Aleksandr Vlasov start woensdag op Mallorca aan zijn seizoen 2024. Daarin wordt de klimmer geacht een belangrijke rol te spelen in het Tour de France-plan met Primoz Roglic, al krijgt hij zelf ook nog de nodige kansen om resultaat na te jagen. In de Leiderstrui sprak hem aan de vooravond van het wielerjaar.
Vlasov begint alweer aan zijn derde seizoen bij de formatie van Ralph Denk en maakte daarin al meermaals indruk. Zowel in klassiekers, rittenkoersen als grote rondes speelde hij mee om de knikkers, maar die écht grote vis (lees: uitschieter naar boven) ontbreekt nog. Met de komst van Roglic wil de ploeg ook mannen als Vlasov een stap laten zetten, zo communiceerde men richting de pers.
Aleksandr! Eerst en vooral: hoe is je winter geweest?
‘Goed, het is snel voorbij gegaan. Dat is altijd zo in het offseason, de vakanties zijn nooit genoeg. Ik heb echter lekker vakantie kunnen vieren en goed kunnen rusten, dus nu ben ik wel weer klaar voor het seizoen.’
Daarin gaat de Tour de France centraal staan, waarin je Primoz Roglic bij gaat staan. Was dat op eigen vraag of op de ploeg zijn vraag?
‘Ik heb er zelf om gevraagd, maar de ploeg dacht er volgens mij al hetzelfde over. Het is de grootste wedstrijd ter wereld en ik zie het met de finish in Nice als een speciale editie, omdat ik zelf in Monaco woon.’
Met Roglic gaan jullie ook volledig voor de overwinning. Maakt dat het ook special, wetende dat je op een bepaalde manier dan toch historie kan schrijven?
‘Het is anders. We hebben het volste vertrouwen in Primoz, hij is een coureur die de Tour kan gaan winnen. Dat is ook het doel voor het team en daar gaan we met zijn allen vol voor, wat ik heel mooi vind. Uiteraard weten we nu nog niet wat het eindresultaat gaat zijn, maar het wordt hoe dan ook een mooie ervaring. Voor mijzelf ben ik er zeker van dat ik er heel veel van ga leren, ook richting de toekomst.’
Wat dacht je toen de geruchten rondom Roglic voor een eerste keer rondgingen?
‘Ik vond het mooi nieuws, het was een leuke verrassing. Ik rijd graag met sterren, want je kan veel van ze leren: hoe pakken ze dingen aan, hoe koersen ze? Hij woont ook in Monaco, dus we spreken elkaar wel eens tijdens trainingen. Primoz is heel relaxed, vriendelijk en open, ik vind het echt een toffe gast. Dat is ook fijn om te zien, want als een kopman zich goed voelt, ga je er zelf ook op een goede manier in.’
Heb je zijn komst ook nodig? Tot dusver gaan de grote rondes met wisselend resultaat. Je hebt er zeven gereden, met drie keer DNF, maar ook drie keer top tien.
‘Dat is waar. Ik ben een keer vierde geworden in de Giro, maar heb ook twee keer niet uitgereden. Afgelopen seizoen met corona en de eerste keer kreeg ik op dag één last van mijn maag.’
En dan is je hele voorbereiding voor niets, noppes, nada.
‘Ja, dat is echt een rotgevoel. Vooral in de Giro, omdat je in de voorbereiding op die wedstrijd heel wat mooie voorjaarswedstrijden moet laten schieten. Catalonië, Baskenland, de Ardennenklassiekers, noem ze maar op… en dan krijg je in de Giro direct met ziekte te maken, dat is klote. Je halve seizoen is dan direct weg, dus dat is ook dé reden dat ik nu om de Tour gevraagd heb. Ik wil het namelijk ook goed doen in de lente.’
Aan welke koersen moeten we dan denken?
‘Ik begin op Mallorca, waarna ik naar de Ronde van Valencia ga. Vervolgens trek ik op hoogte en rijd ik daarna Parijs-Nice, de Ronde van Catalonië, waarschijnlijk Luik-Bastenaken-Luik, misschien de Ronde van Romandië en dan begint de voorbereiding op de Tour, met een hoogtestage en het Critérium du Dauphiné. Het is een mooi programma.’
De laatste seizoenen doe je het ook goed in eendagswedstrijden. Emilia heb je al gewonnen, je reed al podium in de Waalse Pijl, Ronde van Lombardije en Clasica San Sebastian. Waarom dan nu alleen Luik? Denk je bijvoorbeeld ook aan het WK?
‘Misschien rijd ik de Waalse Pijl ook nog, trouwens. En het is met mijn nationaliteit (Vlasov is geboren Rus, red.) bijvoorbeeld ook lastig om het WK te doen. Ik mag er rijden, maar ik twijfel nog: wat moet ik doen met de staf en die dingen? Ik zou er nochtans graag rijden, het is een parcours dat we als goede klimmers niet vaak krijgen. Maar dat zien we richting die tijd wel.’
Je contract bij BORA-hansgrohe loopt eind 2024 af, is dat nog iets waar je komend jaar mee bezig gaat zijn?
‘2023 was niet mijn beste jaar, maar ik heb geen stress of druk. Ik weet dat ik goede resultaten kan rijden, dus het zal allemaal wel op zijn rolletjes lopen. Ik weet nog niet waar mijn toekomst zal liggen, maar dat is iets wat vanzelf komt. Ik doe gewoon mijn best, zoals altijd.’
Heb je een langetermijn-ambitie?
‘Ik vind de rittenkoersen nog altijd heel tof om te doen, maar ik heb nog altijd geen podium gereden in een grote ronde. Dat is iets wat ik echt graag zou willen, het is mijn droom.’
Kun je aangeven wat het grote verschil is tussen een rittenkoers van één week en een grote ronde? Er zijn altijd van die type renners die het één week heel goed kunnen, maar het lastiger hebben zodra het drie weken wordt. Ben jij één van die coureurs?
(lacht) ‘Het scheelt twee weken, dat is het.’
‘Je moet je 21 dagen concentreren, met name als klassementsrenner. Je voelt je geen moment relaxed, zelfs niet op een shit flat day. Er kan altijd iets gebeuren, dus je moet heel goed met stress kunnen omgaan en tegelijkertijd ook herstellen. Met een paar zware bergritten op rij moet je ook constant die motivatie hebben, om ervoor te blijven gaan.’
We moeten afronden: wanneer beschouw je 2024 dan als geslaagd? Zowel qua individuele motivatie als de ploegambities?
‘Voor de ploeg is de Tour het doel, sowieso. Als ik onderdeel ben van een winnende Tourploeg, is dat iets wat ik voor altijd zou koesteren. Dat zou heel mooi zijn.’
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties