Zoals elk jaar gaan er ook in 2020 nieuwe talenten, jong of als laatbloeier, de overstap naar de top van het wielrennen wagen. Sommigen zullen slagen en eeuwige wielerglorie vergaren, anderen zullen misschien ambities bij moeten stellen en zich in een dienende rol moeten plaatsen en een paar zijn na een jaar al weer weg. In de Leiderstrui brengt om de twee weken een nieuw gezicht in beeld en gaat dieper in op de resultaten, kenmerken en verwachtingen van de renner. Vandaag: Samuele Battistella – Team NTT.
Profiel:
Naam: | Samuele Battistella |
Nationaliteit: | Italiaan |
Leeftijd: | 21 (14-11-1998) |
Specialiteit | Puncheur / etappekoersen |
Ploeg: | Team NTT |
Vorige ploeg: | Dimension Data for Qhubeka |
Belangrijkste resultaten: | WK beloften Yorkshire 2019, Giro del Belvedere 2019 |
In de komende IDL Neo’s gaat de blik op de nieuwe Italiaanse talenten in de WorldTour. Eerder dit jaar luidde Matteo Trentin de noodklok over de toestand van het Italiaanse wielrennen. Uit een analyse van In de Leiderstrui bleek dat het wel meeviel, zeker gezien de verschillende landenrankings waar Italië steevast bij de beste twee landen zit.
Desondanks is het niveau in de breedte van het Italiaanse wielrennen in de WorldTour wat afgenomen en zijn er, met wat goede wil, nog maar een handvol wereldtoppers, zoals Vincenzo Nibali, Elia Viviani en Matteo Trentin. Enkele jaren geleden zouden ook Gianni Moscon en Fabio Aru zich bij dat rijtje scharen, maar die moeten zich eerst weer bewijzen. Natuurlijk zijn er met Filippo Ganna en Giullio Ciccone positieve voorbeelden voor de Italiaanse wielertoekomst te noemen. Toch is een nieuwe aanwas van talenten belangrijk voor een grote wielernatie als Italië en die lijkt er precies op tijd aan te komen.
Battistella over WK-winst: ‘Het maakt niet uit hoe je wint’
Er zitten namelijk in de huidige Italiaanse generatie neoprofs de nodige potentiële toppers en ook bij de junioren fietsen er wat pareltjes rond. Eén van Italië haar grootste fietstalenten is Samuele Battistella, de wereldkampioen bij de beloften. In eerste instantie was Nils Eekhoff de winnaar, maar de Nederlander werd gediskwalificeerd vanwege té lang stayeren achter de auto.
Hoewel Battistella dus niet daadwerkelijk als eerste over de finish kwam, zag hij zijn winst niet als een cadeautje. Na de wedstrijd en op zijn Instagram zei hij vol zelfvertrouwen en bravoure: ‘Ik was de sterkste.’ Geen vreemde uitspraak voor iemand met Zuid-Europees temperament. De Italiaan lijkt alvast over de killersmentaliteit te beschikken die Italianen vaak de overhand geven ten opzichte van hun concurrenten.
Lees verder onder de post.
In een interview met Direttaciclismo gaat hij dieper in op zijn opmerkelijke winst van het WK beloften. ‘Direct na de finish was ik erg bitter en boos omdat ik werd verslagen door mijn eigen schuld en niet doordat de ander beter was. Mijn boosheid veranderde echter in blijdschap toen ik het nieuws vernam van Eekhoff zijn diskwalificatie. Het enige wat ik betreur is dat ik geen foto van mezelf heb waarop ik juichend over de streep kom, maar ik ben nog steeds erg blij met mijn overwinning. Goud op het wereldkampioenschap blijft goud, maakt niet uit hoe je wint.’
Battistella en Pogacar kruisen paden en degens
Battistella deed zich voor het eerst opmerken tijdens zijn tweede jaar bij de junioren. In de driedaagse Giro della Lunigiana vocht hij een pittige strijd uit met onder andere Tadej Pogacar, die uiteindelijk in het voordeel van de Sloveen uitviel. Battistella moest zich tevreden stellen met de derde plek. Later in 2016 wist hij wel te winnen in de Giro Buffoni, een zware Italiaanse eendagswedstrijd. Hij versloeg onder andere Sunweb-renner Marc Hirschi, die we kennen als een sterke puncheur.
Battistella heeft overduidelijk talent voor zowel eendagskoersen als etappekoersen. Vooralsnog is hij succesvoller in de eendaagse wedstrijden. Dat heeft vooral te maken met zijn scherpe acceleratie heuvelop. Zo won hij in 2019 de gerenommeerde en geaccidenteerde beloftenkoers Giro del Belvedere in een sprint op een aankomst van tweehonderd meter aan zeven à acht procent. Daarnaast zijn de prestaties van de Italiaan in eendagskoersen, met veelal top-10 plekken, ronduit stabiel.
Lees verder onder de post.
De prestaties van Battistella in etappekoersen zijn daarentegen een stuk wisselvalliger. Een positieve uitschieter was de Tsjechische Vredeskoers van 2018, een traditionele en toonaangevende beloftenkoers. De eerste rit in lijn van de Vredeskoers eindigt de laatste jaren met een aankomst voor de puncheurs in de stad Rymarov. Vaak eindigt die rit in een groepssprint, maar Battistella ging voor een ander scenario. Hij ontsnapte met drie andere renners, waaronder Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma), en legde ze er in de sprint op. Weeral een demonstratie van Battistellas scherpe acceleratie omhoog.
Lees verder onder de post.
In de volgende etappe door het middengebergte van Tsjechië verdedigde Battistella zijn leiderstrui knap. De laatste etappe beloofde echter een fikse uitdaging te worden. De Vredeskoers eindigde namelijk met een zware aankomst bergop. Daarnaast werd de Italiaan op de hielen gezeten door een oude bekende: Pogacar. De Sloveen, die zich bij de profs al heeft getoond als veelwinnaar, was niet te houden. Hij klom een minuut sneller dan zijn concurrenten en won de ronde.
Battistella deed het met een zevende plaats op de slotklim absoluut niet slecht en werd beloond met een tweede plaats in het eindklassement. Naast de succesvolle ervaring in Tsjechië kende Battistella vervolgens verscheidene tegenvallers in rittenkoersen. Zo kwam hij bijvoorbeeld mede door pech niet tot noemenswaardige prestaties in de Giro U23 van 2018 en 2019 en kon hij in de Tour de l’Avenir 2018 niet echt zijn stempel op de wedstrijd drukken.
Battistella: ‘Kom nog tekort op gebied van herstelvermogen’
In de Tour de l’Avenir van 2019 trad er weer verbetering op. Battistella doorstond de eerste zwaardere etappes prima met een vierde klassering in het tussenklassement. Het vervolg in de laatste drie zware bergetappes was dan weer wat minder. Stelselmatig moest de Italiaan meer tijd toegeven op zijn concurrenten en het eindpodium verdween langzaam uit het zicht. Tot overmaat van ramp reed Battistella in de laatste etappe lek en verloor hij ruim elf minuten.
Hoe langer de bergen, hoe minder de prestaties van de Italiaan worden. Een trend die niet hoopvol is voor een toekomst als klassementsrenner. Battistella erkent de wisselvalligheid in zijn prestaties en weet alvast de oorzaak. ‘Ik heb geleerd dat ik nog te kort kom op gebied van herstelvermogen. Ik begon vaak vermoeid aan de laatste etappes. Vanwege ziekte en blessures heb ik niet veel etappekoersen kunnen rijden of uitrijden, waardoor ik ritme mis.’
Nochtans denkt de Italiaan dat zijn toekomst eerder bij de klassiekers liggen, wat gezien zijn prestaties op dat terrein ook logisch is. ‘Ik heb zeker bewezen dat ik goed tot mijn recht kom in veeleisende eendagswedstrijden en chaotische finales.’ Battistella wil vooralsnog echter de etappekoersen niet uitsluiten. De komende jaren beloven dan ook een ontdekkingsreis te worden. ‘De volgende stap is om te begrijpen wat het allerbeste bij mij past.’
Battistella ziet eerste profzege aan zich voorbijgaan
In het voorlopig door het coronavirus stilgelegde wielerseizoen 2020 heeft Battistella al enkele profkoersen kunnen betwisten. Hij begon vroeg in de Tour Down Under, waar hij op de steile aankomst in Paracombe (1,2 km aan 9,3%) een 26ste plaats behaalde. Het zegt misschien vrij weinig, maar het zijn wel het soort aankomsten waar je hem in de toekomst kan verwachten.
Lees verder onder de foto.
Verder was de jonge Italiaan ook dicht bij zijn eerste profzege in de Ronde van Langkawi. In het laatste nerveuze deel van de vierde etappe vonden op de laatste twee klimmetjes vele aanvallen plaats. De Japanner Hideto Nakane en de Kazach Gleb Brussenskiy wisten samen te ontsnappen. Battistella probeerde met een ander groepje de aansluiting nog te maken, maar ze strandden op luttele seconden. Een zuur verlies voor de renner van Team NTT, want hij won de sprint voor de derde plaats.
Battistella moet dus nog even geduld betrachten voordat hij op profniveau zijn handen in de lucht mag steken, maar met zijn talent en snelheid op de heuvels lijkt dat meer een kwestie van tijd. Wees dan ook allerminst verbaasd wanneer hij over een paar jaar het peloton geselt met flitsende acceleraties op de Poggio van Milaan-Sanremo, La Redoute van Luik-Bastenaken-Luik of de San Fermo della Battaglia van ‘Il Lombardia’. (Foto's: Sirotti)
Voor meer IDL Neo, klik hier.
Door: Wilbert van der Velde
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties