(10 juni 2020) Bij Team Jumbo-Visma ziet men graag het gebruik van vaste rugnummers in het peloton. In het Algemeen Dagblad stelt directeur Richard Plugge de huidige papiertjes en kaderplaatjes niet meer van deze tijd zijn. 'Als een speldje loslaat, wappert dat nummer. Dat is killing voor de prestatie.'
Het rugnummer opspelden, het is een populaire term in het wielrennen, maar volgens Plugge wel een achterhaald idee. Commentatoren krijgen iedere race een nieuwe lijst met rugnummers onder neus geschoven, vaste rugnummers zoals bij het voetbal is volgens hem herkenbaar en makkelijk. 'Iedereen kan wel het verschil zien tussen bijvoorbeeld ons shirt en dat van INEOS. Bij INEOS zou nummer 1 dan voor Chris Froome of Egan Bernal zijn en bij ons voor Primoz Roglic.'
Op die manier kunnen fans ook meer binding krijgen met een renner, in plaats van alleen met een wielerteam. 'Dylan Groenewegen is Amsterdammer en rijdt bij ons met nummer 14. Woont een fan net als hij ook in Amsterdam, dan neemt die een shirt met nummer 14. Door hun helm en zonnebril zijn renners moeilijk te herkennen. Die helm gaat nooit meer af en die bril waarschijnlijk ook niet, maar met een vast nummer gaat de herkenbaarheid omhoog. Zoals mensen ook Max Verstappen niet herkennen als hij zijn helm op heeft, maar iedereen weet wel dat hij met nummer 33 rijdt.'
Dat heeft dan ook weer voordelen voor een wielerploeg, die daardoor waarschijnlijk meer shirts gaat verkopen van één bepaalde renner. 'Die verkoop heeft meer potentie en dat heeft ook deels hiermee te maken. Ik denk dat rugnummers de verkoop van shirts kan vergroten. Net als wanneer een team meer succes heeft. Je kunt echt sterren maken, maar het hoofddoel is de herkenbaarheid voor fans en publiek.'
Update - 11 juni 2020 (14.10 uur): Wuyts ziet voordelen in vaste rugnummers
Laten we het vragen aan een ervaringsdeskundige, dacht Sporza. Commentator Michel Wuyts is al jaren in de weer met A4'tjes vol startlijsten. De Belg is net als Jumbo-Visma positief over vaste rugnummers, al vraagt hij zich af of twintig renners met nummer 1 niet net zo verwarrend is. 'Dat zou inderdaad een beetje te gek zijn. Het is ook moeilijk om een lijstje van dertig renners per team uit het hoofd te leren, zeker als je al negentien WorldTour-teams hebt. Maar het kan altijd een positief zetje geven.'
Wuyts ziet vooral voordelen aan de commerciële kant. 'Aan zo'n nummer kan ook een extra sponsor verbonden zijn. Nu worden die nummers verdeeld door de organisatoren en ook zij worden daar rijker van door er een sponsor aan te koppelen. Het is dus een mogelijke bron van inkomsten', zo zegt hij. Vaste nummers zorgt ook voor meer binding met de fans. 'De keuze van een vedette wordt dan bepalend. Stel: Remco Evenepoel heeft een band met 8 en kiest voor dat nummer. Dat kan dan legendarisch worden, hoor. En voor teams zit daar een truitjesverkoop aan vast.' (foto: Sirotti, 2019)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties