tour, maar dat lijkt onwaarschijnlijk, aangezien deze rit eindigt op de steile klim van Jabel Hafeet.

Wel moet hij oppassen. Drie gele kaarten binnen een periode van 30 dagen betekent namelijk een schorsing van veertien dagen, terwijl zes gele kaarten binnen een jaar resulteert in een schorsing van 30 dagen. In alle gevallen start de schorsing de dag na het ontvangen van de laatste gele kaart.

Tekst gaat door onder de video

De ongeoorloofde sprint van Van Poppel in de UAE Tour

Ook veel kritiek op het nieuwe 'inconsistente systeem'

De nieuwe kaartregels zijn sinds de Tour Down Under officieel in gebruik. De UCI testte eind vorig jaar al met het systeem. Uiteindelijk moet het de veiligheid in sprints bevorderen. Toch klinkt er ook kritiek, aangezien sommige renners en teamleden van mening dat de toepassing van de regels inconsistent is.

'Er moest natuurlijk iets veranderen omdat wielrennen echt gevaarlijk aan het worden is. Maar mijn frustratie is dat ik al enkele sprints heb gezien waarin ze geen gele kaart geven terwijl dat wel had gekund', vertelde Van Poppel aan Cyclingnews voor etappe 4 in de UAE Tour.

'Ze moeten iedereen gelijk behandelen', ging de Nederlander verder. 'Ze hebben me gestraft tijdens de Tour Down Under, maar dan zie je dingen in andere races... Het is echt frustrerend om te zien dat ze niet consistent zijn. Je hebt een professionele ex-sprinter nodig om dat te doen, maar in de UCI zijn er niet echt ervaren ex-sprinters. Maar uiteindelijk is het voor mij oké en misschien is het een wake-up call voor het wielrennen', aldus Van Poppel.

Tekst gaat door onder de foto

Van Poppel loopt tegen tweede gele kaart aan: 'Het is frustrerend om te zien dat ze niet consistent zijn'
Arvid de Kleijn

De Kleijn denkt niet dat er veel gaat veranderen

En er waren meer reacties. Zo vindt ook Mark Renshaw het een goed systeem, al kunnen ze nog strenger zijn. 'Tijdens de Tour Down Under was er één renner in het bijzonder die, als ze iets strenger waren geweest met de regels, drie gele kaarten had kunnen krijgen.' De voormalig top-lead-out renner en tegenwoordig ploegleider bij XDS Astana gaat zijn sprinters desondanks niet anders coachen. 'Of ik de renners aanmoedig om hun stijl te veranderen? Nee. Maar ze moeten begrijpen dat de sprints nu meer in de gaten worden gehouden dan ooit, dus ze moeten correct sprinten.'

Ook De Kleijn gaf voor etappe vier nog zijn mening over het systeem. 'Ik denk niet dat het veel zal veranderen, maar ik vind het een goed systeem om dingen te signaleren die niet toegestaan zijn. Maar voor nu zal het niet veel veranderen', was hij toch al wat pessimistisch.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws