Het wielerseizoen loopt zo langzamerhand op zijn einde en dus is het weer tijd voor de Franse najaarsklassieker Parijs-Tours. De koers staat de laatste jaren garant voor spektakel, met name sinds de wedstrijd de nodige grindwegen opzoekt. In de Leiderstrui blikt vooruit!
Parijs-Tour kent een rijke geschiedenis en de eerste editie dateert alweer van 1896, destijds was de koers nog wel een amateurwedstrijd. In het verleden maakte de wedstrijd deel uit van de prestigieuze Wereldbeker, waarmee het behoorde tot de belangrijkste eendagskoersen van het seizoen. De koers maakte ook voor meerdere jaren deel uit van de ProTour, de voorloper van de WorldTour. Daar kwam in 2008 verandering in; de koers leverde zodoende qua status (en ook qua deelnemersveld) in.
De eendagskoers was in het verleden vaak een strijd tussen de aanvallers en de sprinters. De lastigheid lag hem vaak in de finale met een opeenvolging van niet al te zware klimmetjes. Het zorgde met regelmaat voor een spannend schouwspel, waarbij het tot het laatste moment spannend bleef. De organisatie snakte uiteindelijk toch naar eens wat anders en introduceerde in 2018 de nodige grindstroken, dit tot flinke ergernis van Patrick Lefevere (ploegbaas van Soudal-Quick Step). Waar zijn ploeg nog wel deelnam aan de eerste grindeditie, en die met Niki Terpstra zelfs nog bijna won, is zijn brigade sindsdien afwezig. De immer koppige ploegbaas houdt dan in 2024 alvast vol. De grindwegen gaven het koersverloop wel een spectaculaire impuls. Vorig seizoen wist de Amerikaan Riley Sheehan het peloton nog te foppen.
Praktische informatie Parijs Tours 2024
- Chartres - Tours (213,8 km)
- zondag 6 oktober 2024
- Deelnemers
- Klassering: 1.Pro
In dit artikel
- Laatste winnaars
- Parcours, weer en tijden
- Favorieten
- TV-informatie
Laatste winnaars Parijs-Tours
2023 Riley
Sheehan
2022 Arnaud Démare
2021 Arnaud Démare
2020 Casper Pedersen
2019 Jelle Wallays
2018 Soren Kragh Andersen
2017 Matteo Trentin
2016 Fernandon Gaviria
2015 Matteo Trentin
2014 Jelle Wallays
Parcours, weer en tijden Parijs-Tours 2024
Hoewel de naam van de wedstrijd het doet vermoeden, start de koers niet in Parijs, maar in Chartres, dat zo’n honderd kilometer ten zuidwesten van de Franse hoofdstad is gelegen. De eendagskoers vergt het nodige van de coureurs daar de afstand met 213 kilometer de tweehonderd kilometer grens flink passeert. Toen de koers in het verleden nog tot de belangrijkste eendagskoersen behoorde, was de koers met 250 kilometer echter nog een stuk langer. Echte klassieke renners zullen echter hun hand niet omdraaien voor de afstand van boven de tweehonderd kilometer.
De eerste 140 kilometer van Parijs-Tours zijn weinig bijzonder, met vooral overwegend vlakke wegen. Wel ligt altijd het gevaar van de wind op de loer; in het verleden spatte het peloton vaak genoeg in waaiers uit elkaar. De wind is echter een onzekere factor, waar je niet per se je koers kan op afstemmen. Dat kan je als ploeg wel doen op de laatste zeventig kilometer, dan begint de heuvel- en ook gelijk de gravelzone. In totaal liggen er in de finale acht klimmetjes en maar liefst tien grindstroken. De eerste stroken zullen zeker voor de nodige stress in het peloton zorgen, maar vallen al bij al wel mee. Ook omdat het na deze stroken even duurt tot de volgende, er kan dus door renners die pech hadden of slecht gepositioneerd waren nog wat worden rechtgezet.
Dat zal ingewikkelder worden vanaf strook drie. Vanaf dat moment is er namelijk vrijwel een constante opeenvolging van grindstroken en klimmetjes tot op ongeveer tien kilometer van de finish. Sommige klimmetjes gaan gepaard met grindstroken, wat het voor de renners vanzelfsprekend nóg zwaarder maakt. De meest lastige klimmetjes zijn de Côte du Goguenne (650 meter aan 7,2%), Côte du Bois Chancay (750 meter aan 6,6%) en de Côte de la Rochére (400 meter aan 8,7%). Vooral de Rochére is met enkele honderden meters aan meer dan tien procent ideaal om iets te forceren. Na alle obstakels volgen nog ongeveer tien vlakke kilometers naar de finish, waar nog een interessante strijd tussen de sterkst overgebleven renners kan plaatsvinden.
Beklimmingen
146,4: Cote de Limeray (1000 meter aan 2,8 procent)
163,3 km: Côte du Goguenne (650 meter aan 7,2%)
170,2 km: Côte du Bois Chancay (750 meter aan 6,6%)
180,7 km: Côte de la Vallée du Vau (1100 meter aan 4,5%)
185,9 km: Côte de la Rochére (400 meter aan 8,7%)
191,2 km: Côte de la Vallée Chartier (600 meter aan 5,7%)
196,6 km: Côte de Vouvray (500 meter aan 5,2%)
203,2 km: Côte de Rochecobron (800 meter aan 4%)
Onverharde stroken
146,7 km: Limeray (900 meter)
152,3 km: Pocé-sur-Cisse (1100 meter)
163,3 km: La Grosse Pièrre (1500 meter)
167,6 km: Château de Valmer (500 meter)
170,7 km: Chançay à Reugny (900 meter)
180,9 km: Noizay (600 meter)
183,7 km: Les Épinettes (1200 meter)
185,9 km: Vernou (900 meter)
191,4 km: Le Peu Morier (1600 meter)
200 km: Le Rochecorbon (800 meter)
Weer
De renners houden het zondag hoogstwaarschijnlijk niet droog. Zowel in startplaats Chartres als finishplaats Tours wordt regen in meer of mindere mate verwacht. De temperatuur ligt iets onder de 20 graden en de wind waait uit het zuiden aan een windkracht 3.
Tijden
Start: 12.10 uur
Finish: Tussen 16.50-17.15 uur
Favorieten Parijs-Tours 2024
Grindwegen en korte klimmetjes, dat zal de Deense beer Mads Pedersen als muziek in de oren klinken. De renner van Lidl-Trek is na een lang seizoen nog altijd in blinkende vorm, getuige zijn dertiende plaats op het recente WK, op een parcours dat zeker niet op zijn lijf geschreven was. Pedersen kan alvast rekenen op sterke helpers, en met jonge Tsjech Mathias Vacek heeft Lidl-Trek nog een ijzer in het vuur.
Visma | Lease had gehoopt om met sprinter Olav Kooij naar Frankrijk af te reizen, maar de jonge sprinter moest door een euvel aan zijn knie al een punt achter zijn seizoen zetten. Wie zijn er namens de Killer Bees dan wel bij? Wat te denken van Christophe Laporte? De Fransman heeft alle eigenschappen om in deze koers voor de winst te strijden, maar in zijn vorige negen deelnames ging het lang niet altid van harte. Zijn zesde plek van vorig jaar moet hem echter moed geven. Visma | LaB kan ook rekenen op de sterke jonge Noor Per Hagenes en man-in-vorm Edoardo Affini. Normaal gesproken moet de laatste zich wegcijferen voor de kopman, maar gezien zijn recente vorm zit er mogelijk een vrije rol voor hem in het vat.
Lees verder onder de foto.
Alpecin-Deceuninck rekent op hun sprinter Jasper Philipsen. In een sprint zijn weinigen sneller, en ook een lastiger koersverloop kan hij aan. De Belg zal wel moeten hopen dat in alle chaos niet een groepje weet te ontsnappen. De Belgische ploeg beschikt met Søren Kragh Andersen ook over een aanvallende optie. Ook kijken we met interesse naar de jonge Nederlander Tibor Del Grosso. Een andere Belgisch sprintkanon is Arnaud De Lie (Lotto-Dstny). De Waal is ondanks een stevig seizoen nog altijd in goede conditie, zo bewees zijn overwinning in Binche-Chimay-Binche. Van ploegmaats Jenno Berckmoes en Alec Segaert mag ook een rol worden verwacht in de finale.
De Franse hoop ligt naast Laporte vooral bij Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), als tweevoudig winnaar. Een andere tweevoudig winnaar is de ervaren Italiaan Matteo Trentin (Tudor Pro Cycling). Van toekomstig Visma | Lease a Bike-renner Axel Zingle (nu nog Cofidis) mag ook het nodige worden verwacht; hij zal vooral op de hellingen het verschil moeten maken. Valentin Madouas is het speerpunt van Groupama-FDJ. De smerig hard fietsende Jonas Abrahamsen (Uno-X Mbility) houden we ook in de gaten. Let ook op zijn ploegmaats Tobias Halland Johannessen en de immer gevaarlijke en onvoorspelbare Magnus Cort.
Intermarché-Wanty heeft een mooie ploeg met snelle mannen en aanvallers. In het geval van een sprint van een uitgedunde groep kunnen ze mikken op de Est Madis Mihkels en de Fransman Hugo Page. Voor de aanval hebben ze de herboren Taco van der Hoorn, zijn landgenoot Mike Teunissen en de beresterke Laurenz Rex. Bij UAE Team Emirates geen uitgesproken favorieten. Wel hebben ze met Mikkel Bjerg en toptalent Antonio Morgado twee mannen die ver moeten kunnen komen.
In de vorige editie zorgde Riley Sheehan voor een daverende stunt door te winnen. Waar weinigen destijds van hem gehoord hadden, heeft hij dit seizoen met degelijke prestaties laten zien WorldTour-waardig te zijn. Namens Vuelta-stuntploeg Equipo Kern Pharma is het letten op de 24-jarige Pau Miquel, hij is namelijk snel aan de meet en zeker niet bang voor de klimmetjes in Parijs-Tours. Ten slotte zijn Anthony Turgis, Sandy Dujardin van TotalEnergies outsider voor een korte klassering.
Favorieten Parijs-Tours, volgens In de Leiderstrui
Topfavorieten: Mads Pedersen (Lidl-Trek), Christophe Laporte (Visma | Lease a Bike) en Arnaud De Lie (Lotto-Dstny)
Outsiders: Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck), Matteo Trentin (Tudor Pro Cycling), Axel Zingle (Cofidis), Valentin Madouas (Groupama-FDJ), Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility) en Mathias Vacek (Lidl-Trek)
Longshots: Magnus Cort (Uno-X Mobility), Per Hagenes (Visma | Lease a Bike), Taco van der Hoorn (Intermarché-Wanty), Tibor Del Grosso (Alpecin-Deceuninck), Anthony Turgis (TotalEnergies), Pau Miquel (Equipo Kern Pharma), Mikkel Bjerg en Antonio Morgado (UAE Team Emirates), Jenno Berckmoes (Lotto-Dstny), Mike Teunissen (Intermarché-Wanty) en Riley Sheehan (Israel-Premier Tech)
TV Parijs Tours 2024
Parijs-Tours is zondag vanaf 15.00 uur te zien op Eurosport 1, HBO Max en Discovery+. Ook Sporza is er bij. De Belgen brengen de koers vanaf 15.30 uur op VRT Canvas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties