De grootste WorldTour-ploegen doen het met net iets meer dan twintig renners, maar op Procontinentaal niveau rijden maar liefst dertig renners bij dezelfde ploeg. De plofklas van Israel Cycling Academy neigt voor een buitenstaander misschien naar wanbeleid, maar er zit wel degelijk een strategie achter het enorme aantal renners dat de ploeg heeft.
De beste twee ploegen van Procontinentaal niveau mogen volgend jaar namelijk standaard meedoen in alle klassiekers en alle grote rondes. En dus daarom het grote aantal renners: ‘We willen overal rijden en overal punten pakken’, zegt ploegleider Eric Van Lancker tegen Het Nieuwsblad. Zodoende wil de ploeg ook eens in de allergrootste klassiekers uitkomen. ‘Wij hebben geen Terpstra of Van der Poel, dus kom je daar niet tussen’, doelt Van Lancker op de huidige wijze waarop wildcards naar voorkeur van organisaties worden verdeeld.
Zelf een WorldTour-ploeg worden is op korte termijn geen optie en dus was de nieuwe regel van de UCI een geschenk uit de hemel. Israel Cycling Academy besloot dat het zich vol gaat richten op punten pakken. ‘We zijn constant met drie teams onderweg. En overal willen we punten sprokkelen.’ Winnen is niet eens het grootste doel van de ploeg. ‘Als iemand als Tom Van Asbroeck derde wordt in de GP La Marseillaise zijn we ook dolbij.’
Israel Cycling Academy mocht in 2018 voor het eerst meedoen aan de Giro d'Italia. Voor de Tour de France, de Vuelta a Espana en veel grote klassiekers werd nog geen wildcard bemachtigd. (Foto: Screenshot)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties