Vingegaard dient Evenepoel en Pogacar na kritiek van repliek, Van Aert deelt op Strava een sneertje uit Wielrennen
Wielrennen

Vingegaard dient Evenepoel en Pogacar na kritiek van repliek, Van Aert deelt op Strava een sneertje uit

Vingegaard dient Evenepoel en Pogacar na kritiek van repliek, Van Aert deelt op Strava een sneertje uit

Jonas Vingegaard en Wout van Aert hebben namens Visma | Lease a Bike de pers te woord gestaan op de eerste rustdag van de Tour de France. De Deen kwam daarin uiteraard terug op de gebeurtenissen van zondag in de gravelrit rondom Troyes, terwijl de Belg sprak over hoe hij zich op het moment voelt na enkele dagen met ups en downs. Op Strava deelde hij verder een sneertje uit...

'Ik voel me eigenlijk goed', trapte Vingegaard af. 'Ik word gedurende de ronde geleidelijk aan iets beter en ik heb al een hoog niveau, maar het is moeilijk om te vergelijken met bijvoorbeeld vorig jaar. Misschien dat ik net iets minder ben, maar juist daarom is het goed dat het zwaartepunt van deze ronde in het einde ligt. Ik hoop dat ik er nog wat in kan groeien, maar we weten ook niet precies hoe ik ga reageren.'

Dat Tadej Pogacar en Remco Evenepoel zijn manier van koersen bekritiseerden, deerde Vingegaard niet. 'Pogacar is niet onze enige rivaal, we waren er gewoon op gefocust dat we zo weinig mogelijk tijd zouden verliezen. In dat doel, wat onze tactiek was, zijn we geslaagd. Dat andere mensen het niet snappen, is hun probleem. Maar zij weten wellicht ook niet précies hoe ik er op dit moment voor sta, ook voor de komende twee weken.'

'Als ik met Remco en Tadej had meegereden op zeventig kilometer van de aankomst en vervolgens gelost werd op één van de laatste stroken, wat ook gebeurde, dan had ik de Tour verloren', vervolgt hij. 'Het is dus niet zo dat ik geen ballen heb, ik zou eerder zeggen dat ik slim gekoerst heb. Mijn focus lag erop dat ik hen zou kunnen volgen en dat is gelukt.'

Zowel op als naast de fiets lijkt de strijd tussen de twee grote blokken dus begonnen. 'Het was elke strook een sprint tussen ons en UAE-Team Emirates, waarbij ik het geluk heb dat ik iemand als Wout aan mijn zijde had. Tot dusver hebben we nog geen échte bergrit gehad, ook doordat het tegenwind was op de Galibier. Ik vind het dus lastig om te zeggen of Tadej beter is dan vorig jaar. Er kan nog van alles gebeuren.'

Lees verder onder de foto

pogacar evenepoel vingegaard

Van Aert (met Strava-sneertje) merkt dat hij risico's nog niet altijd opzoekt

Van Aert mocht na Vingegaard zijn zegje doen. 'Ik was tevreden na de rit, ten eerste omdat we als ploeg ons doel hebben bereikt. Maar persoonlijk ook, omdat ik mijzelf goed voelde en mijn steentje heb kunnen bijdragen. Na het eerste weekeinde had ik vertrouwen, maar de afgelopen dagen waren best moeilijk voor mij. Het was dus een logische keuze om het anders aan te pakken.'

Tot dusver wisselt het een beetje af voor de Belg in deze Tour, die daar wel een oorzaak voor kent. 'Misschien heb ik mijzelf wat misleid doordat de eerste rit zo goed ging, maar na de rit van de Galibier heb ik mij een aantal dagen niet super gevoeld. Dat moet ik accepteren, ik merk ook wel dat ik soms wat angstiger ben in het peloton. Vooral verder van de finish probeer ik wel wat risico's te vermijden.'

Gedurende de Tour kwam via bondscoach Sven Vanthourenhout naar buiten dat Van Aert de Tour mogelijk eerder zou verlaten, maar daar is volgens hemzelf weinig van waar. 'Ik was wat verrast om te lezen, want dat was nooit eigenlijk besproken met Sven. Ik heb altijd de bedoeling gehad om de Tour uit te rijden en dat heb ik ook nodig, dus mijn doel is om Nice te rijden. Op woensdag is er nog een mooie rit in het Centraal Massief en er zijn nog enkele ritten voor de (sterkere) spurters, dus hopelijk kan ik nog ergens een kans pakken.'

De Belg, doorgaans nooit op z'n mondje gevallen, mengde zich later op de dag ook nog in de gravel-etappe-discussie, met een sarcastische titel boven z'n Strava-upload van maandag. 'Defensive strategy, even on the restday (lees: defensieve strategie, zelfs op de rustdag)', schreef hij bij een ritje van bijna 50 kilometer bij Orléans. Het zal de onderlinge verhoudingen bij de grote blokken nog maar eens op scherp zetten...

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws